El teló s’obria a les 18 hores per oferir
la segona representació de la temporada dels clàssics Pastorets de Folch i
Torres. Els preparatius de l’obra s’inicien unes tres hores abans quan els
actors acudeixen a la cita al Teatre Orfeó Montsià d’Ulldecona per passar pels
vestidors i camerinos de maquillatge i començar a posar-se en la pell de cada
personatge.
Llucifer és el protagonista que requereix més
temps de caracterització, «vestir els Pastorets és fàcil, tot i que sempre cal
cosir o adaptar alguna peça de roba. Enguany, a Llucifer li hem hagut de posar
uns tirants, ja que l’actriu que l’interpreta és molt alta», explica Fina
Vergés, que junt amb Maribel, s’encarreguen del vestuari, tant dels Pastorets
com de la Passió. «És la mateixa roba, l’únic que canvia és el color d’algunes
túniques que es fan servir en una obra i en l’altra». Maquillar Llucifer El
temps necessari per maquillar Llucifer s’ha reduït d’una hora i quart a tres
quarts d’hora gràcies a l’aerògraf que ha adquirit el Patronat de la Passió.
La maquilladora Lola Hernández comenta que
«és un aparell per pintar amb una pistola d’aire comprimit, s’ha de tenir molt
de pols, però és una gran innovació que permet avançar molt». Per a Hernández,
la part del cos més difícil són els ulls, «no cal que es vegi molt el
maquillatge des de platea, ha de servir per reforçar l’expressivitat del
personatge. Els ulls de Llucifer han de transmetre la imatge d’un dimoni molt
dolent». El president del Patronat, Jordi Carapuig, manifesta que «tenim la
sort de comptar amb l’assessorament de Núria Isern, de Benicarló, dedicada al
maquillatge professional, que ens ha ensenyat com fer servir l’aerògraf. Crec
que aquesta tècnica només l’usen els Pastorets d’Ulldecona».
Per acabar de veure tot el procés de
caracterització, ens falta passar per les mans de la perruquera Sílvia Girona
que dedica les dues hores abans de cada representació a pentinar cada
personatge, sense ni un minut de descans. Llucifer segueix sent el que més
costa, «és una noia que té molt de pèl i l’hem de recollir de manera que no es
note», indica Girona. A part d’aquest treball immediat, Sílvia Girona també se
n’encarrega de tenir a punt i donar forma a les perruques que porten les Fúries
de l’Infern. Mentre ens traslladem a l’escenari, creuem el passadís ple de
mares i algun pare que fan els últims retocs al maquillatge i la roba dels
petits Fogainers, els personatges més jovenets que intervenen. «La
col·laboració que tenim per part de les famílies és bàsica perquè els Pastorets
tirin endavant cada Nadal», diu Carapuig.
A l’escenari, José Ramon Pedra ens explica
que, «abans de l’assaig general, en vam fer un a les tramoies de dues hores
sols damunt l’escenari, mirant com havíem de situar els grans blocs corporis
per poder-los treure i retirar de cada lloc el més ràpid possible a cada
escena. Deu segons de silenci o fosc en teatre és una eternitat i vint segons
cansa. La transició més difícil és el bosc nevat. El treball en equip és clau
perquè tot vagi de manera coordinada». Creuem la platea i a prop dels accessos
a la sala, estan les cabines dels encarregats de la llum i el so.
Per a Vicent Obiol, «la il·luminació és
clau per a fer una representació ben vistosa dels Pastorets». Segons Fernando
Bort, un dels tres tècnics de so, «el més complicat és quan hi ha molta gent a
l’escenari, ja que els micròfons ho capten tot, a vegades, algú es posa a
parlar amb el del costat i se sent el que diuen». Amb el teatre ple, la directora
Bienve Borràs explica les últimes indicacions als actors que apareixen a la
primera escena; a les cabines de llum i so, així com al darrere i al costat de
l’escenari, tècnics, tramoies i apuntadors estan a punt per a quan s’alce el
teló i comence la representació. L’última ocasió aquesta temporada serà
dissabte, 30 de desembre, a les 18 hores.
Publicat per
JOAQUIM BUJ (fotos del Patronat de la
Passió (Jordi Carapuig).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada