14 de setembre 2011
El teló no s'arronsa
Els grans drames d'ahir i avui esquitxaran una cartellera dominada per la comèdia i el musical
Es parlarà de crisi -de l'ànima i de la butxaca-, d'individus i parelles a la deriva; de fantasmes, idiotes i russos. La cartellera barcelonina alça el teló aquests dies amb propostes per a tots els gustos i sensibilitats. Dos nous timoners -Lluís Pasqual i Julio Manrique, al capdavant del Lliure i el Romea, respectivament- s'uneixen a l'aventura d'atrapar el públic en un exercici marcat una altra vegada per retallades i estretors. Però els telons no s'arruguen. Hi haurà grans produccions en tots els gèneres. Les misèries de l'ésser humà es deixaran veure al llarg de la temporada amb títols com La costa de la utopia, Dogville, Incendis..., amb l'autoria contemporània com a veu cantant. Encara que seran les comèdies i els musicals els que marquin la pauta. A riure, que són dos dies.
Ho va dir a mitjans del segle XX, però les paraules del britànic Noël Coward, amb el clàssic Un fantasma a casa que recalarà al Borràs a partir del dia 22, serveixen de presentació a l'humor que s'acosta: «Una comèdia que té com a únic propòsit entretenir és descartada com a trivial i sense importància. ¿Des de quan riure es considera tan insignificant?». És valuós fer riure i fer taquilla. Ell va aconseguir que l'embolic del seu fantasma (que va estrenar el 1941) es convertís en una de les obres més rigudes i representades del segle XX. Humor d'etiqueta que, sota la direcció d'Antonio Calvo i amb adaptació de l'omnipresent Marc Rosich, segueix les peripècies de Carles (Carles Martínez), a qui, a través d'una mèdium (Mercè Comes), se li apareix el juganer esperit de la difunta dona (Gretel Stuyck),
entestat a amargar la vida a la seva nova nòvia (Alicia González).
Més fantasmes: el de Margarida Xirgu visitarà el Romea a partir de dimarts a Llum de guàrdia -comèdia de creació de Manrique-, mentre el del Comte Arnau cavalcarà per la Sala Gran del TNC del 5 al 30 d'octubre. La Sala Petita obrirà amb els secrets d'un pati de veïns al Raval dels anys 60: Una vella coneguda olor, el debut literari de Benet i Jornet, que dirigeix Sergi Belbel.
«Fer passar una bona estona». És el repte que s'ha proposat Àngel Llàcer, que dirigirà el vodevil Els bojos del bisturí, de Ray Cooney, al Condal (del 9 de setembre al 20 de novembre). Joan Negrié es posa a la bata d'un neuròleg que rep la visita d'una ex amb sorpresa. També estan assegurades les riallades amb Faemino y Cansado (Borràs), l'Exitus de Titzina Teatre (Villarroel), Planeta ESO (Versus) i les ocurrències, al Capitol, de Toni Moog (Facemoog), El cavernícola i El xarlatán. El menú còmic es completarà amb El sopar dels idiotes -amb Edu Soto, Santi Ibáñez i David Fernández (Chikilicuatre) a l'Apolo-;
Conseqüències del pim pam, de Xavier Pujolràs (Muntaner) i Antonia San Juan (Arteria). Al novembre el Capitol acollirà una paròdia de 39 escalones de Hitchcock amb Abel Folk i alguns replicants culers de Crackòvia.
Una parella de luxe -Héctor Alterio i Julieta Serrano- alçarà el teló del Goya amb l'adaptació de La sonrisa etrusca, de José Luis Sampedro, que dirigeix José Carlos Plaza. Recorre el viatge del rancor a la tendresa d'un avi que en l'últim trajecte de la seva vida s'enfila al tren de l'amor.
¡QUE VÉNEN ELS RUSSOS!
Un exèrcit rus -cent actors del Teatre Acadèmic Rus de la Joventut de Moscou- desembarcarà del 5 al 8 d'octubre al Lliure per donar bon compte (¡vuit hores!) de la monumental trilogia de l'aclamat Tom Stoppard La costa de la utopia (Viatge, Naufragi i Salvament). Els dirigeix Aleksei Borodín i segueix els passos -al llarg de 30 anys- de personatges marcats per la desil•lusió política i el drama personal. El prestigiós talent dels intèrprets russos tornarà a deixar empremta a Montjuïc (de l'1 al 4 de desembre) amb un altre gran muntatge: La tempestat, de Shakespeare, sota el segell de Declan Donnellan, fundador de la companyia britànica Cheek by Jowl.
Abans, Mario Gas revisarà Un fràgil equilibri, l'afilada dissecció de la classe acomodada novaiorquesa d'Edward Albee. El dramaturg farà doblet a l'acollir al Romea la seva obra més recordada: Qui te por de Virginia Woolf?, associada als eterns Richard Burton i Liz Taylor. Seran dos grans de l'escena catalana, Pere Arquillué i Emma Vilarasau, que sota la realista batuta de Daniel Veronese recreïn el descens als inferns d'un matrimoni. Arquillué tornarà per Sant Jordi amb un altre regal: Cyrano de Bergerac, a les ordres d'Oriol Broggi, a la Biblioteca.
UN ROMEA DE CINE
En un programa amb pont directe al cel•luloide, el Romea presentarà dos títols més d'impacte a la gran pantalla. Dogville -insòlit film de substrat teatral de Lars von Trier amb Nicole Kidman de patidora protagonista- arribarà de la mà de Nina Reglero i la companyia Rayuela. Max per al muntatge revelació, l'obra porta al límit els personatges en un joc cruel que incideix en «l'opressió del grup sobre l'individu i el feixisme dels pobres», segons Reglero.
Al febrer arribarà el retrobament del Manrique actor i Clara Segura amb Broggi. Serà a Incendis, adaptació de l'aclamada obra de Wadji Mouawad que va commoure a Avinyó i que en la seva versió fílmica va acariciar l'Oscar sota l'emotiva claqueta de Denis Villeneuve. Mouawad, nascut a Beirut i establert al Canadà, traça l'esgarrifós viatge al passat de dos germans que descobreixen la tragèdia de la seva mare en un país en guerra. Al mateix Romea, del plor es passarà a les rebolcades de The blue room, adaptació de David Hare de La ronda, de Schnitzler, que va ser el debut de Nicole Kidman en l'escena londinenca. Aquí Nao Albet, Marcel Borràs i el director, David Selvas, són els que s'emboliquen a polvos.
A LA DERIVA
L'impuls autodestructiu de l'amor, compartit per tres dones, centrarà F3dra, de Marilia Samper (Beckett, del 15 de setembre al 9 d'octubre) mentre que al Tantarantana el protagonista serà l'individu apallissat per la crisi. Lina Lambert descarregarà a l'octubre la ironia de Jean-Luc Lagarce contra la hipocresia a Reglas, usos y costumbres en la sociedad moderna, i el projecte col•lectiu Mein Kapital, un fantasma recorre Europa atiarà les consciències de la mà de Marx i Don Dinero. Teatre per a la reflexió en l'escena alternativa en una temporada més procliu al divertiment.
publicat per
IMMA FERNÁNDEZ
WWW.ELPERIODICO.CAT
4 DE SETEMBRE DE 2011
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
El pipican del Pati del Café Nou
La tarda vespre del divendres 1 de novembre vaig estar a punt de ser agredit (no sé si és la paraula correcte) per un gos mentre el propieta...
-
EN CARTELL FANTÀSTI FUNERAL FESTIU Produït per HIIIT Escrit i dirigit per Roger Torns | Fins al 4 de desembre | BAIXOS 22 #ELCICLÓ ...
-
31 de gener | 2023 Consulta tota la programació I AQUESTA SETMANA... EL BUTLLETÍ DEL CENTRE I TEATRE DE SARRIÀ DESTAQUEM TEATRE ...
-
- Arriben 2 obres en 2 diumenges seguits - Les 2 tracten el pas del temps - Una és un drama , l’altra una comèdia compreu les ent...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada