La Dresden Frankfurt Dance Company
interpretarà tres de les seves obres l'1 de juliol en un festival inspirat en
Grècia i el Mediterrani
El festival Grec estrena la seva nova etapa
sota la direcció de Francesc Casadesús (Barcelona, 1964) i ho fa proposant un
viatge a Grècia i al Mediterrani la primera parada del qual serà, l’1 de juliol
vinent, un espectacle de dansa contemporània. Per obrir la seva primera
temporada, l’exdirector del Mercat de les Flors ha apostat pel coreògraf Jacopo
Godani, director de la Dresden Frankfurt Dance Company, hereva de la companyia
fundada el 2005 pel llegendari William Forsythe. Godani, un referent absolut de
la dansa actual, presentarà un programa mixt amb tres obres seves:
Metamorphers, Echoes from restless i Moto perpetu. «L’estrena mostrarà la línia
de qualitat que ens hem marcat», va afirmar ahir el nou director del festival
d’estiu.
Casadesús ha reduït l’oferta del Grec a 102
espectacles (davant els 130 de l’última edició), 27 dels quals seran estrenes
absolutes, i 32, produccions internacionals. «L’oferta serà més reduïda, però
intensa, amb una presència més gran d’artistes femenines», va destacar el
director. Un 43% dels espectacles programats estan firmats o dirigits per
dones. Per gèneres, predomina la música, amb 43 propostes, seguida pel teatre
(40), la dansa (15) i el circ (4). El responsable de l’àrea de cultura de
l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, va assenyalar que el pressupost serà
lleugerament superior al de l’última edició i arribarà als 3,3 milions d’euros.
El festival aspira en aquesta nova etapa a
captar el públic jove. Per a això llança una tarifa plana amb entrades a 15
euros per als menors de 30 anys. Els que superin aquesta edat poden optar a
descomptes de fins al 30% per les entrades a tres espectacles i del 50% per cinc.
Tot i disposar de només tres mesos per
organitzar la programació, Casadesús ha volgut dotar de «certa coherència» la
variada oferta del festival, que es divideix en dos grans blocs: el Grec
Montjuïc, que concentra l’activitat a l’amfiteatre i en sales veïnes com el
Lliure i el Mercat de les Flors, on recalaran les propostes més internacionals,
i el Grec Ciutat, que inclou la resta de la programació i tant espectacles de
més llarga durada coproduïts amb creadors locals com els concerts en sales
(jazz al Jamboree, música de ball al Harlem i ètnica a la Barts).
CINC ITINERARIS
De cara al públic, la mostra ha ordenat les
propostes a través de cinc itineraris. Per exemple, Grec Selecció permet veure
els cinc espectacles top per 79 euros (entre ells La grenouille avait raison,
una impressionant proposta multidisciplinària de James Thierrée). I l’anomenat
Grec Exploradors inclou les cinc propostes menys convencionals per als
espectadors més curiosos, per 44 euros.
Casadesús, que ja va marcar una línia d’originalitat
en les campanyes de comunicació del Mercat de les Flors, ha treballat a fons la
del seu primer Grec. Els cartells fan un gest còmplice a la figura del faune
(símbol del festival durant molt de temps) en el nou logo. «És una campanya
molt visual i directa», assegura. Els protagonistes són persones amb cap d’au,
creació de l’agència GAS. «Desperten curiositat i al·ludeixen al vol que
emprenem amb aquest Grec», sosté el director. La seva idea és capgirar el món
en les successives edicions fins al 2020. Grècia és la primera parada d’una
gran aventura. La pròxima destinació, l’Àsia.
VIATGE DE GRÈCIA A EUROPA
La Grècia antiga i moderna es donen la mà en
una programació on Europa també ocupa un lloc destacat a través d’una
impressionant producció: Beware of pity (La impacència del cor). Simon
McBurney, actor i director cofundador de la companyia Complicité, i la
Schaubünhe de Berlín han rebut tota mena d’elogis per la seva afinada adaptació
de la novel·la homònima de l’escriptor austríac Stefan Zweig sobre la
desintegració de l’imperi austrohongarès.
Entre els creadors grecs convidats destaquen
l’atrevit Dimitris Papaiannou i el seu The great tamer (El gran domador), una
intensa experiència de gran plasticitat, amb performance i teatre físic, que no
deixarà ningú indiferent. Més teatral és Clean city, una mirada irònica feta
pels directors artístics de l’Escena Experimental del Teatre Nacional d’Atenes
basada en històries d’immigrants arribats a Grècia. L’obra, protagonitzada per
senyores de la neteja, denuncia el tracte d’Europa als més desprotegits. També
hi ha denúncia, però més filosòfica i profunda, a Inflamation du verbe vivre i
Les larmes d’Oedipe, una reflexió sobre el món actual inspirada en les
tragèdies de Sòfocles, tots dos de Wajdi Mouawad, aclamat dramaturg libanès
establert a França que interpreta una de les peces.
Els amants del circ comptaran amb l’espectacle
del clown Danny Ronaldo, que oferirà a la seva carpa una bona dosi d’humor,
poesia i tendresa. I els del teatre visual fliparan amb La grenouille avait
raison, l’aclamada proposta de James Thierrée.
DE MARIO GAS A ROGER BERNAT
Mario Gas, un dels artistes impulsors del
festival, torna al Grec amb Calígula, de Camus, en una coproducció amb el
Festival de Teatre Clàssic de Mèrida, amb Pablo Derqui en el rol principal.
També d’allà procedeix un altre esperat muntatge, Las troyanas, d’Eurípides, adaptada
per Carme Portaceli i amb Aitana Sánchez-Gijón en el repartiment.
Més enllà dels clàssics, el Grec també aposta
per obres de nova creació com No se registran conversaciones de interés,
l’últim treball de Roger Bernat, que convida l’espectador a crear el seu propi
relat sobre l’Estat Islàmic a partir de converses reals de joves combatents amb
les seves famílies. El Grec també col·labora amb altres muntatges ja anunciats:
Bodas de sangre, de Lorca, que Oriol Broggi dirigirà a la Biblioteca de Catalunya
amb Clara Segura, Ivan Benet i Nora Navas; Un tret al cap, la nova obra de Pau
Miró que Emma Vilarasau protagonitzarà a la Beckett, i E.V.A, peça de Marc
Artigau, Cristina Genebat i Julio Manrique que celebra al Romea el retrobament
de les T de Teatre, en el 25è aniversari de la companyia. De la mateixa època
gairebé data Paraules encadenades, un thriller de Jordi Galcerán sobre les
relacions de parella que recupera La Villarroel amb David Vagés i Mima Riera
com a protagonistes.
Els amants de Shakespeare comptaran amb Nit de
reis en una versió de Pau Carrió a càrrec de la companyia del Lliure, i els
fans del musical, a més a més de dues nits dedicades al gènere, tindran
Cabareta, una proposta amb denúncia i picardia firmada per Maria Molins i
Bárbara Granados.
MÚSICA
La commemoració del 25è aniversari dels Jocs
Olímpics de Barcelona no podia quedar fora del programa del festival d’estiu de
la ciutat, que celebrarà l’efemèride amb una gran festa rumbera al Teatre Grec.
Sabor de Gràcia, Los Amaya, Chacho, Yumitus, Maruja Garrido, Rumba Tres, Peret
Reyes, La Pegatina i Gertrudis seran alguns dels participants en l’espectacle
Rumberos, pugin a l’escenari, que pretén evocar aquella nit en què Constantino
Romero va haver de recórrer a la seva veu de Clint Eastwood per evitar que
l’elit de l’esport mundial provoqués un accident al ritme de Los Manolos.
El Grec-2017 brindarà altres espectacles
singulars, com la presència de Santiago Auserón rellegint el seu repertori en
clau simfònica amb la companyia de la Banda Municipal de Barcelona o la trobada
de Fermín Muguruza amb la Micaela Chalmeta Big Band, sorgida del Taller de
Músics i formada per 18 dones i dos homes.
Mishima i Joan Miquel Oliver (tots dos amb
disc nou sota el braç) en un doble cartell; Mayte Martín, Blaumut, l’italià
Vinicio Capossela, un trident flamenc format per Carmen Linares, Arcángel i
Marina Heredia, i Jordi Savall amb un espectacle inspirat en els viatges del
musulmà Ibn Battuta faran brillar també les nits estiuenques del teatre grec de
Montjuïc.
La programació musical del festival es
completarà amb una atapeïda agenda de concerts a les sales Jamboree, Barts i
Harlem, i amb la interpretació simfònica del Blackstar de David Bowie a càrrec
de l’OBC.
DANSA
Maria Rovira serà una de les sorpreses del
Grec. La coreògrafa de Mataró presenta tres coreografies seves amb ballarins
cubans fruit de la seva experiència amb el Ballet Nacional de Cuba i Acosta
Danza. El programa començarà, no obstant, amb una peça de Mariela Boán, una de
les coreògrafes cubanes que hi participarà com a artista convidada.
També torna al festival Marta Carrasco. La
singular creadora interpretarà Perra de nadie, un solo commovedor que combina
escenes d’humor i d’horror.
La festa, el nou espectacle de l’iconoclasta
Israel Galván, figura entre les principals novetats pel que fa a dansa. El
muntatge es veurà a Barcelona abans de posar rumb al festival d’Avinyó. Es
tracta d’una aposta curiosa i radical on Galván actua amb gent tan diversa com
El Junco, polifacètic bailaor, la cantant i ballarina Eloisa Cantón, el tocaor
Emilio Caracafé, la ballarina japonesa Minako Seki i el Niño de Elche, cantaor
d’una altra galàxia.
Des de Grècia arriba Cementary, una proposta
de la interessant Patricia Apergi sobre les ciutats en crisi, convertides en
aquesta obra en espais buits i sense ànima. I des d’Arenys de Mar, Aire, un
original treball al voltant de la mort i el més enllà de Miquel G. Font, un
jove amb una dilatada experiència internacional autor de la coreografia i també
de la música de l’espectacle. Encara que la dansa contemporània predomina, el
festival també inclou Douar, un potent espectacle francès de hip-hop
protagonitzat per ballarins d’origen algerià que es reivindiquen amb la dansa.
Publicat per
Marta Cervera – Barcelona
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/oci-i-cultura/jacopo-godani-obre-programacio-grec-2017-6060819
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada