07 de juliol 2016

Nit de bruixes al Grec



Lluís Homar lidera la potent versió de l'obra d'Arthur Miller que va obrir el festival

El públic del Grec va aplaudir amb convicció el muntatge de 'Les bruixes de Salem', d’Arthur Miller, amb què Andrés Lima va obrir ahir a la nit la 40a edició del Festival d’Estiu de Barcelona al Teatre Grec. El director i el nodrit repartiment van rebre els aplaudiments com una benedicció després de dues hores i mitja d’intensa representació. 'Lesbruixes de Salem' parla dels mecanismes de repressió que conjuren la por i la mentida per dominar una societat. Com el mateix Lluís Homar explica al principi del muntatge, Miller va utilitzar un cas realque es va produir el 1692 a la colònia puritana de Salem, on molts innocents van morir sota falses acusacions de bruixeria, per retratar la histèria anticomunista que es va apoderar dels EUA els anys 50 i condemnar la caça de rojos instigada pel senador McCarthy. Encara que la guerra freda ja és història des de la caiguda del teló d’acer, l’obra de Miller segueix vigent. Les caces de bruixes, com va subratllar Homar-Miller, existiran «mentre siguin legals».

L’alcaldessa de Barcelona, AdaColau, Gerardo Pisarello i Jaume Collboni, primer i segon tinent d’alcalde respectivament, i Santi Vila, conseller de Cultura, van assistir a la inauguració, en què es van veure moltes cares populars i artistes que han fet possible el Grec durant aquests 40 anys de festival. Entre ells, el veterà actor i director Mario Gas, que a l’acabar la funció es va encarregar de realitzar un breu discurs recordant la importància de la mostra, que ell va contribuir a crear.
SÒLID REPARTIMENT

Homar, que va exercir de narrador abans d’assumir el rol del temible vicegovernador Danforth, va brillar en la peça al costat d’altres destacats actors com Nora Navas i Borja Espinosa, que interpreten el senyor i la senyora Proctor, víctimes de la bogeria destapada a causa de les sospites de la presència del maligne. NausicaaBonnín, com la perversa Abigail Williams, i Anna Moliner, que va interpretar amb el braç en cabestrell el paper de Mary Warren, també van tenir els seus moments de lluïment, igual que Carles Martínez. El seu personatge, el reverend John Hale, és l’únic responsable eclesiàstic que intenta evitar les terribles sentències de mort en nom de Déu. També van destacar els veterans Carles Canut, com a GilesCorey, i Carme Sansa, com a Rebecca Nurse, i els seus enemics en escena, el matrimoni Putnam, interpretat per Míriam Alamany i Miquel Moliner.

El muntatge compta amb una senzilla escenografia de fusta, un espai únic i atemporal, com el vestuari, que els actors s’encarreguen de transformar. Es nota que el muntatge està concebut per a un teatre a la italiana i no contempla gaire la visibilitat des dels laterals de l’amfiteatre de Montjuïc, un espai obert que resta intimitat a la peça.
Feia anys que el Grec no s’obria amb una obra teatral (des de 'Prometeu 'en versió de Carme Portaceli, el 2010). Dansa i circ han copat les últimes inauguracions del festival, que es va iniciar el 1976 amb 'Roses roges per a mi', un drama de l’irlandès Sean O’Casey.

Publicat per
2 de juliol de 2016

Marta Cervera

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...