24 de juliol 2010

El TNC tanca la temporada amb una notable ocupació del 75%

www.elperiodico.cat
14 de juliol de 2010


Sergi Belbel destaca l'èxit del T6, per a nous autors, i la fidelitat del públic
L'any que ve hi haurà 22 muntatges, tres menys que l'actual, per la retallada

JOSÉ CARLOS SORRIBES
Barcelona

En una temporada que es presumeix bastant menys optimista que les precedents, el Teatre Nacional de Catalunya ha mantingut el tipus amb un índex d'ocupació del 75%, a falta de comptabilitzar les dades de La Venus de Willendorf, en cartell fins aquest diumenge. La crisi afecta, però no afecta igual en tots els teatres de Barcelona, i el TNC està entre els que juguen la lliga dels menys perjudicats. La fidelitat del públic i l'èxit del projecte T6 d'aquesta temporada són algunes de les explicacions d'aquest bon balanç, segons el seu director, Sergi Belbel, que ahir va presentar la memòria de l'exercici als seus abonats, que ja són més de 3.300.

Des que es va fer càrrec de la direcció artística del TNC, el gener del 2006, Belbel s'ha mantingut al voltant d'aquesta estimable xifra del 70% d'ocupació. «Vaig començar amb un 69% i ara estem ratllant el 75%», afirma. El director es mostra especialment satisfet amb la Sala Tallers, on s'han vist les tres obres del projecte T6 per a nous dramaturgs. «Ha tingut un 92% de públic i és la nostra aposta menys convencional, més arriscada i destinada al públic jove».

M de Mortal (Carles Mallol) i, sobretot, A mi no em diguis amor (Marta Buchaca) i Lluny de Nuuk (Pere Riera) són les tres peces amb què ha debutat una companyia estable de nou actors, una de les claus d'aquest èxit de crítica i de públic. Fins al punt que Lluny de Nuuk no es va poder prorrogar per no sortir del pressupost.

L'any que ve, el T6 seguirà amb tres nous autors directors (Cristina Clemente, Josep Maria Miró i Jordi Casanovas), però la companyia serà més flexible. «En cada obra hi haurà quatre intèrprets, com a màxim, dels fixos, més altres convidats. És tant per l'agenda dels actors com per la dinàmica del mateix grup», explica Belbel.

RETALLADA PROGRESSIVA / Aquests tres muntatges formaran part d'una programació amb 22 espectacles, tres menys que en l'actual temporada, per la retallada pressupostària progressiva soferta des del 2008. «Afecta directament la programació, d'obres pròpies, coproduccions i de companyies convidades. Hem arribat a fer-ne 26, i ara seran 19, sense comptar les del T6. També començarem una mica més tard, l'1 d'octubre», afirma Belbel, que reconeix que el TNC també ha tingut una pèrdua de públic a finals de maig i al juny. «És normal que hi hagi psicosi amb la crisi o que els teatres privats tirin de reposicions. Però nosaltres, com a teatre públic, no ho podem fer. Hem de repartir joc, i més en dies de crisi».

El director artístic ja ha avançat part de la programació que començarà l'1 d'octubre a la Sala Petita amb Misteri de dolor, l'obra d'Adrià Gual, que dirigirà Manel Dueso, amb Mercè Arànega i Ernest Villegas, entre altres, en el repartiment. Joan Ollé obrirà el 14 d'octubre la Sala Gran amb Joan Maragall, la llei d'amor, en la línia dels seus últims muntatges sobre Estellés, Pla o Espriu. «Va ser un encàrrec amb motiu de l'any Maragall», comenta Belbel. Agost, amb direcció del mateix Belbel, serà la gran proposta de la Sala Gran, del 25 de novembre al 23 de gener.

Dins un cartell basat en el teatre de text –«el nostre segell», diu el director–, també hi haurà lloc aquesta vegada per a creadors històrics, i una mica oblidats, com Albert Vidal i la companyia Vol-Ras.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...