publicat per
Les millors xifres de la història: l’edició més gran en
nombre d’espectacles, de funcions i d’espectadors
La 24ena edició de Temporada Alta abaixa el teló després de
dos mesos i escaig de festival en el que s’han pogut veure un total de 110
espectacles, que han conformat una programació amb 36 estrenes absolutes, 25
produccions i coproduccions, 66 propostes d’autoria catalana, 28 espectacles de
creació contemporània i fins a 40 produccions de 21 països diferents. El
Festival de Tardor de Girona-Salt ha tornat a comptar amb el públic com a
protagonista principal amb una ocupació rècord de 39.126 espectadors en els
espectacles de pagament programats, amb un índex d’ocupació del 91,80% i un
nombre d’espectadors totals de 78.922 –comptant totes les activitats. Temporada
Alta no només ha crescut a nivell de públic i ocupació sinó que l’edició
d’enguany ha estat la més arrelada al territori fins al moment, ja que ha
seguit creixent i oferint les principals novetats de la temporada en arts
escèniques en 10 poblacions diferents, 4 més que l’any passat i fins a 30
escenaris, 7 més que el 2014.
A la presentació del festival es van anunciar fins a 181
funcions però finalment el total de representacions ha estat de 202 (20 més) a
Temporada Alta 2015, responent a la gran demanda del públic i racionalitzant
així un sistema d’explotació que ja es ve implantant en els darrers anys i que
permet equilibrar oferta i demanda i optimitzar el pressupost de programació.
Aquestes primeres xifres confirmen la bona salut del
festival gironí, i responen a una programació d’alt nivell, polítiques de
promoció i proximitat amb l’espectador, la gestió diària de l’oferta
d’espectacles i una clara aposta per la internacionalització, amb l’objectiu de
ser un certamen de referència a Europa.
Salvador Sunyer, director de Temporada Alta, afirma que és
segurament -i un any més- la millor edició del festival: amb aproximadament
40.000 entrades venudes, 91,8% d’ocupació i gairebé 80.000 persones que han
gaudit de les activitats que s’han organitzat. Aquesta és “la màxima ocupació
que permet racionalitzar l’oferta i la demana amb els costos del festival
gràcies a la gestió diària dels aforaments i les funcions”. Però per Sunyer és
també la millor edició per l’interès i qualitat d’algunes de les propostes
internacionals que s’han presentat, tals com els espectacles d’Ostermeier,
Kentridge, Donnellan o Korsunovas, i per la bona collita de les produccions en
les quals s’ha apostat aquest any: “Temporada Alta ajuda a espectacles nous, a
què circulin, promou autoria i producció”. La 24ena edició del festival ha
apostat, segons Sunyer, per les produccions pròpies que enllacen la importància
del fet artístic amb la relació amb la ciutat: Cerimònia de Foc -l’espectacle
inaugural que va acostar a gent que no va massa al teatre el fet artístic-, o
Made in Girona: Political Mother – en coproducció amb l’Obra Social “la Caixa”
amb una de les companyies més importants de dansa del món en comunió amb 65
ciutadans no professionals de Girona- són alguns exemples.
Temporada Alta és un Festival amb voluntat de ser
internacional però amb un fort arrelament al territori, Girona i el seu entorn.
Per exemple, el festival treballa amb 36 associacions de Girona, de caire
social, cooperatiu i educatiu. “Aquestes són fórmules de participació que hem
de potenciar en un futur” proposa Sunyer.
De cara a l’edició del 25è aniversari, Temporada Alta preveu
potenciar el seu posicionament internacional, mantenint i ampliant els
projectes en xarxa, fomentant la sortida dels creadors del país i portant la
millor programació internacional a Girona. Però en paral·lel, el festival
treballa per assolir un arrelament encara més fort amb la ciutat i el seu
entorn, i amb els seus ciutadans, a través d’activitats de participació, o de
fomentar polítiques d’aproximació a col·lectius amb risc d’exclusió i de
generar polítiques per acostar el teatre als més joves. Per Sunyer “promoure la
cohesió social és actualment una obligació de qualsevol projecte cultural,
alhora que amplia el públic i el fidelitza”. A més, el festival s’obre cada cop
més al territori immediat, s’aproxima a altres ciutats, amb espais nous i amb
accions de dinamització dels públics gràcies a la implicació dels ajuntaments.
“Temporada Alta té un centre que irradia a la província però té la voluntat de
festival de país i de reconeixement internacional”, conclou el director del
festival. La 25ena edició del festival vol també potenciar la jove creació per
trencar el buit que hi ha entre els creadors consolidats i els joves. “Ho farem
a través d’iniciatives varies, com per exemple el Pitching que ja hem començat
aquest any i ajuda als joves autors a trobar finançament pels seus projectes”,
explica Sunyer.
En relació al tancament econòmic de l’edició d’enguany, cal
destacar que és la vegada on s’ha aconseguit un millor equilibri entre el diner
públic i el diner privat. Actualment més del 50% prové -produccions al marge-
de fons privats. Això vol dir que el model de Temporada Alta impulsat fa prop
de 10 anys funciona i està més en la línia dels festivals internacionals i de
la lògica de futur que la gran majoria d’esdeveniments d’aquest tipus en el
nostre país. “Temporada Alta és un model diferent de la gran majoria: muntat
per una empresa però que té moltes subvencions. És la gestió privada d’un
projecte que té vocació pública”, acaba Sunyer.
Jordi Viñas, alcalde de Salt, ha destacat la qualitat
artística del projecte per una ciutat com Salt, i també la dinamització
comercial de la zona, la promoció de la ciutat, i la seva implantació social i
de compromís amb diversos col·lectius, especialment amb els joves, àmbit en el
qual l’àrea de Cultura de l’Ajuntament aposta clarament en aquesta legislatura.
Toni Cabré, del Departament de Cultura de la Generalitat de
Catalunya, ha afirmat que Temporada Alta és un esdeveniment de país i, junt amb
FiraTàrrega, és el projecte líder en el camp de les arts escèniques. “Temporada
Alta és un festival clarament estratègic, que des del Departament de Cultura
s’ha de protegir i potenciar. És un model a copiar”, indica Cabré.
Per Albert Piñeira, de la Diputació de Girona, Temporada
Alta ha aconseguit en 24 anys desplaçar el focus de Barcelona en l’àmbit de les
arts escèniques. Piñeira afirma que el festival és ja una “oferta consolidada i
potent, i que actua com a motor d’atracció de visitants. La marca Girona i Salt
com a territori d’oferta cultural està posicionada i Temporada Alta hi té una
gran part de la responsabilitat”.
LA INTERNACIONALITZACIÓ DE TEMPORADA ALTA 2015
Temporada Alta s’esforça per ser, des de fa anys, la porta
d’entrada a Catalunya, a la resta de l’estat i de vegades a Europa, de moltes
produccions internacionals recents, tant de noms consagrats com de les noves
veus de l’escena teatral contemporània. Enguany, el festival ha programat 40 espectacles
de fora, dels quals 29 són internacionals i 11 de la resta de l’Estat. Aquesta
24ena edició del festival ha refermat amb èxit l’aposta pel cicle Connexió
Iberoamèrica i ha inaugurat el cicle Connexió Flandes, el qual ha portat a
Catalunya el més destacat de l’escena teatral flamenca.
La internacionalització s’ha convertit en un dels grans
eixos del festival, donant sortida a companyies i produccions del país i
posicionant Temporada Alta en un punt de referència del teatre internacional,
amb la incorporació com a reclam i oportunitat de les estrenes d’algunes de les
darreres produccions de teatre internacional a la seva programació. Aquest any
s’ha celebrat, per cinquè any consecutiu, la Setmana de Creació Contemporània,
quatre dies durant els quals el festival ha programat fins a 13 muntatges que
destaquen per la seva visió trencadora i l’ús de llenguatges contemporanis. En
paral.lel ha tingut lloc la Setmana de Programadors, que ha reunit a Girona més
de 80 de professionals de les arts escèniques nacionals i internacionals, de 14
països diferents (Alemanya, Perú, Estats Units, Mèxic, Brasil, Polònia o
Suïssa), i ha posat en contacte directe programadors amb artistes i companyies,
a través de punts de trobada distesos i presentacions de nous projectes de cara
la seva possible coproducció. La Setmana de Programadors ha comptat amb la
participació d’algunes de les grans institucions teatrals europees com el
Festival Foreign Affairs de Berlin, el Théâtre Vidy-Lausanne, el Festival de
Venècia o el The Public Theatre de Nova York, entre d’altres.
Temporada Alta i Iberoamèrica
Reforçant la programació internacional, enguany s’ha
celebrat la tercera edició del cicle Connexió Iberoamèrica. Quatre espectacles
llatinoamericans s’han programat al llarg del festival (3 argentins i un
mexicà) consolidant-lo com a porta d’entrada de propostes arriscades de l’altra
banda de l’Atlàntic. Cal destacar que enguany Temporada Alta ha tingut la
voluntat de mantenir el cicle Connexió Iberoamèrica tot i, puntualment, no
comptar amb el suport del programa internacional Iberescena del Ministeri
d’Educació, Cultura i Esports. D’aquesta manera el festival ha fet un esforç i
una aposta clara per donar continuïtat al cicle i seguir programant espectacles
d’un dels laboratoris teatrals més fructífers del moment.
A més, Temporada Alta no només treballa per l’entrada de
nous artistes llatinoamericans al país sinó també perquè els artistes d’aquí
tinguin l’oportunitat d’exhibir les seves noves creacions a Llatinoamèrica. Per
això el proper mes de febrer es celebrarà per quart any consecutiu Temporada
Alta a Buenos Aires / Semana Catalana en Timbre 4, amb la col·laboració de
l’Institut Ramon Llull, i el programa PICE d’Acción Cultural Española. En les
darreres edicions ja s’han presentat propostes de joves creadors catalans amb
una excel·lent acollida i l’organització del festival ja treballa en la
programació de l’any vinent, que incorpora també de nou el Torneig de
Dramatúrgia Catalana, on autors catalans han competit contra dramaturgs
argentins.
Temporada Alta ha anat ampliant cada any els països iberoamericans
que han presentat obres al festival, i de la mateixa manera es van ampliant les
seus dels festival a Iberoamèrica. L’any 2015 es va celebrar la primera edició
de Temporada Alta en Montevideo, que tindrà continuïtat el proper any i, el
2016 s’incorpora Temporada Alta a Lima, Perú.
Flandes, una nova connexió d’èxit
Per primera vegada Temporada Alta ha celebrat el cicle
Connexió Flandes que ha programat quatre espectacle de l’escena teatral
flamenca, una de les més dinàmiques d’Europa des de fa unes quantes dècades. En
col·laboració amb el govern de Flandes, el festival ha pogut portar a Girona
artistes com Guy Cassiers (Le sec et l’humide), Josse de Pauw, (An old Monk),
la companyia Berlin que ha participat per primera vegada a Temporada Alta, en
el marc de la Setmana de Creació Contemporània, amb Perhaps all the dragons, un
original espectacle que qüestiona el paper de l’espectador, i Albert Quesada
–creador català instal·lat a Bèlgica-, amb UnDosUnDosTres. El cicle ha tingut
uns resultats artístics molt rellevants i la voluntat és mantenir la proposta
reforçant els lligams amb l’escena, les institucions i les companyies
flamenques.
Temporada Alta i la participació en projectes escènics
europeus
Temporada Alta aposta des de fa anys per participar en
projectes europeus amb l’objectiu principal d’afavorir la circulació
d’espectacles a nivell internacional, la creació de públic i la transmissió de
coneixements entre artistes i professionals de diversos països. No és cap
novetat la línia de producció internacional que el festival manté amb algunes
companyies, ni la voluntat de participar en coproduccions internacionals en la
programació del festival.
Un d’aquestes projectes en desenvolupament és “The Littell
Project” liderat pel Teatre Toonelhuis d’Anvers i amb la col·laboració de
l’IRCAM francès (Institut de rechèrche et coordination acoustique-numerique).
El projecte es centra en textos de l’autor americà Jonathan Littell i, a més
d’un seguit d’activitats, presenta dues produccions de la mà del dramaturg
belga Guy Cassiers amb la II Guerra Mundial com a centre d’interès. Aquest any,
en el marc de Temporada Alta i del cicle Connexió Flandes, s’ha estrenat Le sec
et l’humide, el primer dels muntatges proposats dins el projecte. El segon, Les
benignes, es podrà veure en l’edició vinent del festival. Al projecte, a més de
Toonelhuis i Temporada Alta, hi participen Le Phenix Scene Nationale de
Valenciennes, el Festival RomaEuropa, The Istanbul Foundation for the Culture
and the Arts, i laMaison de la Culture d’Amiens. “The Littell Project” és
possible gràcies al suport del programa Europa Creativa de la Unió Europea
destinat a impulsar sectors culturals i creatius.
A més, des de Temporada Alta es treballa en diversos
projectes nous per presentar en els propers anys a Europa Creativa i altres
programes europeus amb diversos socis de tot Europa (Festival de Liège, el
Festival d’Avignon, Toonelhuis Anwerpen, Teatro Stabile del Veneto o la Bienal
de Wiesbaden)
PRODUCCIONS I COPRODUCCIONS: TEMPORADA ALTA AMB LA CREACIÓ
ESCÈNICA I L’AUTORIA CATALANES
Un dels principals objectius de Temporada Alta és impulsar
la creació escènica del país i és per això que el festival cada vegada
participa en més propostes de diversos formats i disciplines. Aquest 2015 s’ha
invertit en 20 espectacles que en la seva majoria ja tenen prevista explotació
en altres teatres i festivals del país, i s’han programat fins a 5 títols més
que són produccions pròpies anteriors que segueixen en circulació.
En la present edició Temporada Alta ha tingut especialment
en compte les dificultats de finançament que tenen les companyies del país,
atesa la situació econòmica del sector, i s’han prioritzat aquestes en la línia
de produccions i coproduccions del festival. Aquest és el cas de L’empestat, de
Jordi Oriol, Filla del seu pare, d’Aleix Aguilà, Patetisme Il·lustrat de Carles
Santos o Ventura, de David Planas i Meritxell Yanes, entre d’altres.
Temporada Alta no ha oblidat però la vocació internacional
de l’escena catalana i dels propi festival, i també ha donat suport a
companyies que treballen en col·laboració amb institucions de fora del país,
com per exemple We need to talk, de Roger Bernat, coproducció del Teatre Maria
Matos de Lisboa, El cinquè hivern, de MalPelo, coproducció entre d’altres del
Théâtre de la Ville de París i de l’Agora de la Danse de Montreal, o Bèsties,
de Baró d’Evel, que compta amb una llarga llista de coproductors internacionals
a part del propi festival. D’aquesta manera, Temporada Alta segueix ajudant la
producció catalana i potencia la internacionalització del teatre català,
situant-se dins la xarxa de festivals internacionals.
En l’apartat d’autoria catalana, aquest any Temporada Alta
ha contribuït a la producció o difusió d’un total de 66 propostes de dramaturgs
del país. També ha continuat assumint la coordinació del ja consolidat V
Torneig de Dramatúrgia i ha realitzat una nova edició de la Setmana de la
Dramatúrgia, que enguany s’ha centrat en les biografies teatrals.
