18 de setembre 2020

Els 10 anys de la Flyhard



El 17 de setembre la petita sala d’Hostafrancs posarà en marxa la nova temporada amb ‘Instruccions per enterrar un pare’, de Carmen Marfà i Yago Alonso, deu anys després de la seva obertura amb ‘Un home amb ulleres de pasta’, de Jordi Casanovas. No ha estat un camí de roses, però sí un camí extraordinari.

L’octubre de 2010, pocs s’atrevien a pronosticar que, deu anys més tard, la Sala Flyhard continuaria dempeus. Aquella petita sala de Sants, engegada per Jordi Casanovas i la seva tropa, tenia els dies comptats, deien. Vivíem la que pensàvem que era la pitjor crisi econòmica de la història, amb retallades anunciades dia sí, dia també. Amb els teatres que s’anaven fent petits. Però ells havien decidit obrir la sala d’assaig perquè creien, em confessa Casanovas, que “guanyarien més que a qualsevol sala anant a taquilla”. Havien patit dos revessos seriosos a La Villarroel, amb ‘La ruïna’ i ‘La revolució’, i tocava agafar el toro per les banyes.

A partir d’aleshores tot va anar cap amunt. Van apostar per fer només teatre català contemporani i que el públic pagués el que volgués (taquilla inversa). I van venir ‘Litus’, ‘Smiley’ i ‘El rei borni’, obres de Marta Buchaca, Guillem Clua i Marc Crehuet, que van marcar una època. Autors, tots, “de molta projecció comercial que no tenien les portes obertes dels teatres”, diu Casanovas. I que després, anys més tard, són més que habituals als grans teatres de Barcelona, Madrid i “arreu del món”.

Tot i les seves reduïdes dimensions (44 butaques) hi ha un abans i un després de la Flyhard. Sobretot perquè ha obert camins. Aquí, més tard, hem vist ‘La pols’ de Llàtzer Garcia, ‘Tortugues’ de Clàudia Cedó, ‘#Lifespoiler’ de Marc Angelet i Alejo Levis, ‘Ovelles’ d’Alonso i Marfà o ‘A.K.A.’ de Daniel J. Meyer. Poca broma. Autors que han crescut molt i que ens han donat moltes alegries. Cedó, per exemple, hauria escrit ‘Una gossa en un descampat’ sense el ‘training’ anterior a Sants? Garcia hauria fet ‘Els nens desagraïts’?

Els autors necessiten bancs de proves i en el nostre sistema cultural no en tenim gaires. La Flyhard n’és un. Sobretot perquè, encara ara, és imprevisible. Ofereixen unes oportunitats que ningú no està disposat a regalar. I, a més, mantenen una feina de tutelatge molt important sobre tot allò que es estrenen. El mateix Casanovas recorda els tres anys que va passar a la sala corregint obres i desitjant que “els textos dels altres estiguessin bé”: en aquella època només va estrenar-hi material antic (‘Un home amb ulleres de pasta‘ i ‘Les millors ocasions’).

Quan el dramaturg i director va deixar la sala, molts també van pensar que no duraria gaire, que la personalitat abassegadora de Casanovas l’havia posat a un lloc molt alt i que la Flyhard que quedava el trobaria a faltar. I es van equivocar, de nou, perquè segurament l’èxit més esclatant de la sala és posterior: ‘A.K.A.’ es va estrenar el març de 2018 i va fer més de cent de funcions en un any i escaig, premi MAX i de la crítica i gira estatal inclosos.

I no m’oblido de ‘#Lifespoiler’, que ens va plantar als morros Bruna Cusí i Vicky Luengo amb un text extraordinari de Levis i Angelet. Poques obres més interessants com aquesta he vist en els últims anys.

Encara que sembli mentida per la seva petitesa, la Flyhard tenia i té una clara vocació comercial. En el fons, posa en marxa mecanismes per ajudar els autors a fer un salt més gran. I busca treure’ls de gira. Les obres bones que s’hi estrenen, aviat tenen recorregut per tot el territori, cosa que ha fet que sigui una de les marques més ben consolidades no només arreu de Catalunya, sinó també a Mallorca, per exemple.

Amb l’afiançament de la Biblioteca de Catalunya, la Flyhard és segurament el més destacat que va produir la crisi de 2008. Dos models totalment antagònics, però força complementaris, que han provocat que avui dia, pandèmia pel mig, Barcelona sigui una plaça teatralment interessant, diversa, almenys per a la dramatúrgia. Sobretot per baix, al lloc dels començaments. El problema no el tenim aquí, sinó en la franja mitjana i alta. Perquè, quantes portes han obert els teatres més grans? Ben poques.

La generació de Casanovas va poder fer el seu camí, obrint teatres, si calia. Els de sota no han tingut ni tenen finestres, ni telèfons, on trucar. Tampoc no han creat els seus espais, perquè no han pogut o no han volgut fer-ho… Molt em temo que amb la crisi actual la cosa no anirà a millor. Per desgràcia, moltes trajectòries s’aturen a la Sala Beckett, que seria un possible següent pas a la Flyhard. O en vies paral·leles com el Maldà, la Sala Atrium, el Versus o el Tantarantana. Un embut.

Deu anys després, podem afirmar que el teatre que porten Clara Cols, Sergio Matamala, Roser Blanch, Xavi Gardés i companyia ha fet molt bona feina, però no estaria malament que pogués créixer. Ara hauran d’obrir amb 22 butaques i apujant el preu de l’entrada a 20 euros. I no sé si és gaire sostenible en el temps mantenir un teatre així. Un teatre com aquest.

+ info – publicat per
Andreu Gomila
tempsarts.cat

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...