avui
3 febrer 2006
El TNC estrena dins del projecte T6 'Aurora De Gollada', de Beth Escudé, una obra que parla dels maltractaments a les dones des d'un vessant humorístic i farsesc
Toni Vall
Violència de gènere, violència domèstica, maltractament de les dones... Com anomenar una cosa tan repulsiva? Mentre una xacra social com aquesta segueix sent notícia dia rere dia, la dramaturga Beth Escudé hi ha volgut dir la seva. I ho ha fet des de la perspectiva que més domina: el teatre.
Des de dimarts que ve fins al 26 de febrer, la sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya acull les representacions d'Aurora De Gollada, un text que forma part del projecte de creació T6, que funciona des de ja fa tres temporades al teatre de les Glòries.
L'obra explica la història d'Aurora (Mònica Glaenzel), una dona que mor com a conseqüència de l'enèsima pallissa del seu marit. Un cop el mal està fet, Aurora decideix denunciar el marit i des de l'altre món emprèn un viatge post mortem que la portarà pels indrets més pintorescos: de les portes de l'infern a un estrany reality show passant per l'institut anatòmic forense.
Per aquests llocs topa amb una sèrie de personatges, a qui donen vida Sílvia Bel, Quimet Pla i Joan Bentallé, que fan que es replantegi el que ha estat la seva vida. "Tots els personatges que intervenen a l'obra són perfectament reconeixibles, malgrat el to de farsa i sarcasme que tenen", avança Beth Escudé. Autora i directora
"Una autora molt inquieta amb un món molt personal", així defineix Sergi Belbel -responsable del T6 i futur director artístic del TNC- Beth Escudé, i afegeix que al llarg dels tres anys que porta en marxa aquest projecte de nova dramatúrgia aquesta és la primera vegada que l'autor de l'obra s'encarrega també de la posada en escena.
"Des del principi he tingut clar que volia parlar dels maltractaments en clau de comèdia", afirma Beth Escudé. "M'interessava reflectir també el món que envolta aquest tipus de fets, com es reflecteixen als mitjans de comunicació i com es comporten les institucions que promouen les desigualtats entre homes i dones, com ara l'Església i la monarquia", afegeix l'autora.
Sobre el personatge central de l'obra, Aurora, Escudé explica que es tracta d'una "santa cívica que és ecologista, recicla, no beu, no fuma, només rep clatellades i fins i tot quan està morta la gent la segueix menyspreant". Sense redempció
Sobre l'esperit d'Aurora De Gollada, Escudé té clar que no ha volgut fer una obra psicològica que expliqués o justifiqués les motivacions d'uns i altres: "És una obra sense redempció possible, no podem exigir sempre a les dones maltractades que lluitin fins a l'extenuació per sortir de la situació que viuen. Potser ja va sent hora que tots plegats fem alguna cosa per intentar solucionar-ho d'una vegada per totes".
Toni Vall
Violència de gènere, violència domèstica, maltractament de les dones... Com anomenar una cosa tan repulsiva? Mentre una xacra social com aquesta segueix sent notícia dia rere dia, la dramaturga Beth Escudé hi ha volgut dir la seva. I ho ha fet des de la perspectiva que més domina: el teatre.
Des de dimarts que ve fins al 26 de febrer, la sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya acull les representacions d'Aurora De Gollada, un text que forma part del projecte de creació T6, que funciona des de ja fa tres temporades al teatre de les Glòries.
L'obra explica la història d'Aurora (Mònica Glaenzel), una dona que mor com a conseqüència de l'enèsima pallissa del seu marit. Un cop el mal està fet, Aurora decideix denunciar el marit i des de l'altre món emprèn un viatge post mortem que la portarà pels indrets més pintorescos: de les portes de l'infern a un estrany reality show passant per l'institut anatòmic forense.
Per aquests llocs topa amb una sèrie de personatges, a qui donen vida Sílvia Bel, Quimet Pla i Joan Bentallé, que fan que es replantegi el que ha estat la seva vida. "Tots els personatges que intervenen a l'obra són perfectament reconeixibles, malgrat el to de farsa i sarcasme que tenen", avança Beth Escudé. Autora i directora
"Una autora molt inquieta amb un món molt personal", així defineix Sergi Belbel -responsable del T6 i futur director artístic del TNC- Beth Escudé, i afegeix que al llarg dels tres anys que porta en marxa aquest projecte de nova dramatúrgia aquesta és la primera vegada que l'autor de l'obra s'encarrega també de la posada en escena.
"Des del principi he tingut clar que volia parlar dels maltractaments en clau de comèdia", afirma Beth Escudé. "M'interessava reflectir també el món que envolta aquest tipus de fets, com es reflecteixen als mitjans de comunicació i com es comporten les institucions que promouen les desigualtats entre homes i dones, com ara l'Església i la monarquia", afegeix l'autora.
Sobre el personatge central de l'obra, Aurora, Escudé explica que es tracta d'una "santa cívica que és ecologista, recicla, no beu, no fuma, només rep clatellades i fins i tot quan està morta la gent la segueix menyspreant". Sense redempció
Sobre l'esperit d'Aurora De Gollada, Escudé té clar que no ha volgut fer una obra psicològica que expliqués o justifiqués les motivacions d'uns i altres: "És una obra sense redempció possible, no podem exigir sempre a les dones maltractades que lluitin fins a l'extenuació per sortir de la situació que viuen. Potser ja va sent hora que tots plegats fem alguna cosa per intentar solucionar-ho d'una vegada per totes".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada