divendres, 18 de novembre de 2016

Un intensiu de creació contemporània

Un intensiu de creació contemporània

El Temporada Alta bat rècord d’inscrits a la Trobada de Programadors
  1
 
0  
Els caps de cartell són noms internacionals, com Guy Cassiers i la seva magna adaptació de Les benignes de Jonathan Littell o la bailaora Rocío Molina, però aprofitant aquests ganxos el Temporada Alta ha programat aquest cap de setmana un concentrat d’espectacles de noves dramatúrgies que potser són menys conegudes a l’estranger però, juntes, poden convèncer programadors de fora per viatjar a Girona. Aquest és l’objectiu del festival: crear una plataforma que ajudi l’escena catalana a exportar-se. I per això seleccionen espectacles de creació contemporània, perquè la seva originalitat i experimentació és el que atreu l’interès estranger -de teatre de text i de repertori cada país fa el seu, afirma el director del festival, Salvador Sunyer-. L’experiment, que va començar de manera informal, ha assolit aquest any el rècord de professionals: un centenar de programadors seran a Girona per a aquest intensiu de tres dies.
La brutal narració de l’extermini jueu vist des del prisma d’un dels executors, l’oficial de les SS Max Aue, és el muntatge estrella convidat. Les benignessón quatre hores de teatre en què Cassiers aprofundeix en el controvertit text de Littell sobre com “un home cultivat i intel·ligent que intenta entendre el que passa pot ser, al mateix temps, un monstre”, diu el director flamenc. En els últims anys s’ha centrat a exposar la relació entre llenguatge, política i poder, “i l’Holocaust és el moment de la història europea en què aquesta relació és més destructiva i inhumana”, afirma. Cassiers traça paral·lelismes amb l’actualitat basant-se en la força del llenguatge: “L’extermini dels jueus no va començar de la nit al dia. Es va preparar amb anys d’atacs verbals i propaganda enverinada”, diu. Per això alerta de l’enduriment del discurs sobre els immigrants: “Ara es diuen coses sobre els estrangers que no s’acceptaven fa pocs anys”. I afegeix: “Crec que el teatre ha de jugar un paper desconstruint els relats simplistes que volen explicar realitats complexes i oferir una visió més madura de la realitat”.
La resta de programació es pot desgranar per parelles. Dues de les propostes més singulars, coproduccions per les quals posa la mà al foc el director del festival, són la instal·lació No em va fer Joan Brossa que han construït els CaboSanRoque i el teatre d’objectes de Xavier Bobés, Shaday Larios i Jomi Oligor, que a Primer álbum han treballat amb veïns del Barri Vell de Girona per explicar la vida d’una persona anònima a partir d’objectes i experiències viscudes. El Temporada Alta també repesca dos muntatges estrenats al Grec: l’aproximació a la crisi dels refugiats explicada a través de la migració dels falciots de Birdie d’Agrupación Señor Serrano i la conferència quàntica Afasians, un viatge a una dimensió paral·lela de loscorderos.sc i el duo musical Za!
També hi ha dos noms de primera divisió del flamenc contemporani, l’estrena a l’Estat de Caída del cielo de Rocío Molina i el Solo essencial, sense ni música, d’Israel Galván. I encara dues propostes més de dansa: l’estrena del discotequer Sweet fever de Pere Faura i Equal elevations,un muntatge que La Veronal va crear per al Reina Sofia jugant amb escultures de Richard Serra i que aquí faran al Casino de Girona. A més, Àlex Rigola preestrenarà el seu íntim homenatge a Pasolini.
publicat per
www.ara.cat

ara son les ...

Total de visualitzacions de pàgina: