Deborah Hay, Akram Khan i Catherine Gaudet, entre els noms
internacionals del cartell
Compromís és el concepte que defineix la temporada 2020-2021
del Mercat de les Flors, que s'ha presentat aquest dijous. Compromís amb la
creació, el pensament i la societat. "Treballar amb el cos ja és un
posicionament polític", ha dit la directora artística, Àngels Margarit.
Quatre constel·lacions guiaran una temporada rècord en nombre d'espectacles
perquè recupera 12 dels 14 que es van quedar pendents de l'anterior. Així, hi
haurà 46 espectacles, a banda de cicles i festivals, quan normalment n'hi ha al
voltant de 30.
Obrirà temporada l'1 d'octubre Deborah Hay amb Cullberg, la
companyia de dansa més destacada de Suècia. "Hay és una de les creadors
dels anys 70 més rellevants. William Forsythe la va redescobrir i ara està de
resident al Cullberg", explica Margarit. Entre les cinc propostes de Hay
hi haurà una estrena, Horse, amb deu ballarins, de cara al març. La segona
constel·lació és una recuperació, Lia Rodrigues, a l'octubre, amb la
participació prevista de la coreògrafa francesa Maguy Marin, mentre que la
tercera la protagonitzarà Mal Pelo i el seu projecte al voltant de la música de
Bach. "Ens interessa perquè la companyia treballa el tema de l'envelliment
i la transmissió del llegat, i el Mercat forma part de DOPODO, un projecte
europeu entorn de la dansa i l'edat", comenta la directora. Mal Pelo
estrenarà Highlands, una producció del Mercat de les Flors que tanca la
tetralogia Bach Project. Una altra constel·lació és la que posen en òrbita dos
creadors espanyols, Olga Mesa i Francisco Ruiz de Infante, que presentaran al
gener Carmen Shakespeare: La total,
"una peça amb moltes capes, potent i personal". Finalment es
recuperarà Societat Doctor Alonso amb la peça que es va haver de suspendre,
Andrei Rublev, una paniconografia, al desembre.
Pere Faura assumirà la segona producció de Cèl·lula, un
programa adreçat a donar visibilitat als creadors locals, amb l'estrena al
festival Grec de Rèquiem nocturn, amb deu intèrprets de diferents edats i
procedències i quatre músics en escena. La jove coreògrafa Eulàlia Bergadà
presentarà al Mercat Very very slightly al desembre. I de la ballarina
associada al centre, Marina Mascarell, es recuperarà Second landscape amb l'Skanes Dansteatre.
Entre els noms internacionals de la nova temporada sobresurt
el debut al Mercat de Catherine Gaudet amb L'affadissement du merveilleux, al
febrer. "És una peça que parla del retorn, de la repetició i els cicles de
la vida amb un treball de cos molt interessant", avança Margarit. Tornarà
l'Akram Khan Company amb Chotto Xenos, al gener, i Wim Vandekeybus al març amb
Traces, una obra en què recupera l'essència de la dansa: "És una narració
que genera molt de misteri", afirma Margarit. A més a més, vindrà la
Compagnie Olivier Dubois (COD), amb My body coming forth by day. I també la companyia
d'Ayelen Parolin en el marc de la Quinzena de Dansa a l'abril. Broden la
temporada noms com La Veronal, Andrés Corchero i Lipi Hernández.
Aquesta temporada també permetrà veure les creacions de tres
artistes que treballen amb la dansa d'arrel: Juan Carlos Lérida amb La litúrgia de les hores completa –és a dir,
dotze hores en diferents espais del Mercat–, que servirà per tancar la
temporada el 6 de juny; Sol Picó amb Animal de séquia, que es va veure a la Fira
Mediterrània de Manresa el 2019, i Manuel Liñán amb ¡Viva!. El circ també hi
serà present amb la recuperació del cicle Circ d'Ara Mateix amb sis espectacles
del 26 al 28 de desembre, així com festivals com El Més Petit de Tots o Africa
Moment.
Voluntat de créixer
La temporada 2019-2020 s'ha tancat amb unes pèrdues
estimades de 100.000 euros, que es podrien agreujar si no poden començar amb
normalitat la pròxima a l'octubre. En aquest sentit, el Festival Grec els
servirà de baròmetre per testar les mesures de seguretat. En tot cas, Àngels Margarit
té clar que caldria donar un impuls a l'equipament: "Ens agradaria créixer
perquè estem al límit, hauríem de fer obres a l'edifici i necessitem més
finançament". El pressupost de la nova temporada ha crescut "una
miqueta" gràcies a un increment en l'aportació de la Generalitat i ha
passat de 4,79 a 4,92 milions d'euros. D'aquests, la Generalitat n'aporta 1,27,
l'Ajuntament de Barcelona 2,51 i el ministeri de Cultura 380.000 euros. Els
ingressos generats pels recursos propis s'espera que siguin de 760.000 euros.
Sobre la precarietat del sector de la dansa que ha posat de
manifest la crisi del covid-19, Margarit creu que "l'administració no
arriba a ser-ne conscient". Ha assenyalat que aquests autònoms sovint
tenen contractes per un dia quan en realitat hi ha un feina prèvia que no es
comptabilitza. També ha sigut molt crítica amb el sistema de les subvencions:
"Conec molts artistes que no les demanen perquè no els compensa".
+ info – publicat per
Valèria Gaillard
ara.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada