publicat
per
http://www.aragirona.cat
28 de
novembre de 2014
El contratenor Serge Kakaudji és l'encarregat de posar la
veu a l'espectacle
Alain Platel dirigeix una obra que fusiona música i ball a
'Coup fatal' © ACN
Alain Platel i Serge Kakudji tornen a coincidir i, de nou,
els dos artistes són capaços de tirar endavant una creació genial, imprevisible
i multicultural. Un "cop fatal" a les convencions teatrals. Després
de sorprendre a Viena i al Festival d'Avinyó, retornen al Festival Temporada
Alta amb un muntatge que després d'estrenar-se a Salt - per primer cop a tot
l'Estat- recorrerà alguns dels escenaris més importants d'arreu d'Europa.
'Coup fatal', cop fatal en català, es tracta d'un muntatge
que va sorgir d'una idea del mateix contratenor congolès i Paul Kesterns.
L'obra compta amb la direcció musical de Fabrizio Cassol, que va composar les
músiques de l'òpera Macbeth, un muntatge que també es va poder veure ara fa
unes setmanes dins del festival gironí. L'espectacle fusiona música, ball,
obres barroques i cançons tradicionals congoleses. Una mescla explosiva i
multicultural que trenca motlles i fronteres. Mitjançant una orquestra de dotze
músics de Kinshasa, Platel ofereix una obra on sobren les paraules i que
s'intenta aproximar al present que viu actualment el continent africà.
La idea original de l'obra se li va acudir a Kakudji quan
després d'estudiar òpera a França va tornar al seu Congo natal i va constatar
que si volia fer concerts de música barroca al seu país els havia d'adaptar una
mica als gustos musicals dels congolesos. És aquí on va afrontar un repte que
va aconseguir tirar endavant "fusionant" la "música
acadèmica" que havia après a Europa amb els ritmes de la seva infància
fent aflorar "el matrimoni que ell feia temps que duia dins".
"Per a mi va ser molt difícil buscar una fórmula per fer comprensible alló
em sortia de dins d'una manera natural", explica Kakudji.
"Procés alliberador"
El protagonista de l'obra afegeix que per a ell la creació
del muntatge ha estat un "procés alliberador". "Quan vaig tornar
al Congo la gent em deia que havia canviat, que ja no era com ells i, en aquest
temps, he hagut de fer un procés per no sentir-me estrany a tots dos
llocs", comenta. Kakudji recorda que durant les primeres representacions
"molta gent ens mirava com si fóssim un meteorit d'un altre planeta"
però, en el fons, l'espectador es sentia representat. "No som tant diferents, els europeus i els
africans", subratlla.
Per dur l'espectacle a Europa, el contratenor i protagonista
de 'Coup fatal' assegura que el paper del seu director, Alain Platel va ser
"primordial" perquè va ser capaç de canalitzar "el volcà
d'energia africana" i estructurar-ho tot "en un espectacle
comprensible i atractiu per a l'espectador". El contratenor assegura que
li encanta participar en un projecte d'aquestes característiques que li
permeten barrejar estils i cançons ja que l'obra versiona peces de quatre grans
compositors clàssics: Handel, Monteverdi, Vivaldi i Bach.
L'escenografia és un altre punt a tenir en compte. Ha estat
dissenyada amb la col·laboració de l'artista Freddy Tsimba. El muntatge va
originar-se com una part del Connexion Kin, el Festival de les Arts KVS de
Kinshasa. Va ser allà quan Paul Kerstens - coordinador de KVS Congo- i el
mateix Serge Kakudji van demanar a tota una sèrie de músics creatius de
Kinshasa que treballessin amb diverses àries barroques. Després de practicar i
diverses actuacions a l'Àfrica, l'equip es va veure preparat per fer el salt
internacional.
Cantar i ballar, dues cares de la mateixa moneda
Pel que fa a la presència de la dansa a l'espectacle,
Kakudji assegura que per a ell i per la majoria de congolesos la música i la
dansa sempre van units perquè "formen part de la forma de viure d'un poble
que viu el present al màxim perquè no té futur". Una manera de viure que
ve marcada també per la inestabilitat política i la manca de llibertat
d'expressió. "Per a nosaltres els congolesos, cantar i ballar ens permet
expressar-nos i ser lliures", explica.
L'obra és podrà veure a l'Espai el Canal demà divendres a
les nou del vespre i dissabte a les sis de la tarda en el que suposa la seva
estrena a l'Estat. L'espectacle té una durada de una hora i 45 minuts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada