30 d’octubre 2006

Belbel encén el TNC amb 'En Pólvora', d'Àngel Guimerà


28 octubre 2006

El dramaturg adapta la "tragèdia passional i obrera" del clàssic català

Anna Sahun i Jordi Banacolocha, en una escena del muntatge. Foto: JOAN CORTADELLAS
IMMA FERNÁNDEZ

BARCELONA
Els drames amorosos i conflictes de poder d'Àngel Guimerà tornen el 2 de novembre al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) amb En Pólvora, un esclat de passions amb el rerefons de les revoltes obreres a la Catalunya tèxtil de finals del segle XIX, que ha adaptat Sergi Belbel per al seu debut com a director artístic del centre.L'obra, que transcorre entre els telers d'una fàbrica, teixeix un triangle d'amor i sexe entre en Marcó, un jove desarrelat (conegut per En Pólvora per les seves explosions de geni); la Taneta, la seva enamorada, i en Francesc, el capatàs que la pretén. La trama arrenca amb el retorn d'en Marcó, que va fugir a França després de matar accidentalment un policia, incident que Belbel acosta al cas de Salvador Puig Antich."El drama gira al voltant del conflicte d'aquesta dona entre un amor romàntic i infantil per en Marcó i el més real i porc per l'encarregat, amb qui té una relació més morbosa i un punt sadomasoquista. És un conflicte intemporal, universal. Fins i tot la meva dona, quan va veure l'assaig, em va deixar anar: 'Sé què li passa a la Taneta'. I jo: '¡Com!'", va revelar ahir Belbel en la presentació del muntatge. A l'embolic sentimental, que protagonitzen Julio Manrique, Anna Sahun i Santi Ricart, s'hi afegeix la rebel.lió dels obrers per l'acomiadament d'un treballador.UN 'GUIMERÀ' MÉSREAL"Em vaig enamorar dels textos de Guimerà a principis dels 90 i, sobretot, d'En Pólvora, la primera obra que va escriure en prosa i en què abandona el to romàntic d'altres com Mar i cel per acostar-se al realisme i naturalisme que emergia llavors a Europa", va explicar el director, que va evocar la seva infància per subratllar la seva devoció pel text. "Jo sóc de Terrassa i quan era petit passava per almenys vuit fàbriques tèxtils. Encara recordo les olors dels tints, les fumeres i els sorolls de les màquines... I després vaig veure com anaven desapareixent d'una en una", va rememorar Belbel, que ha volgut dedicar l'obra a "tots els que van deixar la pell i la vida, miserable i sacrificada, en aquesta indústria que ha sigut un gran motor per a Catalunya".Belbel, responsable també de la direcció de Carnaval, actualment al Romea, s'ha permès unes llicències respecte a l'original: "Vaig inventar el paper d'un jovenet que viu el seu primer dia al taller i em serveix per presentar tots els personatges; vaig unificar els escenaris en un de sol: el pati d'una fàbrica, i vaig convertir dos dels obrers en dones perquè elles eren majoria en aquest món. Fins i tot s'explicaven per signes les telenovel.les del dia anterior".El repartiment --en què també figuren Jordi Banacolocha, Manel Dueso i Marc Rodríguez, entre altres-- compta, per primera vegada en els 10 anys del TNC, amb la participació de 15 actors no professionals, procedents de cinc associacions teatrals de Sabadell. Una iniciativa pionera que el centre pretén repetir en pròximes ocasions.En Pólvora és la cinquena obra del dramaturg català més universal que arriba al Teatre Nacional, després de Terra baixa, La filla del mar (de la qual Belbel també va fer una adaptació per al Centre Dramàtic), Maria Rosa i Mar i cel.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...