15 d’agost 2014

Musicals sense data de caducitat



‘Cats’ prepara una nova producció i tornarà a la cursa dels espectacles més vistos de la història

publicat per
www.ara.cat
8 agost de 2014
CARLA ROCA / LAURA SERRA  

Un viatge a Nova York o a Londres no es pot considerar complet sense fer una parada -com a mínim- en un dels seus musicals. Només a Nova York hi ha 40 teatres que en programen i 54 obres en cartell. L’oferta va des de propostes tan exòtiques com Rocky o la paròdia musical de Cinquanta ombres d’en Grey fins a joies venerades, com The book of mormon o Chicago. Davant el dubte de quin espectacle triar, l’opció més recurrent per al turista és apostar per un clàssic de factura indubtable. Així han sorgit veritables long-runnings. Els principals van néixer als anys 80 a Londres i s’han mantingut en cartell, imbatibles, a la Meca del West End o de Broadway i invariablement en franquícies d’arreu del món.

Els productors han trobat la gallina dels ous d’or, però han cuidat la gallina: per evitar que les produccions quedin obsoletes amb els anys, El fantasma de l’òpera o Els miserables han sigut revisades per adaptar-se a l’evolució del públic. Cats, d’Andrew Lloyd Webber, per exemple, es reestrenarà a finals d’any. Al West End també continuen a la cartellera grans musicals com Mamma mia!, Billy Elliot i Wicked. A Broadway, Jersey Boys. Ara bé, aquesta és la llista de vaques sagrades.

‘El fantasma de l’òpera’

Si hi hagués un podi per als compositors de musicals que no caduquen, caldria ubicar-hi el baró Lloyd Webber, compositor d’aquest drama romàntic basat en el llibre de Gaston Leroux. Estrenat a Londres el 1986, va arribar als 25 anys en cartell a Nova York el 2013, quan es va situar com el musical més representat de la història el 2006, per sobre de Cats. I continua trencant rècords. Acumula més de 22.000 funcions entre les dues capitals, on continua en cartell, però també ha viatjat a 27 països. Fins i tot va tenir una versió -retallada- a Las Vegas sis anys. És l’èxit teatral més rendible de tots els temps (3.400 milions d’euros).

‘Els miserables’

L’altra estrella indiscutible dels long-runnings és un productor: Cameron Mackintosh. Es va aliar amb la Royal Shakespeare Company per adaptar per al públic anglès l’obra basada en la novel·la de Victor Hugo que el 1980 s’havia estrenat a París. A Londres va debutar el 1985 i continua líder al Queen’s Theatre. A Nova York va arribar-hi dos anys després. Juntes sumen 18.200 funcions i amb les gires la xifra es multiplica exponencialment. Se’n va estrenar una revisió per al 25è aniversari, que va arribar el 2011 a Barcelona, i se n’està fent un nou revival a Nova York.

‘Cats’

Tan insòlit era fer cantar els gats com l’èxit que va tenir aquesta producció, que unia Lloyd Webber i Mackintosh. A Nova York es va estrenar el 1982 i va durar 18 anys. Al West End va arribar a estar 21 anys en cartell. Aquest desembre Cats tornarà a Londres, durant 12 setmanes, amb algunes novetats. El compositor ha reconegut que estudia fer-ne una versió cinematogràfica.

‘Chicago’

El musical, basat en una obra homònima del 1926, va estar en cartell a Nova York del 1975 al 1977. El que va tenir èxit de veritat va ser el revival del 1996, que es pot veure actualment a Broadway i que és el musical nord-americà de més recorregut de la història a les dues bandes de l’oceà -la pel·lícula de Rob Marshall del 2002 hi va ajudar-. A Madrid va estrenar-se el 2009 i l’últim intent infructuós ha sigut aterrar a la Xina.

‘El rei lleó’

El musical basat en la pel·lícula de Disney no s’ha aturat des que es va estrenar el 1997 a Nova York: porta 6.700 funcions. Amb una posada en escena gegant és una de les franquícies més cares de muntar. Continua en cartell al Minskoff Theatre de Nova York, al Lyceum de Londres i, des del 2011, també a Madrid.

‘Germans de sang’


Va estar només dos anys en cartell a Broadway, però va resultar un gran èxit a Anglaterra, on s’ha pogut veure en diferents produccions des que es va estrenar el 1983 fins l’any passat: més de 30 anys. El 1994 va arribar al Teatre Condal de la mà de Ricard Reguant, amb gran èxit, que no es va repetir, però, en el revival al Teatre del Raval aquest mateix any.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...