per Manuel Cusachs, periodista i historiador
www.capgros.com
11 abril de 2008
El Centre Catòlic (1884) enguany commemora dos aniversaris: el centenari del seu local social a la riera de Cirera, on és actualment, i el 75è. aniversari de la inauguració de la Sala Cabañes. Parlem avui d’aquest segon.
El dia 16 d’abril es compleix el 75 aniversari de la Sala Cabañes. Per aquest dia tindrà lloc un acte oficial a la mateixa sala a 2/4 de 9 de la tarda.
Orígens: L’any 1926 es posa fil a l’agulla. La Saleta era insuficient. Els diners van sortir de préstecs amb la Caixa Estalvis de Mataró, de l’Institut Nacional de Previsió i d’altres aportacions.
El 16 d’abril de 1933, diumenge de Resurrecció, s’inaugurà la Sala Cabañes, dedicada a l’Emili Cabañes (1850-1917), arquitecte, alcalde de Mataró i president del Centre Catòlic durant els seus darrers 23 anys.
El Diari de Mataró del dimarts 18 d’abril de 1933 va parlar de l’esdeveniment dient que: “La Sala Cabañes és un local molt ben encertat. De dimensions apropiades està construïda segons les normes modernes (...). Un ample vestíbul precedeix a la sala, la qual és capaç per unes 700 persones. Il·luminada molt discretament, les localitats són còmodes i de gran visualitat. L’escenari resulta molt capaç per a representar-hi obres importants.”
L’arquitecte de l’obra va ser Gaietà Cabañes i l’ajudant en Joaquim Vilardebò.
Hi hagueren parlaments de Jaume Colomer i Martori, de Josep Montserrat, president, i de mossèn Josep Plandolit, consiliari del Centre Catòlic d’Obrers.
L’Orfeó Mataroní dirigit per mossèn Joan Fargas, va oferir un recital de cançons. Jesús Segura, en nom del Centre lliurà una llaçada catalana a la senyera de l’Orfeó Mataroní. La darrera peça interpretada fou el “Cant de la senyera” essent molt aplaudida. Per la tarda es representà l’obra dramàtica “La fúria” de F. Bonaventura.
Les dues representacions més emblemàtiques de la secció teatral Sala Cabañes al llarg de la seva història han estat Els Pastorets, que es representaren des de 1916 fins el 1933 a La Saleta i després a la Sala Gran, fins el dia d’avui. I “La Passió” des de l’any 1935 fins el 1967, si descomptem el parèntesi de la Guerra civil (1936-39).
L’any 1941 els anà a veure Fra Justo Pérez de Urbel, Conseller d’Estat i Assessor Eclesiàstic Nacional del Frente de Juventudes, hostatjat a Valldemía, quedant gratament impressionat volent tornar l’endemà. Li varen dir que no podia ser. I gràcies a la seva influència l’alcalde Joan Brufau rep un telegrama de Madrid que deia “Autorícense Pastorets Mataró hasta el 2 de Febrero”. Eren temps difícils per la nostra llengua.
La secció teatral ha representat, a més d’obres teatrals, sarsueles, festivals musicals, drames, comèdies, dansa, etc.
Alguns dels noms il·lustres del seu elenc han estat: Jaume Colomer, Jesús Segura, Pere Peradejordi, Manuel Planas, Rafel Berga, Pere Casas, Salvador Serra (decorador), Teresa Segura, Isabel i Montserrat Camps, Rita Janer, Pilar Bocanegra, Rita Ros, Jaume Cusachs i Enric Font (Mataties i Jonàs), Eusebi Vidiella, Ernest Comas, Teresa Cusachs, Carme Parés, Júlia Verdaguer, Aureli Mataró. I un llarg etcètera.
De la Sala Cabañes han sortit actors com Amadeu Casanovas (cantant d’òpera), Xavier Ubach (teatre i TV), Jordi Bosch, Boris Ruiz, Joan Pera, entre d’altres.
Deixem constància d’alguns directors musicals com: Lluís Martí, Mossèn Josep Molé, mossèn Joan Fargas, Enric Torra, Alfred Àlvarez, Pere Rigau, Felip Vilaró, Honorat Vilamanyà, Josep Canals. Darrerament Genís Mayola.
La Sala Cabañes ha estat –i és– una escola d’actors. N’hi ha hagut d’altres de companyies però cap té l’historial tant prolongat i prolífic com el seu. És una pedrera d’actors.
Estem a 8 anys (2016) del centenari de Els Pastorets. La sala que ja té 75 anys de vida demana ha complert amb escreix la funció encomanada. La ciutat s’ha compromès fer-ne una de nova d’acord amb els nous temps. Els Pastorets del 2006 es representaran a la Nova Sala?
www.capgros.com
11 abril de 2008
El Centre Catòlic (1884) enguany commemora dos aniversaris: el centenari del seu local social a la riera de Cirera, on és actualment, i el 75è. aniversari de la inauguració de la Sala Cabañes. Parlem avui d’aquest segon.
El dia 16 d’abril es compleix el 75 aniversari de la Sala Cabañes. Per aquest dia tindrà lloc un acte oficial a la mateixa sala a 2/4 de 9 de la tarda.
Orígens: L’any 1926 es posa fil a l’agulla. La Saleta era insuficient. Els diners van sortir de préstecs amb la Caixa Estalvis de Mataró, de l’Institut Nacional de Previsió i d’altres aportacions.
El 16 d’abril de 1933, diumenge de Resurrecció, s’inaugurà la Sala Cabañes, dedicada a l’Emili Cabañes (1850-1917), arquitecte, alcalde de Mataró i president del Centre Catòlic durant els seus darrers 23 anys.
El Diari de Mataró del dimarts 18 d’abril de 1933 va parlar de l’esdeveniment dient que: “La Sala Cabañes és un local molt ben encertat. De dimensions apropiades està construïda segons les normes modernes (...). Un ample vestíbul precedeix a la sala, la qual és capaç per unes 700 persones. Il·luminada molt discretament, les localitats són còmodes i de gran visualitat. L’escenari resulta molt capaç per a representar-hi obres importants.”
L’arquitecte de l’obra va ser Gaietà Cabañes i l’ajudant en Joaquim Vilardebò.
Hi hagueren parlaments de Jaume Colomer i Martori, de Josep Montserrat, president, i de mossèn Josep Plandolit, consiliari del Centre Catòlic d’Obrers.
L’Orfeó Mataroní dirigit per mossèn Joan Fargas, va oferir un recital de cançons. Jesús Segura, en nom del Centre lliurà una llaçada catalana a la senyera de l’Orfeó Mataroní. La darrera peça interpretada fou el “Cant de la senyera” essent molt aplaudida. Per la tarda es representà l’obra dramàtica “La fúria” de F. Bonaventura.
Les dues representacions més emblemàtiques de la secció teatral Sala Cabañes al llarg de la seva història han estat Els Pastorets, que es representaren des de 1916 fins el 1933 a La Saleta i després a la Sala Gran, fins el dia d’avui. I “La Passió” des de l’any 1935 fins el 1967, si descomptem el parèntesi de la Guerra civil (1936-39).
L’any 1941 els anà a veure Fra Justo Pérez de Urbel, Conseller d’Estat i Assessor Eclesiàstic Nacional del Frente de Juventudes, hostatjat a Valldemía, quedant gratament impressionat volent tornar l’endemà. Li varen dir que no podia ser. I gràcies a la seva influència l’alcalde Joan Brufau rep un telegrama de Madrid que deia “Autorícense Pastorets Mataró hasta el 2 de Febrero”. Eren temps difícils per la nostra llengua.
La secció teatral ha representat, a més d’obres teatrals, sarsueles, festivals musicals, drames, comèdies, dansa, etc.
Alguns dels noms il·lustres del seu elenc han estat: Jaume Colomer, Jesús Segura, Pere Peradejordi, Manuel Planas, Rafel Berga, Pere Casas, Salvador Serra (decorador), Teresa Segura, Isabel i Montserrat Camps, Rita Janer, Pilar Bocanegra, Rita Ros, Jaume Cusachs i Enric Font (Mataties i Jonàs), Eusebi Vidiella, Ernest Comas, Teresa Cusachs, Carme Parés, Júlia Verdaguer, Aureli Mataró. I un llarg etcètera.
De la Sala Cabañes han sortit actors com Amadeu Casanovas (cantant d’òpera), Xavier Ubach (teatre i TV), Jordi Bosch, Boris Ruiz, Joan Pera, entre d’altres.
Deixem constància d’alguns directors musicals com: Lluís Martí, Mossèn Josep Molé, mossèn Joan Fargas, Enric Torra, Alfred Àlvarez, Pere Rigau, Felip Vilaró, Honorat Vilamanyà, Josep Canals. Darrerament Genís Mayola.
La Sala Cabañes ha estat –i és– una escola d’actors. N’hi ha hagut d’altres de companyies però cap té l’historial tant prolongat i prolífic com el seu. És una pedrera d’actors.
Estem a 8 anys (2016) del centenari de Els Pastorets. La sala que ja té 75 anys de vida demana ha complert amb escreix la funció encomanada. La ciutat s’ha compromès fer-ne una de nova d’acord amb els nous temps. Els Pastorets del 2006 es representaran a la Nova Sala?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada