publicat per
www.elperiodico.cat
16 de juliol de 2014
Imma Fernández
L'aclamat Declan Donnellan i la seva companyia Cheek by Jowl
trasllada les aventures del grotesc tirà a un sopar burgès Un elenc francès
interpreta el brillant muntatge al Teatre Lliure
Foto : Delirant 8 Un moment de l''Ubu Roi', d'Alfred Jarry,
portada a escena per Declan Donnellan.
Assistim a un elegant sopar burgès. Una fina i benestant
parella espera els seus convidats. El fill adolescent, voyeur compulsiu, burxa
amb la seva videocàmera al nas del pare i en altres raconets de la dolça llar.
Ja amb tots els civilitzats comensals a taula, irromp una ràfega de llum verda
i els amfitrions -com si fossin la convulsa Linda Blair de L'exorcista- es
transformen en endimoniades criatures. Es transformen en Père i Mère Ubu, els
ambiciosos i cruels personatges concebuts per Alfred Jarry el 1896 que el
celebrat director britànic Declan Donnellan i la seva companyia Cheek by Jowl,
aquesta vegada amb un repartiment francès, ha traslladat als nostres dies. L'hilarant
Ubu Roi capgirarà el Teatre Lliure de Montjuïc des de demà fins diumenge.
Desbordant d'imaginació, Donnellan es reinventa amb aquesta
sàtira sobre els abusos del poder, paròdia del Macbeth shakespearià, que un
jove Jarry va estrenar a París entre les esbroncades d'una elit ofesa. Amb Ubu
rei, l'autor francès es coronaria com a precursor del teatre de l'absurd.
La història -que ha comptat amb sonades adaptacions com
l'Ubú president (1995) amb què Els Joglars van fustigar el llavors president
Jordi Pujol- recorre les sanguinàries gestes d'un descerebrat i dèspota capità
de l'exèrcit polonès. Instigat per la seva ambiciosa dona, enderroca el rei
Venceslau i instal·la una ferotge i corrupta tirania que deixa darrere seu un
reguitzell de cadàvers i, també, les taxes pels núvols.
En el brillant muntatge de Donnellan és el fill qui, en la
seva venjança contra aquest món acomodat, belluga els fils i imagina el seu
pare transformat en un grotesc carnisser. El fantàstic elenc de sis actors,
encapçalat per Christophe Grégoire (Père Ubu) i Camille Cayol (Mère Ubu), salta
al vertiginós ritme de les banals converses al voltant de la distingida taula,
a les conspiracions d'Ubu per carregar-se Venceslao (el seu convidat amic al
sopar). A cop de ràfegues de llums, els mesurats personatges treuen les bèsties
que porten a dins; els instints més primitius que amaga qualsevol ésser humà.
Els estris del parament i altres objectes del mobiliari (des
d'una batedora fins a un llum-corona) es transformen en la imaginativa posada
en escena en instruments per als crims o en símbols del poder. D'ells se
serveix el psicòpata i infantiloide protagonista per fer-ne de les seves.
Macabres i enginyosos cops, com el so d'una trituradora per la qual van
passant, fora d'escena, els ministres de la cort, amaneixen un espectacle que
ha suposat un nou gir en la triomfal carrera de Cheek by Jowl.
De Shakespeare a Racine
Fundada el 1981 amb Donnellan i Nick Ormerod com a directors
artístics, la companyia -que actualment produeix obres en anglès, francès i
rus- va apuntalar el seu èxit amb un repertori centrat en Shakespeare. Han
recorregut l'orbe amb clàssics com El conte d'hivern, La tempesta, Troilos i
Crèssida, Macbeth, Otel·lo, Hamlet... i el 2012 els premiats directors van
debutar en el cine amb Bel-Ami, amb Robert Pattinson i Uma Thurman.
Abans, el 2000, havien creat una companyia d'actors a Moscou
auspiciada pel Festival Txékhov, i el 2007 el mestre Peter Brook els va invitar
a formar un repartiment francès per representar Andròmaca, de Jean Racine.
L'èxit de la proposta (va arribar el 2008 a la Sala Petita del TNC) els va
portar a repetir amb el mateix repetori actoral en aquest delirant Ubu Roi amb
el qual segueixen regnant en l'escena mundial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada