Dramaturgs i actors transformen el confinament en material
creatiu a través de l'etiqueta #coronavirusplays, escrivint i representant
peces inspirades en la situació
La iniciativa va arrencar divendres i ja compta amb més de
quaranta microobres, algunes de les quals ja les han fet seves els actors i les
actrius
La tecnologia i la creativitat estan ajudant la gent del
teatre a suportar el confinament pel coronavirus. Si algú està capacitat per
transformar la realitat en una cosa diferent són els dramaturgs. Jordi
Casanovas (‘Gazoline’, ‘Jauría’, ‘Vilafranca’) va llançar divendres passat a
Twitter un repte per lluitar i mantenir-se actiu creativament durant el
confinament. Va posar en marxa #Coronavirusplays, emplaçant a enviar
micromonòlegs sobre el que està passant per compartir angoixes i sentiments,
esperant que qualsevol intèrpret abracés la idea i la interpretés en una
gravació que compartiria ‘online’. «Ja tenim més d’una quarantena de textos i
uns set ja han sigut interpretats. La gent està activa», afirma Casanovas per
telèfon. Ell va ser el primer a trencar el gel amb la publicació de ‘Paranoia’.
«Nosaltres no podem anar als hospitals a ajudar però sí intentar plasmar el que
ens passa, les nostres emocions, sensacions, anhels... Al llegir-lo i compartir-lo,
ens sentim més acompanyats».
Els artistes, comenta, poden posar-se en dubte amb facilitat
davant situacions com aquesta. #Coronavirusplays dona un sentit al seu treball
i crea comunitat. «És una manera que la gent se senti connectada i ocupada. La cultura
ens salva. Mentre creem, interpretem, mirem o llegim aquests textos ens oblidem
de la televisió i de l’alarma social», explica Guillem Clua (‘Justícia’,
‘L’oreneta’, ‘Al damunt dels nostres cants’) per telèfon. El dramaturg
aplaudeix la iniciativa.
‘The show must go on’
Tant ell com Casanovas preparen l’estrena dels seus pròxims
espectacles també gràcies a la tecnologia. A més de dramaturgs són directors i
utilitzen les connexions via Skype per treballar amb els actors. Clua està
treballant així amb el repartiment de la seqüela de ‘Smiley’ que s’hauria
d’estrenar el 13 de maig al Club Capitol i Casanovas, l’estrena de ‘Sopar amb
batalla’, programada per al 5 de maig al Borràs. «El treball de taula és fàcil
de fer així, parlar de les intencions o repassar les frases dels personatges.
Una altra cosa seran els assajos, mirarem com ens organitzem perquè això del
treball a distància té un límit», opina Clua. De moment ni l’un ni l’altre
perden l’esperança de muntar l’obra i agraeixen disposar de la connexió
‘online’ «per poder treballar amb certa normalitat i veure’ns les cares», diu
Clua. «Assajar així no és el mateix però estic satisfet amb el treball d’avui.
Ha sigut fructífer», diu Casanovas. «No sé què faríem sense la tecnologia,
també per mantenir el contacte amb la família: veure’s les cares és
importantíssim».
També els teatres i les companyies s’han posat les piles per
no deixar abandonat el públic. Amb el lema #TheShowMustGoOn el Teatre Lliure
llança una sèrie de continguts ‘online’ accessibles des de les xarxes socials.
#LliureAlSofa emetrà per Youtube èxits de temporades passades com ‘Hamlet’, de
Shakespeare, protagonitzada per Pol López amb una moderna posada en escena de
Pau Carrió. S’emetrà per Youtube del dijous 19 al dissabte 21, a les 20.00
hores, i el diumenge 22 a les 18.00 h. I en el seu compte de Twitter, el Lliure
ha penjat textos teatrals en l’apartat #TeatreAlFil. A més en el seu canal
d’Instagram s’anirà refrescant la
història del teatre amb imatges i anècdotes.
El Centre Dramàtic Nacional (CDN) també ha posat a
disposició el seu arxiu d’obres clàssiques i contemporànies i llança una
bateria de propostes i obres per disfrutar no només d’obres de teatre, també de
dansa i sarsuela, entre d’altres. La seva teatroteca és com un Netflix teatral
amb 1.500 títols. N’hi ha prou amb connectar-se al link
teatroteca.teatro.es/opac/#indice.
+ info – publicat per
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada