diumenge, 20 de desembre de 2015

Temporada Alta encara els 25 anys amb un model consolidat i la mirada posada al món



publicat per

Les millors xifres de la història: l’edició més gran en nombre d’espectacles, de funcions i d’espectadors

La 24ena edició de Temporada Alta abaixa el teló després de dos mesos i escaig de festival en el que s’han pogut veure un total de 110 espectacles, que han conformat una programació amb 36 estrenes absolutes, 25 produccions i coproduccions, 66 propostes d’autoria catalana, 28 espectacles de creació contemporània i fins a 40 produccions de 21 països diferents. El Festival de Tardor de Girona-Salt ha tornat a comptar amb el públic com a protagonista principal amb una ocupació rècord de 39.126 espectadors en els espectacles de pagament programats, amb un índex d’ocupació del 91,80% i un nombre d’espectadors totals de 78.922 –comptant totes les activitats. Temporada Alta no només ha crescut a nivell de públic i ocupació sinó que l’edició d’enguany ha estat la més arrelada al territori fins al moment, ja que ha seguit creixent i oferint les principals novetats de la temporada en arts escèniques en 10 poblacions diferents, 4 més que l’any passat i fins a 30 escenaris, 7 més que el 2014.

A la presentació del festival es van anunciar fins a 181 funcions però finalment el total de representacions ha estat de 202 (20 més) a Temporada Alta 2015, responent a la gran demanda del públic i racionalitzant així un sistema d’explotació que ja es ve implantant en els darrers anys i que permet equilibrar oferta i demanda i optimitzar el pressupost de programació.

Aquestes primeres xifres confirmen la bona salut del festival gironí, i responen a una programació d’alt nivell, polítiques de promoció i proximitat amb l’espectador, la gestió diària de l’oferta d’espectacles i una clara aposta per la internacionalització, amb l’objectiu de ser un certamen de referència a Europa.

Salvador Sunyer, director de Temporada Alta, afirma que és segurament -i un any més- la millor edició del festival: amb aproximadament 40.000 entrades venudes, 91,8% d’ocupació i gairebé 80.000 persones que han gaudit de les activitats que s’han organitzat. Aquesta és “la màxima ocupació que permet racionalitzar l’oferta i la demana amb els costos del festival gràcies a la gestió diària dels aforaments i les funcions”. Però per Sunyer és també la millor edició per l’interès i qualitat d’algunes de les propostes internacionals que s’han presentat, tals com els espectacles d’Ostermeier, Kentridge, Donnellan o Korsunovas, i per la bona collita de les produccions en les quals s’ha apostat aquest any: “Temporada Alta ajuda a espectacles nous, a què circulin, promou autoria i producció”. La 24ena edició del festival ha apostat, segons Sunyer, per les produccions pròpies que enllacen la importància del fet artístic amb la relació amb la ciutat: Cerimònia de Foc -l’espectacle inaugural que va acostar a gent que no va massa al teatre el fet artístic-, o Made in Girona: Political Mother – en coproducció amb l’Obra Social “la Caixa” amb una de les companyies més importants de dansa del món en comunió amb 65 ciutadans no professionals de Girona- són alguns exemples.

Temporada Alta és un Festival amb voluntat de ser internacional però amb un fort arrelament al territori, Girona i el seu entorn. Per exemple, el festival treballa amb 36 associacions de Girona, de caire social, cooperatiu i educatiu. “Aquestes són fórmules de participació que hem de potenciar en un futur” proposa Sunyer.

De cara a l’edició del 25è aniversari, Temporada Alta preveu potenciar el seu posicionament internacional, mantenint i ampliant els projectes en xarxa, fomentant la sortida dels creadors del país i portant la millor programació internacional a Girona. Però en paral·lel, el festival treballa per assolir un arrelament encara més fort amb la ciutat i el seu entorn, i amb els seus ciutadans, a través d’activitats de participació, o de fomentar polítiques d’aproximació a col·lectius amb risc d’exclusió i de generar polítiques per acostar el teatre als més joves. Per Sunyer “promoure la cohesió social és actualment una obligació de qualsevol projecte cultural, alhora que amplia el públic i el fidelitza”. A més, el festival s’obre cada cop més al territori immediat, s’aproxima a altres ciutats, amb espais nous i amb accions de dinamització dels públics gràcies a la implicació dels ajuntaments. “Temporada Alta té un centre que irradia a la província però té la voluntat de festival de país i de reconeixement internacional”, conclou el director del festival. La 25ena edició del festival vol també potenciar la jove creació per trencar el buit que hi ha entre els creadors consolidats i els joves. “Ho farem a través d’iniciatives varies, com per exemple el Pitching que ja hem començat aquest any i ajuda als joves autors a trobar finançament pels seus projectes”, explica Sunyer.

En relació al tancament econòmic de l’edició d’enguany, cal destacar que és la vegada on s’ha aconseguit un millor equilibri entre el diner públic i el diner privat. Actualment més del 50% prové -produccions al marge- de fons privats. Això vol dir que el model de Temporada Alta impulsat fa prop de 10 anys funciona i està més en la línia dels festivals internacionals i de la lògica de futur que la gran majoria d’esdeveniments d’aquest tipus en el nostre país. “Temporada Alta és un model diferent de la gran majoria: muntat per una empresa però que té moltes subvencions. És la gestió privada d’un projecte que té vocació pública”, acaba Sunyer.

Jordi Viñas, alcalde de Salt, ha destacat la qualitat artística del projecte per una ciutat com Salt, i també la dinamització comercial de la zona, la promoció de la ciutat, i la seva implantació social i de compromís amb diversos col·lectius, especialment amb els joves, àmbit en el qual l’àrea de Cultura de l’Ajuntament aposta clarament en aquesta legislatura.

Toni Cabré, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, ha afirmat que Temporada Alta és un esdeveniment de país i, junt amb FiraTàrrega, és el projecte líder en el camp de les arts escèniques. “Temporada Alta és un festival clarament estratègic, que des del Departament de Cultura s’ha de protegir i potenciar. És un model a copiar”, indica Cabré.

Per Albert Piñeira, de la Diputació de Girona, Temporada Alta ha aconseguit en 24 anys desplaçar el focus de Barcelona en l’àmbit de les arts escèniques. Piñeira afirma que el festival és ja una “oferta consolidada i potent, i que actua com a motor d’atracció de visitants. La marca Girona i Salt com a territori d’oferta cultural està posicionada i Temporada Alta hi té una gran part de la responsabilitat”.

LA INTERNACIONALITZACIÓ DE TEMPORADA ALTA 2015
Temporada Alta s’esforça per ser, des de fa anys, la porta d’entrada a Catalunya, a la resta de l’estat i de vegades a Europa, de moltes produccions internacionals recents, tant de noms consagrats com de les noves veus de l’escena teatral contemporània. Enguany, el festival ha programat 40 espectacles de fora, dels quals 29 són internacionals i 11 de la resta de l’Estat. Aquesta 24ena edició del festival ha refermat amb èxit l’aposta pel cicle Connexió Iberoamèrica i ha inaugurat el cicle Connexió Flandes, el qual ha portat a Catalunya el més destacat de l’escena teatral flamenca.

La internacionalització s’ha convertit en un dels grans eixos del festival, donant sortida a companyies i produccions del país i posicionant Temporada Alta en un punt de referència del teatre internacional, amb la incorporació com a reclam i oportunitat de les estrenes d’algunes de les darreres produccions de teatre internacional a la seva programació. Aquest any s’ha celebrat, per cinquè any consecutiu, la Setmana de Creació Contemporània, quatre dies durant els quals el festival ha programat fins a 13 muntatges que destaquen per la seva visió trencadora i l’ús de llenguatges contemporanis. En paral.lel ha tingut lloc la Setmana de Programadors, que ha reunit a Girona més de 80 de professionals de les arts escèniques nacionals i internacionals, de 14 països diferents (Alemanya, Perú, Estats Units, Mèxic, Brasil, Polònia o Suïssa), i ha posat en contacte directe programadors amb artistes i companyies, a través de punts de trobada distesos i presentacions de nous projectes de cara la seva possible coproducció. La Setmana de Programadors ha comptat amb la participació d’algunes de les grans institucions teatrals europees com el Festival Foreign Affairs de Berlin, el Théâtre Vidy-Lausanne, el Festival de Venècia o el The Public Theatre de Nova York, entre d’altres.

Temporada Alta i Iberoamèrica
Reforçant la programació internacional, enguany s’ha celebrat la tercera edició del cicle Connexió Iberoamèrica. Quatre espectacles llatinoamericans s’han programat al llarg del festival (3 argentins i un mexicà) consolidant-lo com a porta d’entrada de propostes arriscades de l’altra banda de l’Atlàntic. Cal destacar que enguany Temporada Alta ha tingut la voluntat de mantenir el cicle Connexió Iberoamèrica tot i, puntualment, no comptar amb el suport del programa internacional Iberescena del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports. D’aquesta manera el festival ha fet un esforç i una aposta clara per donar continuïtat al cicle i seguir programant espectacles d’un dels laboratoris teatrals més fructífers del moment.

A més, Temporada Alta no només treballa per l’entrada de nous artistes llatinoamericans al país sinó també perquè els artistes d’aquí tinguin l’oportunitat d’exhibir les seves noves creacions a Llatinoamèrica. Per això el proper mes de febrer es celebrarà per quart any consecutiu Temporada Alta a Buenos Aires / Semana Catalana en Timbre 4, amb la col·laboració de l’Institut Ramon Llull, i el programa PICE d’Acción Cultural Española. En les darreres edicions ja s’han presentat propostes de joves creadors catalans amb una excel·lent acollida i l’organització del festival ja treballa en la programació de l’any vinent, que incorpora també de nou el Torneig de Dramatúrgia Catalana, on autors catalans han competit contra dramaturgs argentins.

Temporada Alta ha anat ampliant cada any els països iberoamericans que han presentat obres al festival, i de la mateixa manera es van ampliant les seus dels festival a Iberoamèrica. L’any 2015 es va celebrar la primera edició de Temporada Alta en Montevideo, que tindrà continuïtat el proper any i, el 2016 s’incorpora Temporada Alta a Lima, Perú.

Flandes, una nova connexió d’èxit

Per primera vegada Temporada Alta ha celebrat el cicle Connexió Flandes que ha programat quatre espectacle de l’escena teatral flamenca, una de les més dinàmiques d’Europa des de fa unes quantes dècades. En col·laboració amb el govern de Flandes, el festival ha pogut portar a Girona artistes com Guy Cassiers (Le sec et l’humide), Josse de Pauw, (An old Monk), la companyia Berlin que ha participat per primera vegada a Temporada Alta, en el marc de la Setmana de Creació Contemporània, amb Perhaps all the dragons, un original espectacle que qüestiona el paper de l’espectador, i Albert Quesada –creador català instal·lat a Bèlgica-, amb UnDosUnDosTres. El cicle ha tingut uns resultats artístics molt rellevants i la voluntat és mantenir la proposta reforçant els lligams amb l’escena, les institucions i les companyies flamenques.

Temporada Alta i la participació en projectes escènics europeus
Temporada Alta aposta des de fa anys per participar en projectes europeus amb l’objectiu principal d’afavorir la circulació d’espectacles a nivell internacional, la creació de públic i la transmissió de coneixements entre artistes i professionals de diversos països. No és cap novetat la línia de producció internacional que el festival manté amb algunes companyies, ni la voluntat de participar en coproduccions internacionals en la programació del festival.

Un d’aquestes projectes en desenvolupament és “The Littell Project” liderat pel Teatre Toonelhuis d’Anvers i amb la col·laboració de l’IRCAM francès (Institut de rechèrche et coordination acoustique-numerique). El projecte es centra en textos de l’autor americà Jonathan Littell i, a més d’un seguit d’activitats, presenta dues produccions de la mà del dramaturg belga Guy Cassiers amb la II Guerra Mundial com a centre d’interès. Aquest any, en el marc de Temporada Alta i del cicle Connexió Flandes, s’ha estrenat Le sec et l’humide, el primer dels muntatges proposats dins el projecte. El segon, Les benignes, es podrà veure en l’edició vinent del festival. Al projecte, a més de Toonelhuis i Temporada Alta, hi participen Le Phenix Scene Nationale de Valenciennes, el Festival RomaEuropa, The Istanbul Foundation for the Culture and the Arts, i laMaison de la Culture d’Amiens. “The Littell Project” és possible gràcies al suport del programa Europa Creativa de la Unió Europea destinat a impulsar sectors culturals i creatius.

A més, des de Temporada Alta es treballa en diversos projectes nous per presentar en els propers anys a Europa Creativa i altres programes europeus amb diversos socis de tot Europa (Festival de Liège, el Festival d’Avignon, Toonelhuis Anwerpen, Teatro Stabile del Veneto o la Bienal de Wiesbaden)

PRODUCCIONS I COPRODUCCIONS: TEMPORADA ALTA AMB LA CREACIÓ ESCÈNICA I L’AUTORIA CATALANES
Un dels principals objectius de Temporada Alta és impulsar la creació escènica del país i és per això que el festival cada vegada participa en més propostes de diversos formats i disciplines. Aquest 2015 s’ha invertit en 20 espectacles que en la seva majoria ja tenen prevista explotació en altres teatres i festivals del país, i s’han programat fins a 5 títols més que són produccions pròpies anteriors que segueixen en circulació.

En la present edició Temporada Alta ha tingut especialment en compte les dificultats de finançament que tenen les companyies del país, atesa la situació econòmica del sector, i s’han prioritzat aquestes en la línia de produccions i coproduccions del festival. Aquest és el cas de L’empestat, de Jordi Oriol, Filla del seu pare, d’Aleix Aguilà, Patetisme Il·lustrat de Carles Santos o Ventura, de David Planas i Meritxell Yanes, entre d’altres.

Temporada Alta no ha oblidat però la vocació internacional de l’escena catalana i dels propi festival, i també ha donat suport a companyies que treballen en col·laboració amb institucions de fora del país, com per exemple We need to talk, de Roger Bernat, coproducció del Teatre Maria Matos de Lisboa, El cinquè hivern, de MalPelo, coproducció entre d’altres del Théâtre de la Ville de París i de l’Agora de la Danse de Montreal, o Bèsties, de Baró d’Evel, que compta amb una llarga llista de coproductors internacionals a part del propi festival. D’aquesta manera, Temporada Alta segueix ajudant la producció catalana i potencia la internacionalització del teatre català, situant-se dins la xarxa de festivals internacionals.

En l’apartat d’autoria catalana, aquest any Temporada Alta ha contribuït a la producció o difusió d’un total de 66 propostes de dramaturgs del país. També ha continuat assumint la coordinació del ja consolidat V Torneig de Dramatúrgia i ha realitzat una nova edició de la Setmana de la Dramatúrgia, que enguany s’ha centrat en les biografies teatrals.

Totes aquestes produccions o coproduccions han estat possibles per dues vies de finançament, en l’àmbit de diner públic: la participació en la producció que aporten el festival i altres institucions d’àmbit nacional i internacional; o bé per les aportacions institucionals estables que la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Girona i la Diputació de Girona han realitzat a Temporada Alta en concepte de producció, substituint en bona part el paper que realitzava El Canal, Centre d’Arts Escèniques de Girona / Salt quan estava en funcionament. El fet de mantenir aquestes ajudes per part de les administracions demostra la clara voluntat de continuar apostant per la producció escènica descentralitzada des de Girona.

IMPLICACIÓ AMB EL TERRITORI I ELS CIUTADANS
Un dels objectius de Temporada Alta 2015 ha estat promoure i programar muntatges més vinculats a la ciutat i als ciutadans, seguint la línia més participativa que va encetar La cerimònia del foc de Cie. Carabosse, espectacle inaugural del festival. D’aquesta manera, en els dos mesos i poc que ha durat el festival, s’han pogut veure dos espectacle de Roger Bernat on el públic hi tenia un paper destacat, primer de jurat popular a Please Continue (Hamlet) -que també comptava amb facultatius professionals locals- i després We need to talk, on els espectadors eren els dobladors de mítiques escenes d’amor del cinema.

Seguint amb l’aposta del festival de treballar més amb l’entorn més proper, aquest any s’ha estrenat, en el marc de Temporada Alta, i en col·laboració amb l’Obra Social “la Caixa” i el Mercat de les Flors, el muntatge Made in Girona: Political Mother, del coreògraf israelià Hofesh Shechter. L’obra, una mostra claríssima de teatre integrador, ha portat als escenaris a més de 60 ballarins i músics no professionals de les comarques gironines, de diferents col·lectius, com la tercera edat, amb la voluntat d’utilitzar l’art i la cultura com a eines de transformació social. També s’ha presentat Migranland, documental sobre el projecte que Àlex Rigola va estrenar al festival l’any 2013 i que també comptava amb una forta participació ciutadana en el procés de creació.

Una altra de les fites de l’edició d’enguany ha estat expandir la seva presència territorial, arribant a més ciutats, més espais i més espectadors, incorporant quatre poblacions i set escenaris més que l’any passat, amb Torroella de Montgrí i Palafrugell entre d’altres. A mes, ha apostat clarament per obrir nous espais d’exhibició fora dels propis teatres, com és el cas del Barri Vell de Girona, que va acollir l’espectacle inaugural, l’Espai Marfà que ha acollit diversos espectacles familiars o bé la Plaça dels Colors de Salt, espai ideal per projectar al carrer el documental Migranland. Les biblioteques de Girona o la Casa Pastors també han estat nous escenaris que el festival ha fet seus, amb l’objectiu clar de fer Temporada Alta un festival de tota la ciutat.

La relació del festival amb el territori immediat també s’ha centrat en treballar amb més artistes gironins. En aquesta edició del festival s’han presentat 16 espectacles creats per artistes i equips artístics gironins com Societat Doctor Alonso, Xavier Bobés, Cascai Teatre, Cor de Teatre, Ernesto Collado, Adrià Puntí, Mal Pelo, Mithistòrima Produccions, Concerts per a nadons, David Planas i Meritxell Yanes, Sílvia Pérez Cruz, Clàudia Cedó, etc, i s’ha pogut comptar amb la presència d’artistes gironins en fins a 12 produccions al llarg de tot el festival. A més, fins a 22 produccions han estat produïdes i assajades total o parcialment a l’entorn de Girona, amb les companyies i els equips fent residència a la ciutat i treballant amb professionals locals.

TEMPORADA ALTA 2015 REFERMA EL SEU COMPROMÍS I LA SEVA IMPLICACIÓ SOCIAL
Temporada Alta tanca aquesta 24a edició havent-se esforçat per potenciar la seva vessant més social, conscient que el públic és el primer motor del festival i que no tothom té les mateixes possibilitats d’accedir a espectacles de pagament. Per no deixar cap col·lectiu sense l’opció de gaudir o participar del festival, Temporada Alta ha incrementat en aquesta edició el seu compromís i la seva implicació social, donant un total de 669 entrades de manera gratuïta a col·lectius socials i educatius, com per exemple el projecte ConArte, la Fundació Ramon Noguera, la Fundació Astres, Càritas Girona, o la Fundació Oscobe; i fins a 595 entrades a preu reduït per propostes diverses com Apropa Cultura, Cultura Jove o Escena 25.

EL TANCAMENT ECONÒMIC DE TEMPORADA ALTA 2015
L’avançament de tancament econòmic d’aquest any manté els indicadors que s’han anat anunciant en les darreres edicions de Temporada Alta, amb una tendència clara a assolir la fórmula ideal de finançament per a qualsevol festival: 33% diner públic, 33% taquillatge i 33% patrocini. La partida d’ingressos (deixant de banda l’apartat de producció del festival que té un pressupost global de 721.542,20 €) es distribueix així: taquillatge (23,2%), patrocini(28,51%), Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya(21,58%), Ajuntament de Girona (16,64%), Diputació de Girona (6,24 %), INAEM (2,16%) i Ajuntament de Salt (1,66%). Al nostre país, en un festival que no és purament comercial, que aposta per la creació contemporània i que coprodueix molts espectacles, aquestes xifres suposen un model únic de sostenibilitat que cal intentar mantenir.

Més enllà de les xifres econòmiques, Temporada Alta enguany ha comptat amb un total de 304 persones treballant directament en la seva organització i gestió, i fins a més de 1.000 professionals vinculats als espectacles han passat pels diversos espais del festival. A més, Temporada Alta també dóna un important impuls econòmic a tota l’ àrea urbana de Girona de manera directa i esdevé un dels principals dinamitzadors turístics de la ciutat. Una simple dada de referència són les 1.635 habitacions d’hotel que el festival gestiona directament durant els més de dos mesos de durada.

LA FUNDACIÓ CIUTAT INVISIBLE. SEGON ANY DE FUNCIONAMENT
Temporada Alta ha seguit, en aquesta 24 ena edició, explorant noves fórmules de finançament i de relació amb els sectors econòmics i socials del territori. Impulsada fa gairebé dos anys per Bitó Produccions i el propi festival, la Fundació La Ciutat Invisible s’ha esforçat per crear un espai de pensament, trobar noves formes de finançament i buscar noves maneres de relació entre el festival i el públic. A més, El Cercle, una de les seccions de la fundació, ha assumit el cost de l’espectacle Ubu i la comissió de la veritat de William Kentridge, un dels espectacles destacats de la programació internacional. Per la seva banda el Club de La Ciutat Invisible és una altra branca de la Fundació que aquest any, a part d’oferir dret preferent a la compra d’entrades del festival i invitacions per a activitats culturals, trobades i visites guiades, també ha programat diverses xerrades i col·loquis després d’algunes funcions.

UNA MIRADA AL FUTUR

Temporada Alta, a les portes del quart de segle, es proposa seguir sent un dels festivals de referència al món, situant Salt, Girona i Catalunya al mapa de les arts escèniques internacionals. D’aquesta manera, el festival tanca aquesta 24a edició assumint el repte de seguir treballant per millorar la programació any rere any i sense deixar de banda els següents objectius: consolidar la línia de produccions i molt especialment de coproduccions de Temporada Alta, acostar el festival a artistes més joves i a noves veus emergents, buscar noves fórmules per impulsar l’autoria catalana i el seu coneixement fora del país, incrementant-ne així la seva programació a l’estranger, mantenir un exercici de transparència creixent i constant i cercar noves maneres de relació amb els ciutadans, els veritables protagonistes del festival.

ara son les ...

Total de visualitzacions de pàgina: