publicat per
www.elperiodico.cat
19 de setembre de 2014
Imma Fernández
Barcelona
Foto : Albert Bertran
Dagoll Dagom estrena un nou muntatge de gran impacte visual
i sonor
Dagoll Dagom, emblemàtica companyia catalana que ha fet del
gènere musical la seva bandera, compleix 40 anys i ho celebra rescatant per
tercera vegada el seu títol més popular: Mar i cel. Ho fa amb un llenguatge escènic
del segle XXI, 26 anys després d'haver-se estrenat. Els pirates d'Àngel Guimerà
atracaran aquest dissabte al Teatre Victòria amb una nova i espectacular
producció marcada pel seu impacte visual i sonor. En un exercici tecnològic de
simbiosi entre teatre i cine, les projeccions a les pantalles que cobreixen tot
l'escenari crearan efectes en tres dimensions. A això s'hi sumarà
l'embolcallant so, que portarà els espectadors a sentir-se enmig de l'oceà,
anuncien els creadors.
Fidels en la seva essència a l'original, amb música d'Albert
Guinovart i adaptació del text de Xavier Bru de Sala, la companyia ha pretès
que aquesta vegada el públic «se senti dins de l'escenari», sosté el director,
Joan Lluís Bozzo. Dins del vaixell, entre cels i mars canviants pel joc
audiovisual.
Del muntatge del 1988 en queden la carcassa de fusta de
l'embarcació (les cordes, l'interior... s'han anat renovant) i en queda Pep
Cruz. L'actor reprèn el personatge de Joanot, amb «la mateixa energia i força»
d'abans, assegura Bozzo. L'acompanyen un jove elenc de 20 artistes (més 12
músics) encapçalat per Roger Berruezo -que ja va protagonitzar el Cop de rock
de la mateixa companyia i ara recrea el corsari morisc Saïd- , Ana San Martín
(Blanca), Xavi Lite (Hassen), Júlia Jové (Idriss), Toni Viñals (Ferran), Xavi
Fernández (Don Carles) i Mireia Dolç (mare de Saïd). Aquests dos últims ja van
participar en la reposició del 2004.
«És una funció molt dura per a tot l'elenc; han de tenir
molta cura per no caure. A algunes de les artistes els he hagut de dir que
mengin més perquè s'estan quedant en els ossos», explica el director, que
valora l'esforç de la jove gallega San Martín per la seva accelerada immersió
en la llengua catalana. «Mai havia parlat en català, em vaig aprendre les
cançons amb ajuda d'una tieta, i em vaig presentar al càsting, però no vaig
pensar que m'escollirien. És una obra preciosa. L'oportunitat de la meva vida»,
explica la jove intèrpret de High School Musical, formada a Londres.
COSTOSA PRODUCCIÓ
Mar i cel, que ja s'ha representat 1.000 vegades amb les
seves anteriors produccions, torna disposat a atrapar nous públics (i també
repetidors). Necessita poder posar l'àncora fins com a mínim per Setmana Santa
per rendibilitzar la costosa inversió: 500.000 euros, més 150.000 en
publicitat. «És l'única manera que surtin els números, perquè les gires no són
rendibles», informa la productora Anna Rosa Cisquella. La companyia dedicarà el
muntatge a l'escenògraf Isidre Prunés, que va morir al juliol quan hi
treballava.
Ambientada en un vaixell pirata, l'obra relata
l'enfrontament entre dos mons: l'islàmic i el cristià, acompanyat d'una
història d'amor impossible entre la cristiana Blanca i Saïd. «Desgraciadament,
aquest musical és cada vegada més actual. Guimerà creia que era cosa del
passat, però són els conflictes d'avui dia; d'un món on regeixen les
confrontacions i el fanatisme», postil·la Bru de Sala.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada