publicat per
29 de març de 2014
Antoni Ribas Tur
La Jove Companyia del TNC i l’Institut del Teatre debutarà
representant ‘El cantador’
El 1864 la presència del català a la cartellera teatral
barcelonina era d’un 9%. Només dos anys més tard ja s’havia convertit en “la
llengua hegemònica”, va explicar ahir Xavier Albertí, el director artístic del
TNC. El responsable d’aquest fenomen va ser Serafí Pitarra, pseudònim de
Frederic Soler, arran de l’èxit que va assolir la seva obra L’esquella de la
torratxa ara fa 150 anys, primer al Teatre Odeon del carrer Hospital i després
als jardins del passeig de Gràcia. Amb tot, Pitarra no va sortir a saludar
damunt un escenari fins a l’estrena de Les joies de la Roser, l’abril del 1866.
Mentrestant, la premsa satírica de l’època especulava sobre
el seu aspecte publicant vinyetes amb retrats hipotètics. Ahir al TNC es van
revelar catorze rostres que també estan molt lligats a l’autor: els dels
integrants de la ITNC Jove Companyia. El grup sorgeix de la complicitat entre
l’Institut del Teatre i el TNC, i dimecres estrenarà a la Sala Tallers del
teatre El cantador, de Serafí Pitarra i Pau Bonyegues, l’àlies de Conrad Roure.
L’encarregat de formar els integrants de la troupe i de
dirigir l’espectacle és Xicu Masó. El director va seleccionar-los després
d’unes audicions a les quals es van presentar prop de noranta diplomats de les
últimes cinc promocions de l’Institut del Teatre. Els elegits van ser els
actors Marçal Bayona, Cristina Arenas, Oreig Canela, Queralt Casasayas, Bruna
Cusí, Mariona Ginés, Ricard Farré, Andrea Martínez, Arnau Puig, Josep Sobrevals
i Pau Viñals; l’ajudant de direcció Marc Chornet; l’ajudant de dramatúrgia Anna
Maria Ricart, i Laura Clos, encarregada de l’escenografia, el vestuari i la
il·luminació. Els actors, després de tres mesos de formació específica per
endinsar-se en la prosòdia de les obres de Soler i en la gestualitat del teatre
d’aquella època, reben una beca de 420 euros mensuals per a les representacions
d’ El cantador. L’espectacle es podrà veure al TNC en funcions matinals per al
públic escolar -les reserves estan exhaurides- i els caps de setmana
l’espectacle estarà obert al públic. Després farà gira per una desena de
biblioteques d’arreu del territori fins a finals de juny.
El cantador, subtitulat Gatada cavalleresca en dos actes, en
vers i en català del que ara es parla, és una paròdia del drama romàntic El
trovador d’Antonio García Gutiérrez, que va inspirar el llibret d’ Il trovatore
de Verdi. L’argument narra la venjança de la gitana Magdalena i del seu fill
secret, el cantador Don Manric, sobre la família de Don Nyunyo, la qual havia
fet cremar la mare de la Magdalena per bruixeria. Masó posa en paral·lel el
fenomen dels microteatres actuals amb el frenesí creatiu de Pitarra i els
autors del seu entorn a la rebotiga de la rellotgeria que Soler havia heretat
del seu oncle i que es va convertir en un espai de tertúlies, teatre i festes.
Un precedent dels Monty Python
El director ha jugat amb el teatre dins el teatre per
transportar els espectadors a l’ambient creatiu d’aquell moment. Masó
reivindica la vigència de Pitarra apuntant que hi ha moments de l’obra que
recorden els ritmes de la Commedia dell’Arte, i altres a L’Escurçó Negre i a
“la comicitat esbojarrada dels Monty Python”. “El vers heptasíl·lab crea un
tempo molt determinat. L’espectacle no és reflexiu, és d’acció i té molta
fisicitat”, diu Masó.
Tot i que Pitarra està considerat el pare del teatre català
modern, a Catalunya, al contrari del que ha passat a Espanya i a França, la
tradició teatral no s’ha mantingut viva. La importància de la creació de la
ITNC Jove Companyia també passa, subratlla Albertí, per la recuperació dels
“mecanismes de percepció” d’aquest teatre. “Els anglesos no se sorprenen quan
senten l’anglès de les obres de Shakespeare. En canvi, nosaltres hem aixecat
barreres respecte a la nostra tradició i n’hem perdut el control tècnic. Hem
desconnectat Pitarra de la nostra tradició de recepció”, insisteix Albertí.
A més de la programació de l’espectacle i de diverses
activitats que s’han organitzat al seu entorn dins el marc de l’Epicentre
Pitarra, el TNC ha muntat una exposició sobre l’autor amb il·lustracions
extretes de la premsa de la seva època al vestíbul de la Sala Gran. L’any que
ve està previst que una nova fornada de diplomats de l’Institut segueixi al
capdavant de la ITNC aquesta tasca de recuperació del patrimoni dramatúrgic.
Albertí no va desvelar quin text representaran. Sí que va dir que s’endinsaran
en la sonoritat del català medieval.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada