20 d’agost 2011

ENTREVISTA A ENRIC ASES, DIRECTOR DE L'ESPECTACLE "PLECS" DE LA COMPANYIA ENFILA'T


Enric Ases (Barcelona, 1960) porta més de 25 anys com a professional de les arts escèniques i participant en la consolidació de propostes innovadores com les de Zotal Teatre, Los Los o més recentment Enfila’t. Actualment és el coordinador artístic de La Central del Circ, un espai d’entrenament, assaig, creació, formació i investigació per als professionals del circ.

- Vostè té una llarga trajectòria en les arts escèniques catalanes amb projectes com els de Zotal Teatre o Los Los i ha col•laborat amb La Fura dels Baus, Tricicle o Teatre de Guerrilla. Com veu el sector en l’actualitat?
Les arts escèniques, en una societat cada cop més virtualitzada, més irreal, tenen l’increïble poder de posar-nos en contacte amb l’aquí i amb l’ara. La nostra feina com a creadors és seguir polint les nostres intencions, seguir buscant els camins, els llenguatges capaços de commoure i connectar amb l’espectador contemporani. Mentre les arts escèniques segueixin provocant catarsis, seguiran existint, seguiran sent necessàries. Crec que, malgrat la gran crisi econòmica i de valors que està sacsejant profundament la societat, com a artistes hem de seguir posant tota la nostra energia a crear espectacles necessaris.

- En el camp de la docència i la investigació s’ha interessat pels processos de creació col•lectiva.
A Catalunya tenim una rica tradició en processos de creació col•lectiva. Aquest mètode de treball permet a tots els qui hi participen expressar allò de més autèntic, de més profund d’ells mateixos. Amb els anys, la creació col•lectiva (en la qual tothom participa/tothom decideix) ha evolucionat cap un nou concepte: la creació en col•lectiu, en la qual tothom segueix participant, però en què es pacten a priori unes funcions i unes responsabilitats. Aquesta diferència en els procediments ajuda enormement a agilitzar el treball, a desencallar situacions de conflicte i permet que cadascú es concentri en la seva faceta creativa sense renunciar a una implicació rotunda en el “què” i en el “com”. Crec que la creació en col•lectiu, com a evolució natural del concepte de creació col•lectiva, és el mètode ideal per a treballar en equip i per a la descoberta de nous gèneres i llenguatges escènics.

- FiraTàrrega ha encetat aquest any un programa de Suport a la Creació que inclou Laboratoris de Creació, residències artístiques, formació i coproduccions transnacionals. Com veu aquesta nova línia estratègica de la Fira?
Crec que el suport a la creació ha d’ajudar l’artista a concentrar-se en l’exquisit treball de comunicar correctament allò que vol expressar. Això representa temps i un espai en condicions per treballar i investigar. D’altra banda, l’artista ha d’estar disposat a entrenar una doble mirada: una cap al seu interior, cap a la seva ànima, i una altra cap a l’exterior, cap al món. A partir de la justa combinació d’aquets aspectes, serem capaços d’arribar a les entranyes de l’espectador. Tota iniciativa enfocada en aquest sentit té un valor increïble.

- A Plecs comparteix la direcció de l’espectacle amb Manolo Alcántara i amb Karl Stets. Com ha anat aquesta experiència?
Crec que ha sigut una mena de treball alquímic, en el qual cada un de nosaltres ha aportat elements propis, visions, conceptes que s’han fusionat amb total harmonia per acabar creant un imaginari únic i original. La implicació rotunda i passional de tot l’equip de creació i de producció (la Clara Matas, la Lídia Gilabert, el Xavi Eliçagaray i el Claudio Inferno) ha fet possible un treball fluït en el qual tothom hi ha deixat la seva empremta creativa, la seva particularitat. A més, Plecs és un exemple de la realitat transnacional del circ: un danès, un argentí, un francès, un català...

- Què hi trobarà el públic de Tàrrega a Plecs?
Plecs és un espectacle poètic i visual que pretén arribar a l’espectador a través dels sentits i l’emoció. Hem treballat a partir d’una estructura narrativa molt senzilla i d’uns personatges que s’han nodrit de la personalitat dels mateixos artistes. Podríem parlar d’un espectacle de nou circ que, d’alguna manera, capgira les disciplines clàssiques. L’humor, la música en directe i l’esplèndida atmosfera escenogràfica creada per Xavier Erra (impulsor de la idea original del muntatge) fan de Plecs un espectacle que arriba a tot tipus de públic i que, un cop acabat, persisteix en la memòria de l’espectador.

Les entrades per l'espectacle Plecs de la companyia Enfila't ja es poden adquirir de forma anticipada amb un 20% de descompte a través del servei TELENTRADA de CatalunyaCaixa.

publicat per
http://www.firatarrega.cat
16 agost de 2011

El pipican del Pati del Café Nou

La tarda vespre del divendres 1 de novembre vaig estar a punt de ser agredit (no sé si és la paraula correcte) per un gos mentre el propieta...