divendres, 2 de setembre de 2016

El Temporada Alta celebra 25 edicions amb una trajectòria plena d'èxits




http://www.naciodigital.cat

 El festival ha programat 1.302 espectacles i ha rebut un públic total de 620.000 persones

 «Manifesta», l'espectacle multilingüe i amb voluntat pública que s'estrenarà a FiraTàrrega

 | 29/08/2016 a les 17:13h
Imatge de «La cerimònia del foc», espectacle inaugural de l'edició 2015 | ACN
El festival Temporada Alta celebra 25 anys i ho fa acumulant xifres de rècord des que es va crear l'any 1992, en una primera edició menuda, modesta i plena de vitalitat. Des d'aquell primer any, s’han programat 1.302 espectacles i han passat per les sales de teatre un total de 623.076 persones. L'aposta sempre ha volgut combinar els muntatges internacionals amb les arts escèniques pensades i produïdes a Catalunya.

Un 35% de les funcions han estat internacionals i més de la meitat –unes 668– han estat estrenes de diferents nivells (mundial, espanyol o català). Per Girona i Salt han passat companyies de 41 països diferents i els espectacles coproduïts pel festival han girat a 31 països. A més, s'han programat més de 150 espectacles de companyies gironines, tal com ha explicat Salvador Sunyer, director del certamen, en una entrevista concedida a l’ACN.

Un petit festival que agafa volada

El festival Temporada Alta va aixecar el teló fa 25 anys amb l'espectacle Degustaciódel Talleret de Salt sobre el món de la cuina. Aquell any, el festival va programar quatre propostes. La idea de Salvador Sunyer, Quim Masó i Josep Domènech (Bitó Produccions) era portar algunes companyies de teatre en un mes, el setembre, on no hi havia activitat cultural programada a la ciutat.

En aquest quart de segle, aquell petit festival ha agafat volada i s'ha situat entre les cites culturals de referència a nivell europeu . Actualment s'arriba a la xifra de 100 espectacles i s'hi pot veure teatre, dansa, circ, música o cinema d'estils i gèneres molt diversos. El nombre de seus també s’ha anat estenent, l’última edició va comptar amb onze municipis que acollien espectacles del festival.

L'espectacle que més gent ha reunit, va ser la inauguració de l'edició 2015, La cerimònia del foc, un muntatge gratuït al centre de Girona que van veure aproximadament 32.000 persones. Les activitats complementaries que el Temporada Alta fa des del 2003 han acollit un total de 111.000 persones. Des de fa més de 15 anys la ocupació del festival no baixa del 90%.
 
Imatge de «Degustació», el primer espactacle del Temporada Alta el 1992 Foto: ACN

Connexió amb el públic

La història del Temporada Alta també s'explica sempre lligada a un públic fidel que ha fet confiança a la programació que, any a any, anava incorporant més noms i més propostes internacionals. "És un error creure que has de programar allò que vol el públic, el que has de fer és ajudar el públic a fer cada cop un pas més i tornar-se cada vegada més sofisticat i de mirada més àmplia", afirma el director del festival.

Sense anar més lluny, aquest 2016 es podran veure una trentena d'espectacles internacionals representats en llengües com el francès, l'alemany o el lituà. Sunyer està segur que si això ho haguessin fet fa quinze anys enrere "no hauria vingut ningú". "El públic i el festival hem crescut junts i és una veritable aventura comuna", apunta.

El director del festival creu que també és important el fet que el festival generi un "component d'autoestima" entre el públic que, sense moure's de Catalunya, té l'oportunitat de conèixer propostes que triomfen a d'altres països o descobrir directors que comencen a despuntar.

Una altra de les claus que han fet que el festival perduri, segons Sunyer, és l'aliança entre institucions i empreses. El Temporada Alta és una iniciativa privada que compta amb aportacions de diferents administracions públiques, el pressupost del 2015 va ser de més de 2,4 milions d'euros i el 48% provenia de subvencions. Sunyer remarca, però, l'esforç que s'ha fet per trobar patrocinadors i aportacions privades per completar el pressupost.

Objectius de futur

Un dels objectius de futur del festival és aconseguir que aquestes creacions tinguin recorregut fora de Catalunya. Per ajudar-los, s'ha consolidat la setmana dels programadors que porta més d'un centenar de professionals internacionals a conèixer les creacions d'arrel catalana que es presenten al Temporada Alta.

Acostar la cultura a públics que normalment no anirien a teatre o que no tenen diners per a una entrada és un altre dels objectius del festival. En els darrers anys ha iniciat algunes experiències en aquest sentit i el festival vol seguir aprofundint en aquesta línia.

"No es tracta de fer caritat, sinó de permetre a aquests públics obrir una petita finestra a un altre món", ha reflexionat Sunyer, que critica que la cultura no té la importància que hauria de tenir i que, especialment des dels estaments polítics, se la tracta com una qüestió "supèrflua i elitista".
 
Salvador Sunyer, director del Temporada Alta Foto: ACN

ara son les ...

Total de visualitzacions de pàgina: