La Sala Atrium estrena dos muntatges que reflexionen
sobre el masclisme: 'Mafia', l'últim treball de The Mamzelles, i 'Juana Inés',
una peça mexicana multidisciplinària
La Sala Atrium posa en qüestió el masclisme i el model
patriarcal a través de dos muntatges, Mafia i Juana Inés: paráfrasis de sí misma,
que formen part del projecte DespertaLab 17, que el teatre realitza juntament
amb la Nau Ivanow amb l’objectiu de potenciar la creació emergent.
Mafia, una proposta creada, dirigida i interpretada per
The Mamzelles i guanyadora del Primer Premi DespertaLab, obre la mostra aquesta
setmana. «Està protagonitzada per quatre germanes filles d’un capo de la màfia
calabresa», explica Bàrbara Mestanza, una de les autores, directores i
intèrprets de l’obra juntament amb Paula Malia, Paula Ribó i Júlia Molins, nova
actriu de la companyia.
«Interpretem quatre perfils de dones diferents dels rols
estereotipats que ofereixen el cine i la televisió. Intentem fugir del clixé i
mostrar altres maneres d’afrontar la desaparició de la figura paterna»,
comenta. ¿Es podran alliberar realment de la violència i de la seva influència?
Aquestes i altres són les preguntes que planteja el muntatge. «Té un to
diferent del que hem fet fins ara. No és un treball còmic o tragicòmic. És una
obra seriosa». A diferència d’altres espectacles, aquí The Mamzelles no canten,
encara que sí que hi han inclòs música, sobretot techno dels anys 90.
El premi internacional Despertalab permetrà representar
Juana Inés: paráfrasis de sí misma (del 12 al 16 de juliol). Es tracta del
primer projecte conjunt de dues companyies mexicanes: Teatro Estudio TEES,
fundada el 1982, i Teatro Nómada, creada el 2008. «És una proposta rara»,
reconeix Fernando Sakanassi, director d’aquest muntatge multidisciplinari
inspirat en la figura de sor Juana Inés de la Cruz, una monja i poeta mexicana
del segle XVII.
Definida pels seus responsables com un «vertiginós viatge
eròtic i sensorial sobre la condició de ser dona en diferents temps i en
diferents llocs», l’obra posa en relleu els paral·lelismes entre la vida de les
dones mexicanes al segle XVII i avui dia. «A Mèxic molts consideren que el
masclisme no existeix. El sistema patriarcal està tan normalitzat que costa
veure’l, i no només als homes. ¡També els passa a moltes dones!», exclama
l’actriu Karla Constantini.
DENÚNCIA NECESSÀRIA
«La violència contra les dones és
un fet al nostre país i ha anat a més. És necessari visualitzar-lo i
parlar-ne», declara. La seva obra sobre sor Juana Inés no aporta respostes però
sí preguntes. «No ens interessa el pamflet –diu el director–, sinó arribar a
homes i dones per reflexionar».
Completa el cicle Watching Peeping Tom, curiosa proposta,
ja estrenada, del col·lectiu Indigest, dirigida per Alícia Gorina. El crític de
cine Àlex Gorina i Patricia Mendoza, que interpreta la seva filla, en són els
protagonistes. Realitat i ficció se solapen en aquesta obra que tant parla de
cine i teatre com de relacions familiars, sobretot entre pares i filles.
Publicat per
Roser Gamonal - rosergamonal
Marta Cervera
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/oci-i-cultura/estrena-mafia-juana-ines-sala-atrium-6086923
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada