publicat
per
http://www.elpuntavui.cat
22 de juny de 2013
Jordi Bordes
Nao Albet i Marcel Borràs han demostrat que tenen molt de
talent en la manera de presentar les situacions dramatúrgiques. Siguin les que
siguin (no els importa gaire el fons de la qüestió). Desitgen fer-se grans (cap
dels dos no arriba als 25 anys, tot i que ja van debutar com a dramaturgs
professionalment al 2007!), però alhora aprofiten l'escena per fer allò que els
ve de gust, sense patir gaire per la psicologia dels personatges, ni per gaire
res més. Respiren l'esperit rebel del joc, com ara amb els anagrames (Mot o
frase format per la transposició de les lletres d'un altre mot o una altra
frase). Presenten les accions brutes, gens refinades, amb una gran dosi
d'adrenalina, com qui juga a Tarantino al menjador de casa. És un teatre que
aclapara l'espectador iniciat pel ritme, tot i que no hi aporti gaire res de
reflexió vital (potser a Democràcia van vorejar el primer intent amarg). És,
també, un magnífic port d'arribada per a potencials espectadors. Perquè
combrega amb el llenguatge sincopat d'impulsos amb unes accions trepidants.
Què dir de la nova boutade d'Agbanäspach? Que han volgut
jugar a atracaments amb violència i a posar-se sota de la lupa el procés de
creació: debaten sobre la radicalitat, o no, del teatre: n'hi ha prou amb
mostrar punts de realitat o cal que l'acció sigui compromesa, real? És com si
Angélica Liddell fos la seva musa. I és que els dos personatges protagonistes,
que també interpreten els dramaturgs i directors, es refugien en un país
imaginari per sobreviure les incomoditats reals, de nois que netegen mueblés
per sobreviure. Aquest país es diu Agbanäspach i els directors dels teatres són
com els capos de la màfia: saben tot allò que passarà i se n'aprofiten tant com
poden. Si Àlex Rigola va construir un muntatge al Teatre Lliure que havia
dirigit, pensat per fer un comiat amb els companys d'escena (alguns l'imitaven,
i tot) a The end (2011), ara Sergi Belbel s'ha trobat amb una peça que també li
serveix (cal veure el com assistint a l'espectacle) per acomiadar-se dels seus
set anys de direcció artística del TNC. Pel que fa a la companyia, celebrar
l'entrega de tots, multiplicant-se en personatges. Albet i Borràs tanquen una
mena de Pel davant i pel darrere en clau de thriller. El talent els batega. Cal
que optin per afinar què estima aquest cor tant potent.
Atraco, paliza y muerte en Agbanäspach
Autors i
directors: Nao Albet i Marcel Borràs
Dimecres, 19 de juny (fins el 30) a la Sala Petita del TNC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada