publicat per
4 de juliol de 2014
Belén Ginart
El festival de teatre i animació invoca nostàlgia i futur
per celebrar el seu primer quart de segle
El Festival Al Carrer de Viladecans va néixer amb una clara
vocació reivindicativa: potenciar les arts escèniques en un municipi on ni tan
sols hi havia teatre. El que possiblement no s’esperaven els seus impulsors és
que, un quart de segle més tard, seguiria viu i s’hauria convertit en una cita
imprescindible del calendari cultural de la localitat. Avui arrenca la
vint-i-cinquena edició del festival, que aplegarà fins al diumenge 82
actuacions de 41 companyies.
La nostàlgia dels grans moments viscuts al llarg d’aquests
anys i la mirada cap al futur es barregen en el disseny de la programació
d’aquest any, confegida per l’equip responsable de l’Atrium Viladecans, dirigit
per Jaume Antich, i la regidoria de Cultura de l’Ajuntament. Perquè, al llarg
d’aquests 25 anys, el municipi s’ha dotat d’un gran equipament escènic,
l’Atrium. Els seus espais exteriors agafen protagonisme com a escenaris de les
actuacions del Festival Al Carrer, que ha replantejat la distribució dels
espectacles per millorar-ne la visibilitat.
El públic més fidel del festival es podrà retrobar amb
algunes companyies i muntatges que hi han fet història. En són bona mostra els
Markeliñe, amb el seu Carbón Club, “una sàtira entre el Bronx i el món de la
Mina”, segons definició de Jaume Antich; la Factoria Mascaró, present amb
Oníric ; i Xarxa Teatre, un grup que ha presentat a Viladecans tots els seus
muntatges i ara hi torna amb Papers!
El Festival Al Carrer vol ser un termòmetre de les arts
escèniques catalanes a l’aire lliure, i en aquesta mirada al present i al futur
dels espectacles de carrer autòctons s’hi inscriu la presència aquest any de
propostes com Despistats, un duo impossible entre Pepa Plana i Toti Toronell;
Marabunta, la magnètica conjunció de forces entre Guillem Albà & The All In
Orchestra (3); Pelat, de Joan Català, “que amb una biga i un cubell crea un
imaginari fantàstic”, diu Antich; Heart wash, de la companyia Mar Gómez; L’home
que perdia els botons, de Circ Pànic; i L’home roda, de Karoli (2). El 22% de
creixement del pressupost en relació amb el de l’any passat (fins a un total de
180.000 euros) ha permès la notable presència en el programa de companyies
internacionals, principalment franceses, i de la resta de l’Estat. Antich
recomana no perdre’s A l’ombre de Coré, de la companyia Bakhus, una proposta en
què dos ballarins de danses urbanes interactuen amb projeccions; les
“acrobàcies inaudites” de la companyia Isis (1); Le reveil des vilains, a
càrrec de Les Frères Carton; la cercavila festiva Kadoun’ga cala, de Les
Carnibals; i el Hand to bike, dels canadencs homònims, especialistes en
acrobàcia sobre bicicleta. En aquest viatge guiat per les propostes més
destacades del festival, Antich s’entreté en dos espectacles de companyies
d’altres comunitats autònomes: Walkman, dels bascos Ganso & Cía, coproduïda
pel festival, i Typical, en què els murcians Nacho Vilar Producciones reten
homenatge a l’entranyable manera de fer vacances dels espanyols des de fa
algunes dècades: familiars, amb cotxes modestos i plens a vessar de gent poc
avesada a viatjar. D’aquells que, de ben segur, més d’un dels espectadors del
primer Festival Al Carrer va arribar a conèixer de primera mà.|
Festival Internacional de Teatre i Animació Al Carrer
Diferents espais (Viladecans). Del 4 al 6 de juliol. Gratuït. Trobareu més
informació a: www.alcarrerviladecans.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada