22 d’agost 2010

Maria Rovira es posa flamenca al Romea


www.elperiodico.cat
18 agost 2010


La coreògrafa dirigeix a 'Paso distinto' 'bailaoras' de Granada i estrena 'Somorrostro', un tribut a la Barcelona gitana dels anys 50

IMMA FERNÁNDEZ
BARCELONA

Sense perdre de vista l'essència contemporània de la seva trajectòria, la coreògrafa catalana Maria Rovira ha volgut dedicar els seus dos últims treballs, Paso distinto i Somorrostro, al zapateado, els farbalans i les castanyoles. Amb ells –i la recuperació de No man's land– celebra els 25 anys de la seva companyia, Trànsit Dansa, i torna, un estiu més, al Teatre Romea, aquesta vegada amb doble programació i en el marc del festival Dansalona.

Un moment de l'espectacle 'Paso distinto', que es representa al Romea fins al 29 d'agost.
XAVIER SANFULGENCIO

Fins al 29 d'agost es representarà Paso distinto, obra en què vuit bailaoras de Granada se sumen a l'elenc de la companyia, resident a Mataró, seguida de No man's land. Aquesta peça, estrenada el 1996 a Nova York, va suposar el salt internacional de Rovira i, al contrari de l'anterior, s'hi imposa la dansa contemporània a ritme de cante i castanyoles. «Han passat molts anys però No man's land no ha quedat gens antiga; li tinc molt d'apreci i per això l'he volgut recuperar», justifica la directora. Hi expressa «les sensacions que es tenen quan comences un llarg viatge; aquell estar en terra de ningú, com diu el títol».

CLAVELLS EN DANSA
A Paso distinto, la coreògrafa va descobrir les moltes possibilitats plàstiques del vestit de cua i va traslladar-ne l'ús al llenguatge contemporani. Amb ella juguen les ballarines –«a vegades semblen clavells»– en una fusió d'estils i músiques que ha resultat «molt difícil d'encaixar», constata Rovira. «A les artistes de flamenc els va resultar molt estrany i complex encaixar el zapateado amb la música de Martin Matalon [que firma les composicions amb els habituals Joan Albert Amargós i Salvador Niebla]. Ha quedat un espectacle molt divertit i fresc», sosté la coreògrafa, que ha assumit per primera vegada la direcció d'un quadro flamenc.

Des del 31 d'agost fins al 12 de setembre, el Romea acollirà l'estrena de Somorrostro, un viatge «de mapa i de sentiments» a la Barceloneta gitana dels anys 50. A l'oblidat barri que dóna títol a l'espectacle, on va néixer i va ballar Carmen Amaya, i que va ser, en paraules de Rovira, «esborrat» de la ciutat. Imatges en vídeo i fotografies de l'època ambientaran els passos dels nou integrants de Trànsit Dansa en escena. «És una peça molt contemporània amb fusió de flamenc; els ballarins ho han hagut d'aprendre», explica Rovira, que «amb molt respecte» s'ha acostat a l'art gitano per rendir tribut «a una identitat amagada entre el gran teixit barceloní».

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...