publicat per
6 de setembre de 2014
Antoni Ribas Tur
Xavier Albertí consolida el seu model i recupera el teatre
de Palau i Fabre
Foto de família de la pròxima temporada del TNC. Hi haurà
175 artistes.
Xavier Albertí, el director artístic del TNC, es juga un
sopar amb els espectadors que reconeguin algun fragment de les sarsueles
catalanes de l’espectacle inaugural de la pròxima temporada del teatre: Per
començar, sarsuela! “És un tast d’un patrimoni més que oblidat. No som
conscients que va existir, tot i que es conserven més d’un miler de sarsueles
en català”, va subratlla ahir Albertí per explicar la recerca exhaustiva que
s’ha fet per aixecar aquest espectacle. Com Taxi... Al TNC! l’any passat, els
beneficis obtinguts amb Per començar, sarsuela! es destinaran a entitats
socials. L’any passat es van recaptar 50.000 euros gràcies a la complicitat
dels artistes que apareixen als espectacles de la temporada.
La pròxima temporada del TNC inclou 22 espectacles, 20 dels
quals són producció pròpia. A més de la sarsuela, Albertí recupera dos autors,
Josep Palau i Fabre i Manuel de Pedrolo, històricament absents als teatre
públics catalans. De l’autor de Poemes de l’alquimista es podrà veure Mots de
ritual per a Electra, del 6 al 17 de maig del 2015; i de l’artífex de
Mecanoscrit del segon origen, La nostra mort de cada dia, del 28 al 31 de maig.
La programació també inclou un espectacle força esperat, la versió escènica d’
Incerta glòria, d’Àlex Rigola. L’espectacle estarà en la línia de l’aclamat i
monumental 2666, basat en la novel·la homònima de Roberto Bolaño. Però en els
últims anys les circumstàncies econòmiques han canviat, i Incerta glòria es
farà a la Sala Petita, del 20 de maig al 14 de juny. Com a contrapunt, el TNC
recupera, amb la complicitat de l’Esmuc, l’òpera bufa que Joan Sales i Joan
Altisent van fer a partir de Tirant lo Blanc, En Tirant lo Blanc a Grècia. Es
va estrenar el 1958 al Romea i des d’aleshores no s’havia representat. I la
ITNC Jove Companyia desembarcarà a la Sala Tallers del 18 de febrer al 19 de
març amb una posada en escena de Tirant lo Blanc.
La desfeta del teatre català
Albertí ha titulat la seva tasca de recuperació patrimonial
d’aquesta temporada L’origen de l’oblit, una referència als efectes nefastos
que la Guerra Civil va tenir en el teatre català. “Els autors dels primers 30
anys del segle estaven a l’exili, i també s’obliden els autors satírics de la
tradició”, va dir Albertí. Un referent de l’Espanya que va combatre el
franquisme des de l’art és el cantant Paco Ibáñez. El 25 de novembre
desembarcarà a la Sala Gran per presentar Vivencias, un concert que només farà
a Barcelona, Bilbao i París, amb el qual repassa la seva trajectòria artística.
La recuperació del llegat de Serafí Pitarra la temporada
passa va deixar una joia teatral, la versió de Liceistes i cruzados dirigida
per Jordi Prat i Coll. Com que només es va poder veure durant pocs dies, aquest
any farà temporada, del 9 d’octubre al 9 de novembre. A continuació, el 15
d’octubre, la Compañía Nacional de Teatro Clásico s’instal·larà a Barcelona amb
la seva adaptació de les Comedias bárbaras de Valle-Inclán. L’espectacle porta
per títol Montenegro, és el retrat de l’apogeu i de la decadència d’una estirp
i està dirigit per Ernesto Caballero.
A l’altre extrem del patrimoni hi ha els nous valors. L’11
de juny del 2015 s’estrenarà La mancha, un text que l’autor, Albert Lladó, va
fer arribar al TNC a través de la bústia digital de recepció de textos teatrals
de la casa. La família -com la temporada passada va ser-ho el concepte de
frontera- serà el leitmotiv dels pròxims espectacles. Se’n poden trobar
lectures molt diverses: per exemple, la parella que protagonitza El president,
un Bernhard implacable i tot un repte per a Carme Portacelli, Francesc Orella i
Rosa Renom. O la d’ El somni d’una nit d’estiu, de William Shakespeare, que
Albertí creu que a més de ser una comèdia, en el fons de l’obra “hi ha les
pulsions sexuals de l’adolescència, a partir de les quals es fabriquen els
mecanismes de perversió de la nostra societat”. La dirigirà Joan Ollé a la Sala
Gran i es podrà veure del 19 de novembre al 18 de gener.Per la seva banda, No
feu bromes amb l’amor, el clàssic d’Alfred Musset, és crític amb els matrimonis
de conveniència. En canvi, els protagonistes de l’obra que el TNC ha encarregat
a Narcís Comadira, L’hort de les oliveres -un títol amb ressons de Txékhov-,
són una nissaga consolidada, els Bofill. El director de l’obra serà Xavier
Albertí i es podrà veure del 13 de maig al 28 de juny a la sala Gran.
El futbol vist per Cesc Gelabert
Després de Musset, un clàssic del segle XIX, el 12 de febrer
Lluís Homar portarà a la Sala Gran un altre clàssic, però en aquesta ocasió
contemporani, Eduardo de Filippo, l’autor d’un dels grans èxits de la història
del TNC, Dissabte, diumenge i dilluns. El cofundador del Teatre Lliure dirigirà
L’art de la comèdia i també formarà part del repartiment. En el terreny de la
dansa, el 22 de gener s’estrenarà Foot-ball, la visió personal del món del
futbol del coreògraf Cesc Gelabert.
El pressupost per a activitat del TNC per al 2014 és de 9,6 milions
d’euros, 7,1 dels quals són aportació de la Generalitat, i està previst que el
del 2015 es mantingui. Per acabar, Albertí va tancar la polèmica de l’escassa
remuneració dels membres de la ITNC. Va explicar que es reduiran les promocions
de graduats de l’Institut del Teatre que en podran formar part i que els sous
s’ajustaran al conveni del sector.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada