15 de febrer 2007

Electra-xoc


12 de febrer de 2007

Quadern de teatre

Francesc Massip
El segon autor resident del renovat Projecte T6, Albert Mestres, s'ha caracteritzat per la lluent qualitat literària dels seus textos i la singularitat de les seves posades en escena. Com a autor i director va obtenir el premi Serra d'Or per al millor text estrenat el 2002 amb Dramàtic. Com a director va convertir en èxit el primer text teatral d'Enric Casasses, D'om (2003). Com a llibretista d'òpera va confegir l'ambiciós text 1714 - Món de guerres (2004), que amb una estructura modular, "a la manera del trencadís", aconseguia explicar amb contundència, però amb imatges suggerents i elegants, tots els horrors de què és capaç l'home en el context d'una conflagració bèl·lica. En aquesta via d'investigació escènica inscriu l'obra que ara presenta a la Sala Tallers del TNC.
Ara bé, si a Contes estigis (Sala Muntaner, 2005) Mestres oferia un enfilall de relats presos de múltiples tradicions literàries, a Temps real prescindeix de la narració i se centra en l'exploració de l'estructura i dels recursos expressius. I així, en fèrtil complicitat amb la directora Magda Puyo, han dut a terme un elaborat experiment de laboratori, comprimit en una hora intensa d'espectacle que a alguns ens ha semblat captivador. Explicaré per què.
En primer lloc per l'elaborada arquitectura de la peça, dividida en tres actes per les cançons d'Electra, d'Agamèmnon i Clitemnestra i que es clou amb la d'Orestes. La història que hi ha al darrere és una de les més conegudes de la tradició dramàtica occidental i de les més àmpliament elaborada pels tràgics grecs (Èsquil, Sòfocles i Eurípides). Amb aquestes ressonàncies, Mestres presenta una tragèdia familiar contemporània, centrada per una mare que escura, escombra i, com Lady Macbeth, es renta frenèticament les mans, un pare i un amant que no paren de beure vi i uns nens que juguen compulsivament. Una llar que aviat descobrim esquitxada d'abusos, maltractaments i violència, molt semblants als que denunciaven obres com Tatuatge de Dea Loher (Artenbrut 2002). Ho fa amb uns diàlegs elementals, quotidians i vulgars que cobren tota la seva força en l'acció que els acompanya. Les rèpliques es repeteixen, una vegada i una altra, d'acord amb una calculada planificació de la redundància, i van adquirint nous significats i múltiples matisos segons el personatge a qui s'adrecen o l'entonació i el treball gestual amb què es pronuncien.
I és que l'altre element colpidor de Temps real és la interpretació, una torrentada d'energia que galvanitza alhora actors i públic. Són treballs allunyats del naturalisme, que tot s'ho juguen en l'expressió, però sense fàcils estridències, sinó que se cenyeixen a un patró tempoespacial. Perquè encara un altre aspecte d'interès està en l'esplèndid sentit del ritme que respira la peça, travessada per un moviment endimoniat i sostinguda en un potent espai sonor.

El pipican del Pati del Café Nou

La tarda vespre del divendres 1 de novembre vaig estar a punt de ser agredit (no sé si és la paraula correcte) per un gos mentre el propieta...