18 de febrer 2009

El TNC crea companyia pròpia per als sis títols d'autoria contemporània durant 2 anys


www.vilaweb.cat
13 de febrer de 2009

El «T6» donarà veu als dramaturgs que s'acosten a la trentena

JORDI BORDES.
Barcelona
La cinquena edició del programa d'autoria contemporània del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), el T6, revoluciona un altre cop. Abandona la col·laboració amb les sales alternatives i, en canvi, contracta una companyia de nou actors per a les dues pròximes temporades. Els sis autors triats, que s'acosten a la trentena, responen al repte, desacomplexats.

Miró, Riera, Buchaca, Casanovas, Clemente i Mallol, ahir a l'SGAE.
Foto: RAFA AROCHA
SGAE
L'actor i director Josep Maria Flotats va advocar per una companyia tancada amb què comandés els primers anys del TNC. A la manera de la comédie francesa. No se'n va sortir perquè es va decidir que el teatre públic havia d'acollir el major segment de famílies teatrals. Ara, Sergi Belbel, dramaturg i director artístic del TNC, ha decidit contractar una companyia de nou actors, que triaran parcialment els mateixos autors a partir d'un càsting obert, perquè participin en les dues pròximes temporades. Les funcions a la Sala Tallers es faran entre els mesos de gener a juny.

Els autors seleccionats són sis: Marta Buchaca (Barcelona, 1979), Jordi Casanovas (Vilafranca del Penedès, 1978), Cristina Clemente (Barcelona, 1977), Carles Mallol (Figueres, 1981), Josep Maria Miró (Vic, 1977) i Pere Riera (Canet de Mar, 1974). Tots els autors ja han posat a prova els seus textos davant del públic. Casanovas, resident al Canal de Salt/Girona i que té l'apadrinament de Daulte per presentar obres a la Villarroel, vol que la companyia faci gira. Preparen Simcity, La ruïna i La revolució en castellà. Ara el repte és construir una peça amb un repartiment de nou actors. Una dificultat que es converteix en un luxe per a l'autoria contemporània. El TNC busca una certa homogeneïtzació dels productes. Per això, l'equip d'escenògrafs, de vestuari i d'il·luminació serà sempre el mateix.

SENSE DIRECTOR

Cada any es presentaran tres produccions. Per ara, ningú no ha escrit res, tot i que ja han començat les reunions i els dramaturgs parteixen d'alguna idea sobre la qual poden treballar el seu espectacle. També s'evita la direcció, recuperant el teatre de Shakespeare, va dir ahir Belbel. Sense voler treure valor a la direcció, el cicle d'enguany aspira que hi hagi el mínim d'intermediaris possible. La SGAE, que col·labora amb el cicle, impulsarà també lectures dramatitzades per posar a prova algun dels experiments que ja insinuen els sis autors.

El pipican del Pati del Café Nou

La tarda vespre del divendres 1 de novembre vaig estar a punt de ser agredit (no sé si és la paraula correcte) per un gos mentre el propieta...