Sala Cabanyes munta ‘Demà coneixeràs en
Klein’
Del 7 al 16 de juliol, quasi a tocar de Les
Santes, Can Gassol ha acollit l’estrena amb sis representacions de ‘Demà
coneixeràs en Klein’, la producció amb què Sala Cabanyes ha posat un punt final
oportú a la temporada culminant del seu centenari, si s’ha de fer bo aquell
enunciat proverbial de Shakespeare que diu que tot va bé si acaba bé. Amb
aquesta obra del dramaturg local Toni Cabré que ha dirigit Joan Peran també ha
arribat a bon terme l’actual cicle “Fet a Mataró”, amb què l’Ajuntament ha
fomentat des del febrer fins ara deu espectacles de teatre, música i dansa relacionats
amb companyies o artistes vinculats a la ciutat. La millor evidència positiva
del cas és que l’autor, el director, les actrius, l’equip creatiu i tècnic i
l’entitat promotora són mataronins.
Cabré entra al repertori
Amb aquest ‘Klein’, en certa manera, Sala
Cabanyes corregeix també una anomalia. Perquè costava d’entendre que la
poderosa factoria teatral del Centre Catòlic, que amb la seva existència
secular exhibeix un repertori de més de cinc-centes obres i ha dut a terme dos
milers llargs de representacions, fins ara no hagués portat mai a escena cap
peça de Toni Cabré. Un home iniciat i vinculat a la casa per raons personals i
familiars, actiu en el panorama de la dramatúrgia catalana des de 1985 i autor
de vint-i-cinc textos, un bon nombre dels quals guardonats i representats, bé
en circuits professionals, bé en l’àmbit amateur.
‘Demà coneixeràs en Klein’, que es va
publicar l’any 2008, s’insereix de ple en un univers temàtic molt present en
les obres de Cabré: la depredació que el sistema capitalista exerceix arreu, la
inhumanitat que li és consubstancial i la insolvència moral amb què contamina
les relacions entre les persones. Narra l’assetjament laboral a què és sotmesa
una executiva d’una gran empresa després d’una tràgica baixa maternal. Relegada
a un despatx buit i sense cap feina assignada, per revenjar-se aprofitarà les
pràctiques corruptes que s’utilitzen en el negoci per aconseguir contractes
públics. La complicitat interessada i la cobdícia de la seva exsecretària, que
aspira a desplaçar-la, origina un joc d’enganys recíprocs, en què despunta
també una jove becària i on la dona de la neteja fa de contrapunt. L’evolució
de l’ambient enverinat de la trama està ben armada amb diàlegs precisos
carregats d’intenció, tocs d’humor àcid o d’ironia subtil i algun gir
inesperat, com és habitual en Cabré.
Demà coneixeràs en Klein
Experiència vàlida
El muntatge que ha pilotat Joan Peran té un
enfocament diàfan, començant per l’escenografia dissenyada per Jordi Bonnemaison,
que entre materialitat i simbolisme expressa la ruïna moral d’un espai concebut
per al confinament. També hi ajuden la il·luminació, les caracteritzacions, el
vestuari mutant i les falques de suport musical. Pel que fa a la interpretació,
Carla Alegre, Eva Canals, Montse Cusachs i Marga Selva, amb matisos, responen
bé a uns personatges que particularitzen amb rivets arquetípics. Bon balanç,
per tant. Per a Sala Cabanyes el valor d’aquesta experiència hauria d’anar més
enllà del simple aprofitament de Can Gassol perquè s’està rehabilitant el seu
vell teatre de la Riera. Fa dos anys, amb la ‘Medea’ d’Esteve Albert, Carles
Maicas va obrir un camí que hauria de tenir continuïtat regular. I és que la
versatilitat de la nau municipal del carrer de Prat de la Riba pot ser una
plataforma útil i un bon aparador per al gran potencial de la secció teatral
del Centre Catòlic, sobretot en produccions de formats que fan de mal encabir
en l’estructura a la italiana de la seva sala gran o en les estretors i la
disposició plana de la Saleta.
Publicat per
Comas Soler i Fotos de Daniel Ferrer
Divendres, 21 Juliol 2017 10:13
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada