08 de febrer 2007

Un terratrèmol escènic

6 de febrer de 2007

Després d'una exitosa ronda, arriba al Teatre Romea 'Plataforma', una versió de Calixte Bieito i Marc Rossich de la polèmica novel·la de Michel Houellebecq
Teresa Bruna
"Plataforma ja és aquí", va dir Daniel Martínez, director de Focus, amb la solemnitat dels que anuncien una arribada desitjada. Unes prèvies a partir de dijous per escalfar -tot i que calor no seria precisament el que necessita- i el dia 12 es produirà l'estrena al Romea d'un dels més recentment polèmics espectacles dirigits per Calixte Bieito. A l'abril fugirà amb el carnet de ball ple fins al desembre, amb una atapeïda gira des de Brescia fins a Buenos Aires, passant per Mèxic i Hèlsinki.
Però no és just parlar de polèmica, perquè Plataforma. Poema dramático hiperrealista para siete voces y un jamaha és una versió acaparadora d'èxits que Calixte Bieito i Marc Rossich han fet de la -aquesta sí- polèmica novel·la de l'autor francès Michel Houellebecq, que només es diu Plataforma i toca dos assumptes delicats: el terrorisme islàmic i el sexe. Segons Bieito, "ningú no s'escandalitza perquè és una constatació que s'estan posant bombes, tant des de l'Islam com des d'ETA". "I pel que fa al sexe, és un reflex de la realitat. La gent que va al Rivière no són frikies, són gent normal, que potser han vingut per alguna Fira. Avui en dia és més fàcil pagar i no haver de parlar, ni d'anar a sopar abans...".
L'argument gira a l'entorn de Michel -interpretat per Juan Echanove- que va a Tailàndia a fer turisme sexual buscant refer-se de la mort del seu pare. "L'adaptació no pretén ser un 100% de l'obra literària. Hem fet una recreació del text, de l'univers de Houellebecq i de les seves idees. Fins i tot hi hem incorporat un personatge de la seva última novel·la -explica Bieito-. Ho hem estructurat al servei de l'espai, una plataforma giratòria que mostra els diferents angles del pensament de Michel, que conviu amb els seus fantasmes". Són records que, com Jack Nicholson a El resplandor, transcorren en forma de flash back per la ment d'un home turmentat, en aquest cas per haver sobreviscut a un atemptat terrorista. Amor, allà on no pot ser
Plataforma és una profunda història d'amor, precisament perquè es produeix "en una situació extrema, en un context on es fa molt difícil estimar", diu Bieito. Michel coneix Valerie (Marta Domingo), una agent de viatges, i entre ells sorgeix l'amor "en el pitjor dels ambients, on juguen les passions i els instints més baixos". Per a Echanove, "és un terratrèmol escènic, perquè hi trontollen les petites coses a les quals ens agafem els occidentals". "Es qüestiona la família, l'amor entre edats i gèneres diferents, no té ni una capa de la moralina que faria que l'espectador se sentís protegit... Són coses habituals, el discurs de l'autor és naturalista, ja m'agradaria que no ho fóra...".
La història ofereix diverses capes de lectura, perquè permet reflexionar sobre la religió, l'amor, la política i, sobretot, filosofar sobre el món occidental. "Estem en una guerra de religions que es manté des de fa segles i és el que farà que, finalment, el nostre món s'enfonsi. L'obra demostra que la fi del món és en el temps present, no en el futur, i situa els personatges en un món acabat: la vella Europa, on no acceptem la realitat. Fins i tot ens fot reconèixer que sortiríem com formigues a buscar sucre si l'acceptéssim", continua Echanove.
El repartiment es completa amb el dream team de Bieito: Boris Ruiz, Carles Canut i Mingo Ràfols, a més de Lluís Villanueva i Belén Fabra, que surt nua tota l'obra. En aquest sentit, va dir: "Si algú se'n va del teatre em fot, perquè intueixo que no ho fa perquè s'escandalitza sinó per no veure la realitat. I això té conseqüències: vol dir que no assumeixes el que passa i, per tant, no fas res per evitar-ho".
Plataforma es va estrenar l'estiu passat al Festival d'Edimburg. A Catalunya es va veure per primera vegada a l'Atrium de Viladecans, ciutat coproductora que "esperem que continuï col·laborant amb nosaltres perquè ens ha donat molta sort", apunta Daniel Martínez. També ha passat pel Temporada Alta i ha fet una exitosa temporada a Madrid. Benach farà una lectura
La Fundació Romea, que dirigeix Carles Canut, anuncia una lectura dramatitzada de l'obra per al 26 de febrer en la qual participarà Ernest Benach. També llegiran Xavi Bosch, Gemma Nierga i Dolors Lamarca.
Daniel Martínez va anunciar una altra acció de Focus arran d'un article de Joan de Sagarra sobre el deteriorament de l'estàtua de Margarida Xirgu que hi ha davant del Romea: "Hem demanat que se'ns permeti ser-ne tutors i restaurar-la. Serà la nostra aportació al Dia Mundial del Teatre. L'article ens ha creat una obligació". És una satisfacció saber que es té en compte la premsa.

El pipican del Pati del Café Nou

La tarda vespre del divendres 1 de novembre vaig estar a punt de ser agredit (no sé si és la paraula correcte) per un gos mentre el propieta...