30 d’octubre 2005

Josep Fadó : «Mataró no té un teatre per a l'òpera»


el punt
29 octubre 2005

l'entrevistaLLUÍS ARCAL.

MataróJosep Fadó va néixer a Mataró el 1966. El 1999 va debutar com a professional a França. Des de llavors, col·labora assíduament en la programació del Gran Teatre del Liceu. Fa poc la prestigiosa revista Òpera Actual l'ha destacat com un dels cantants de l'Estat amb més projecció.

Dimecres va estrenar l'òpera I pagliacci, de Leoncavallo, a La Faràndula de Sabadell. Com va anar l'experiència?

«Francament va ser un èxit. Normalment, les estrenes són un tipus de funció molt freda, hi ha molts crítics i periodistes, o sigui, és un tipus de públic diferent al dels altres dies, que és molt més agraït per als cantants. Realment va ser una estrena com aquelles que somies tota la vida.»

Després de Sabadell, hi ha prevista una gira per diversos municipis de Catalunya que no inclou Mataró.

«No. Fa uns quants anys, dins la mateixa gira, sí que s'actuava a Mataró. Per què s'ha deixat de fer no ho sé, però em sembla que tampoc s'ha mostrat gaire interès per dur aquest tipus d'espectacle a la ciutat.»

Què ho pot motivar?

«Hi ha obres en el món de l'òpera que són més habituals de veure als teatres, com Tosca i La flauta màgica. En el cas de Cavalleria rusticana i I pagliacci, que són de l'època del verisme (realistes), no és habitual veure-les, i menys si els dos cantants són del Maresme, com és el cas. Vull dir que a vegades es busca més a fora que no pas a dins de casa.»

Vostè mateix i la soprano Rosa Mateu són les dues veus del Maresme que tenen papers rellevants en la gira que va començar a Sabadell.

«Sí, tot i que actuem en dues òperes diferents que s'interpreten una rere l'altra. És una gran satisfacció i amb la Rosa Mateu he treballat altres vegades. La veritat és que m'hauria fet molta il·lusió venir a cantar aquesta òpera a Mataró. És una gran ocasió perduda per dur un bon espectacle a la ciutat. Tot i això, s'ha de remarcar que el Teatre Monumental no reuneix les condicions per portar-hi una obra d'aquesta envergadura.»

Com descriuria l'òpera I pagliacci, de Leoncavallo?

«És una obra verista, que vol dir que el que passa és veritat, és històric. És un drama escrit a principi del segle XX.»

Per què sempre s'interpreten conjuntament aquesta obra i Cavalleria rusticana?

«Són obres diferents per temàtica però no per època, ja que pertanyen al mateix moviment. Es va convocar un concurs i van guanyar les dues obres, per això es representen conjuntament.»

Quines característiques vocals té Canio, el seu personatge a l'obra?

«Té un registre que requereix un tipus de veu molt específica, ja que està escrit per a un tenor que tingui una veu ampla i gran. És una òpera curta però intensa. Requereix un esforç físic i vocal important.»

Mataró fa prou per l'òpera?

«No, gens.»

I en l'àmbit català?

«Es fa més. El clar exemple són els Amics de l'Òpera de Sabadell, que amb un pressupost molt reduït està fent pel món de l'òpera una tasca molt important.»

Què li manca a Mataró pel que fa a òpera?

«Bàsicament, i si comencem pel principi, Mataró no té un escenari per poder representar-hi òpera.»

Dins del panorama mataroní, vostè ha cantat en nombroses ocasions la Missa de les Santes. Com valora l'experiència?

«Em fa molta il·lusió fer-ho i sent com sóc de Mataró ho faig amb molt de gust sempre que estigui disponible.»

Quines actuacions té previstes en el futur?

«Aviat tinc previst actuar al Gran Teatre del Liceu amb una òpera de Granados i Nabucco, de Verdi.»

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...