Totes aquestes produccions o coproduccions han estat
possibles per dues vies de finançament, en l’àmbit de diner públic: la
participació en la producció que aporten el festival i altres institucions
d’àmbit nacional i internacional; o bé per les aportacions institucionals
estables que la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Girona i la Diputació
de Girona han realitzat a Temporada Alta en concepte de producció, substituint
en bona part el paper que realitzava El Canal, Centre d’Arts Escèniques de Girona
/ Salt quan estava en funcionament. El fet de mantenir aquestes ajudes per part
de les administracions demostra la clara voluntat de continuar apostant per la
producció escènica descentralitzada des de Girona.
IMPLICACIÓ AMB EL TERRITORI I ELS CIUTADANS
Un dels objectius de Temporada Alta 2015 ha estat promoure i
programar muntatges més vinculats a la ciutat i als ciutadans, seguint la línia
més participativa que va encetar La cerimònia del foc de Cie. Carabosse,
espectacle inaugural del festival. D’aquesta manera, en els dos mesos i poc que
ha durat el festival, s’han pogut veure dos espectacle de Roger Bernat on el
públic hi tenia un paper destacat, primer de jurat popular a Please Continue
(Hamlet) -que també comptava amb facultatius professionals locals- i després We
need to talk, on els espectadors eren els dobladors de mítiques escenes d’amor
del cinema.
Seguint amb l’aposta del festival de treballar més amb
l’entorn més proper, aquest any s’ha estrenat, en el marc de Temporada Alta, i
en col·laboració amb l’Obra Social “la Caixa” i el Mercat de les Flors, el
muntatge Made in Girona: Political Mother, del coreògraf israelià Hofesh
Shechter. L’obra, una mostra claríssima de teatre integrador, ha portat als
escenaris a més de 60 ballarins i músics no professionals de les comarques
gironines, de diferents col·lectius, com la tercera edat, amb la voluntat
d’utilitzar l’art i la cultura com a eines de transformació social. També s’ha
presentat Migranland, documental sobre el projecte que Àlex Rigola va estrenar
al festival l’any 2013 i que també comptava amb una forta participació
ciutadana en el procés de creació.
Una altra de les fites de l’edició d’enguany ha estat
expandir la seva presència territorial, arribant a més ciutats, més espais i
més espectadors, incorporant quatre poblacions i set escenaris més que l’any
passat, amb Torroella de Montgrí i Palafrugell entre d’altres. A mes, ha
apostat clarament per obrir nous espais d’exhibició fora dels propis teatres,
com és el cas del Barri Vell de Girona, que va acollir l’espectacle inaugural,
l’Espai Marfà que ha acollit diversos espectacles familiars o bé la Plaça dels
Colors de Salt, espai ideal per projectar al carrer el documental Migranland.
Les biblioteques de Girona o la Casa Pastors també han estat nous escenaris que
el festival ha fet seus, amb l’objectiu clar de fer Temporada Alta un festival
de tota la ciutat.
La relació del festival amb el territori immediat també s’ha
centrat en treballar amb més artistes gironins. En aquesta edició del festival
s’han presentat 16 espectacles creats per artistes i equips artístics gironins
com Societat Doctor Alonso, Xavier Bobés, Cascai Teatre, Cor de Teatre, Ernesto
Collado, Adrià Puntí, Mal Pelo, Mithistòrima Produccions, Concerts per a
nadons, David Planas i Meritxell Yanes, Sílvia Pérez Cruz, Clàudia Cedó, etc, i
s’ha pogut comptar amb la presència d’artistes gironins en fins a 12
produccions al llarg de tot el festival. A més, fins a 22 produccions han estat
produïdes i assajades total o parcialment a l’entorn de Girona, amb les
companyies i els equips fent residència a la ciutat i treballant amb
professionals locals.
TEMPORADA ALTA 2015 REFERMA EL SEU COMPROMÍS I LA SEVA
IMPLICACIÓ SOCIAL
Temporada Alta tanca aquesta 24a edició havent-se esforçat
per potenciar la seva vessant més social, conscient que el públic és el primer
motor del festival i que no tothom té les mateixes possibilitats d’accedir a
espectacles de pagament. Per no deixar cap col·lectiu sense l’opció de gaudir o
participar del festival, Temporada Alta ha incrementat en aquesta edició el seu
compromís i la seva implicació social, donant un total de 669 entrades de
manera gratuïta a col·lectius socials i educatius, com per exemple el projecte
ConArte, la Fundació Ramon Noguera, la Fundació Astres, Càritas Girona, o la
Fundació Oscobe; i fins a 595 entrades a preu reduït per propostes diverses com
Apropa Cultura, Cultura Jove o Escena 25.
EL TANCAMENT ECONÒMIC DE TEMPORADA ALTA 2015
L’avançament de tancament econòmic d’aquest any manté els
indicadors que s’han anat anunciant en les darreres edicions de Temporada Alta,
amb una tendència clara a assolir la fórmula ideal de finançament per a
qualsevol festival: 33% diner públic, 33% taquillatge i 33% patrocini. La
partida d’ingressos (deixant de banda l’apartat de producció del festival que
té un pressupost global de 721.542,20 €) es distribueix així: taquillatge
(23,2%), patrocini(28,51%), Departament de Cultura de la Generalitat de
Catalunya(21,58%), Ajuntament de Girona (16,64%), Diputació de Girona (6,24 %),
INAEM (2,16%) i Ajuntament de Salt (1,66%). Al nostre país, en un festival que
no és purament comercial, que aposta per la creació contemporània i que
coprodueix molts espectacles, aquestes xifres suposen un model únic de
sostenibilitat que cal intentar mantenir.
Més enllà de les xifres econòmiques, Temporada Alta enguany
ha comptat amb un total de 304 persones treballant directament en la seva
organització i gestió, i fins a més de 1.000 professionals vinculats als
espectacles han passat pels diversos espais del festival. A més, Temporada Alta
també dóna un important impuls econòmic a tota l’ àrea urbana de Girona de
manera directa i esdevé un dels principals dinamitzadors turístics de la
ciutat. Una simple dada de referència són les 1.635 habitacions d’hotel que el
festival gestiona directament durant els més de dos mesos de durada.
LA FUNDACIÓ CIUTAT INVISIBLE. SEGON ANY DE FUNCIONAMENT
Temporada Alta ha seguit, en aquesta 24 ena edició,
explorant noves fórmules de finançament i de relació amb els sectors econòmics
i socials del territori. Impulsada fa gairebé dos anys per Bitó Produccions i
el propi festival, la Fundació La Ciutat Invisible s’ha esforçat per crear un
espai de pensament, trobar noves formes de finançament i buscar noves maneres
de relació entre el festival i el públic. A més, El Cercle, una de les seccions
de la fundació, ha assumit el cost de l’espectacle Ubu i la comissió de la
veritat de William Kentridge, un dels espectacles destacats de la programació
internacional. Per la seva banda el Club de La Ciutat Invisible és una altra
branca de la Fundació que aquest any, a part d’oferir dret preferent a la
compra d’entrades del festival i invitacions per a activitats culturals,
trobades i visites guiades, també ha programat diverses xerrades i col·loquis
després d’algunes funcions.
UNA MIRADA AL FUTUR
Temporada Alta, a les portes del quart de segle, es proposa
seguir sent un dels festivals de referència al món, situant Salt, Girona i
Catalunya al mapa de les arts escèniques internacionals. D’aquesta manera, el
festival tanca aquesta 24a edició assumint el repte de seguir treballant per
millorar la programació any rere any i sense deixar de banda els següents
objectius: consolidar la línia de produccions i molt especialment de coproduccions
de Temporada Alta, acostar el festival a artistes més joves i a noves veus
emergents, buscar noves fórmules per impulsar l’autoria catalana i el seu
coneixement fora del país, incrementant-ne així la seva programació a
l’estranger, mantenir un exercici de transparència creixent i constant i cercar
noves maneres de relació amb els ciutadans, els veritables protagonistes del
festival.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada