14 de maig 2017

A punt de solfa



Factea Produccions munta i reviu ‘Tractat de blanques’

Com a penúltima proposta del cicle Fet a Mataró de la temporada actual, el darrer cap de setmana es va poder veure a Can Gassol l’estrena de ‘Tractat de blanques’, en la versió realitzada per la productora mataronina Factea que encapçalen Marc Molina i Oriol Miras.
Es tracta d’una obra del dramaturg i professor Enric Nolla subtitulada “Comèdia per a una actriu” que l’any 2002 va merèixer el Premi Crítica Serra d’Or de Teatre. Va ser muntada per primera vegada a finals del 2001 a la Sala Beckett de Barcelona, dirigida per Magda Puyo i interpretada per Teresa Urroz, amb bona recepció per part del públic i la crítica. Uns mesos després va venir a Mataró, al Monumental, dintre els actes de commemoració del Dia Internacional de les Dones. A pesar del seu interès, de llavors ençà no s’havia tornat a representar, segurament per l’alt nivell d’exigència que comporta per a qui la protagonitza. Per això cal dir que un cop més la gent de Factea ha estat valenta a l’encarar aquesta nova posada en escena amb interpretació de Carme Pla, coneguda actriu de la companyia T de Teatre, i superar notòriament els reptes que planteja el muntatge.

Negació de la pròpia identitat
A ‘Tractat de blanques’ Enric Nolla proposa una visió crítica i contradictòria sobre temes de reiterada actualitat com són la xenofòbia, l’explotació o els problemes d’identitat vinculats a l’emigració. Ho fa lluny de tòpics, a partir del relat d’una dona negra que es nega a si mateixa per poder aspirar a sentir-se reconeguda en el nou món on viu, fins al punt de considerar-se blanca i rossa i de renunciar al seu passat i a la memòria de la seva col·lectivitat. Així, barrejant realitat, desig, fantasia i follia, s’entesta a forjar-se una nova consciència per sentir-se integrada allà on ha anat a parar. Escrita com un monòleg, ve a ser una tirallonga fluctuant d’instruccions per sobreviure a una feina penosa i a una existència fosca que la protagonista adreça a una substituta imaginària. Aquest plantejament fa que l’espectador hagi d’estar alerta en tot moment per captar les alteracions de registre, que són constants, fent-lo qüestionar tant els elements objectius com els que són figurats d’una narració que oscil·la durament de la comicitat a la tragèdia.

Soliloqui aclaparador
Carme Pla s’hi deixa la pell. Del començament a la fi. Dirigida per Marc Molina es multiplica i s’esmicola per mostrar amb la paraula, les mirades i el cos sencer tot un ventall d’estats d’ànim que es presenten en seqüències ràpides i que constitueixen un soliloqui aclaparador tan vivament adreçat al públic, que, malgrat els canvis de codi, els girs i algun cop d’efecte, arriba a tothom de manera sentida i propera. Una escenografia austera i un espai sonor pràcticament constant que es percep gairebé com una presència viva, acaben d’arrodonir amb encert aquesta revisió de ‘Tractat de blanques’ que està a punt de solfa per iniciar amb tots els mereixements una bona gira a partir de la propera primavera.

Publicat per
Comas Soler
Carme Pla, protagonista de 'Tractat de Blanques'

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...