31 d’octubre 2006

Peter Brook porta a Girona les ferides de la immigració


26 octubre 2006


'Sizwe Banzi est mort' va ser escrita durant l'apartheid i narra la vida d'un subsaharià

Els actors Pitcho Womba Konga (esquerra) i Habib Dembélé, ahir en un assaig al Teatre de Salt. Foto: CLICK ART FOTO
FERRAN COSCULLUELAGIRONA
La brutalitat del racisme, les penes de la immigració clandestina i els dubtes sobre la pròpia identitat són els arguments que el lloat director britànic Peter Brook posa sobre l'escenari amb Sizwe Banzi est mort, obra que demà i demà passat es representarà al Teatre de Salt (Gironès), dins de la programació del Festival Temporada Alta. Posteriorment, la representació viatjarà a Terrassa i Reus.Escrita ara fa 30 anys per tres dramaturgs sud-africans --Athol Fugard, John Kani i Winston Ntshona-- en ple apartheid, el muntatge adquireix plena actualitat en una Europa desbordada pel fenomen de la immigració clandestina. Sizwe Banzi narra la història d'un subsaharià il.legal al qual se li presenta l'ocasió de fer servir la documentació d'un mort per poder-se escapar dels llimbs de la clandestinitat."L'obra no només parla dels problemes de negres i blancs i de l'apartheid. Va més enllà. Planteja interrogants sobre la condició humana, es pregunta fins on estem disposats a arribar per sobreviure i fins a quin punt acceptem perdre la identitat", va explicar ahir Pitcho Womba Konga, un dels dos únics actors del repartiment, durant la presentació de l'obra.

EL DILEMA D'OCCIDENT

Womba considera que Peter Brook ha sabut plasmar d'una manera magistral un dels dilemes als quals s'enfronta Occident: "¿Fins a quin punt tenim dret a impedir que algú de fora vingui al nostre país per poder viure-hi?".El seu company a l'escenari, Habib Dembélé, va destacar la importància "simbòlica" que per a un immigrant irregular suposa l'obtenció dels papers "perquè són el reconeixement de l'administració i el dels altres. Sense papers, és com si no existíssim".Els dos intèrprets, africans que viuen a Europa, van admetre que els problemes de la immigració van més enllà del simple reconeixement administratiu, ja que una vegada obtinguts els papers "comencen un altre tipus de problemes --culturals, socials, religiosos-- als quals no és senzill donar una solució".Els dos actors van coincidir que l'única sortida per a aquest encaix de cultures és establir uns "límits clars" i que tothom sigui conscient que la seva llibertat "acaba on comença la dels altres".Salvador Sunyer, director del Festival Temporada Alta, va subratllar la importància que amb aquesta obra, que es representa en francès, es "bategi" la col.laboració entre el teatre de Salt i les sales L'Alegria de Terrassa --on el muntatge es representarà el 29 i el 30 d'octubre-- i el Teatre Bartrina de Reus (1 i 2 de novembre)."Des de la Generalitat se'ns va demanar que busquéssim una obra internacional que es pogués veure en els tres teatres --va manifestar Sunyer--, i tots vam coincidir que una obra de Brook era ideal per al projecte".

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...