publicat per
21 de febrer de 2015
César López Rosell
'No feu bromes amb l'amor' captiva a la Sala Petita del TNC
foto : Clara de Ramon
i Ramon Pujol, a la funció. joan tomàs
Un bon text envoltat d'una imaginativa posada en escena de
Natalia Menéndez, directora del Festival de Teatre Clàssic d'Almagro. No feu
bromes amb l'amor, tragicomèdia d'Alfred de Musset (París, 1810-1857), imposa
la seva llei a la Sala Petita del TNC. L'estupenda dicció dels actors i una
intel·ligent explotació del to de farsa que batega en el fons de l'obra fan
d'aquesta funció una proposta guanyadora.
Escrita en el context de la crisi política i social de la
revolució de 1830, que va portar al tron Lluís Felip I de França, la peça no
només explica la història del triangle amorós que centra el relat, sinó que
potencia el costat grotesc dels personatges adults del seu entorn. El públic,
situat als dos costats d'un escenari rectangular, s'identifica aviat amb una
trama que gira al voltant dels riscos que comporta la frívola utilització dels
jocs de la seducció.
Una xarxa de circ, situada a la part superior de l'escenari,
és l'espai destinat als plebeus. Ells són espectadors del que passa a la part
inferior on campa com vol una aristocràcia en decadència i els seus parasitaris
servidors. Carlos Martínez, entre juganer i ballarí, encarna el baró
obsessionat a casar el seu llibertí fill Perdican (fantàstic Ramon Pujol) amb
la seva gata maula de neboda Camille, una admirablement continguda Anna
Moliner.
Ell ha tornat de la universitat i ella acaba de sortir del
convent. El jove veu amb bons ulls la idea del matrimoni, però mentrestant
segueix els seus jocs amorosos amb la candorosa pastora Rosette (Clara de
Ramon). A l'exnovícia no sembla interessar-li gaire el canvi d'estat civil fins
que cau, i participa, en l'embolic de la gelosia i les provocacions del seu
nòvio. La camperola acaba sent la tràgica víctima d'una moral burgesa que només
beneeix els casaments entre afins.
ACROBÀCIES
La intensitat de la farsa guanya punts quan entren en acció
el preceptor de Perdican (Ferran Rañé), el capellà del baró (Albert Pérez) i
l'endimoniada Senyora Pluche (Carme Balagué), dama de companyia de Camille. La
música i la participació amb les seves acrobàcies dels artistes de la Central
de Circ arrodoneixen l'estimulant funció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada