28 de març 2006

Belbel s'atreveix a conjugar comèdia amb terrorisme


el periodico
27 de març de 2006
'Mòbil', dirigida per Lluís Pasqual, s'estrenarà a Reus i recalarà després al Lliure

L'autor i director Sergi Belbel, el mes de novembre passat a Barcelona.
Foto: ARXIU / SERGIO LAINZ

ELENA HEVIA
BARCELONA
Una comèdia telefònica de calculada construcció i aparença lleugera, com les que als anys 50 protagonitzava Doris Day, però amb un pòsit més dramàtic i un teló de fons, el del terrorisme internacional, molt més explosiu. Això és Mòbil, l'última obra escrita per Sergi Belbel, que, després de la seva première el gener passat a Copenhaguen, tindrà la seva estrena catalana al desembre a Reus.Fa gairebé 15 anys, des que el 1992 va estrenar Després de la pluja, que el futur director del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) no havia transitat com a autor pels camins de l'humor. Tornarà a fer-ho amb aquesta "comèdia telefònica digital", com diu el seu subtítol, amb un muntatge que comptarà amb un equip de gran volada: Lluís Pasqual a la direcció i les noies d'or o aquelles "feres", com les defineix Belbel, que són Anna Lizaran, Emma Vilarasau i Marta Marco, el trio actoral d'El matrimoni de Boston, que es tornaran a reunir per a l'ocasió amb el seu marxamo d'èxit. L'obra es presentarà en la programació del CAER de Reus a finals d'any i en la del Lliure el 2007. Els dos centres són els productors de l'obra.La iniciativa de dirigir la comèdia va partir de Pasqual, que va voler fer-se'n càrrec en ple tràfec dels assajos del doblet Shakespeare que va estrenar a Bilbao, i arribarà a Barcelona al Grec. "Jo no sabia que a Pasqual li havia arribat una còpia de l'obra --se sorprèn Belbel, que havia repartit el text entre les seves amistats més directes, com té per costum-- i naturalment no podia haver triat algú millor per dirigir-la". Per a Pasqual suposarà també tornar novament --després de Hamlet i La tempesta-- al Teatre Lliure de Montjuïc, del qual va ser impulsor i del qual diu haver-se desvinculat emocionalment.Mòbil es mou en un terreny procel.lós i s'atreveix a conjuminar rialles amb terrorisme, una combinació arriscada que, no obstant, va funcionar molt bé en la seva estrena danesa el 22 de gener passat al Teatre Pla B de la capital. "L'estrena va coincidir en el temps amb la transcendència internacional de l'assumpte de les caricatures de Mahoma i els periodistes van integrar Mòbil en la polèmica", recorda Belbel. Alhora expressa la sensació que encara no hem paït l'11-S. "Ens hem oblidat massa ràpidament d'aquell episodi", diu, convençut que el riure, especialment el que no és irreverent, pot ser també una manera de pensar la realitat.
TESTAPROVAT
Les sessions de Copenhaguen van servir per provar empíricament una cosa que Belbel no veia gaire clara, si un tema tan vidriós com el del terrorisme podia admetre l'humor. "Els actors el van interpretar amb una serietat absoluta, però el públic es moria de riure", recorda.La peça és una partitura per a quatre actors que a l'entorn d'un aeroport entrecreuen les seves històries sense saber que estan formant una figura. Una mare dominant i totpoderosa empresària d'una companyia de telecomunicacions (Emma Vilarasau), una altra mare deprimida i abandonada per un marit que li va arruïnar el dia a dia (Anna Lizaran), la filla d'aquesta última, tota una perdedora en el terreny dels sentiments (Marta Marco) i el fill de la primera, un noi realment sincer, no gaire intel.ligent i molt atractiu (un personatge encara a la recerca d'actor al muntatge). El quartet entrarà en col.lisió, real i figurada, mentre al seu voltant esclaten les bombes.
Noticia publicada a la pàgina 54 de l'edició de 27/3/2006 de El Periódico - edició impresa Per veure la pàgina completa, descarregui l'arxiu en format PDF

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...