El festival d’arts contemporànies i pensament Clàssics
encarrega a artistes de renom una mirada personal sobre la bellesa
La bellesa és fosca, segons la majoria dels artistes que
intervindran en la mostra Clàssics, que impulsa la Bernat Metge. Des d’avui
(havia de començar ahir, però es va ajornar per la vaga) fins a l’11 de novembre,
La Casa dels Clàssics exposarà les aportacions d’artistes com Sílvia Pérez
Cruz amb Andrés Corchero, Àlex Rigola, Les Impuxibles (les germanes Clara
i Ariadna Peya), Roger Mas i Maria Cabrera, Josep Pedrals i David Soler, Paula
Bonet i Àlex Gorina, entre d’altres. Fa un any els van convocar i els van proposar
que elaboressin una expressió artística sota la premissa de la bellesa. I
la majoria han optat per la lletjor, pels punts foscos d’aquesta bellesa que
avui escanya la mirada àmplia de la diversitat.
Clàssics neix amb una clara voluntat emancipadora: “Fer
activisme, que surti del món dels erudits: que parli a tothom del present i
del futur”, insisteix la directora, Sira Abenoza. Per implicar-hi la societat,
van entendre que era necessari obrir-se al màxim nombre de disciplines
possible i per això van multiplicar els encàrrecs. El resultat és que hi
han sorgit molts discursos diferents sobre la bellesa.
Àlex Rigola ens convida a una mena d’instal·lació teatral
al Palau Robert (fins al 3 de novembre). Serà un viatge que convocarà la
bellesa des de tots els sentits i que incitarà el mateix espectador a copsar
un instant que el representi. En l’espai hi haurà un cos que anirà variant
(i que sovint defuig els cànons restrictius de la bellesa consumista).
Clara i Ariadna Peya presenten Cosa/cos, un treball, demà, que coincideix
amb l’exposició Feminismes al CCCB. També indagaran com l’individu és
capaç de maltractar el cos per ser com l’altre, imitant l’altre.
Sílvia Pérez Cruz alternarà cançó i moviment a la Cúpula
MNAC els dies 2 i 3 de novembre. Circularan a partir d’una selecció de quadres
i escultures que han captivat la cantant i que ajudaran a desglossar
el seu repertori. El poeta Josep Pedrals i el músic David Soler construeixen
una mena d’apocalipsi a través de Gargantua i Pantagruel, de François
Rabelais. Serà el 23 i 25 d’octubre a la Biblioteca de Catalunya. Roger
Mas, Xavier Guitó i Maria Cabrera convoquen el públic sota el títol La
bellesa al·lucinada, el 27 d’octubre al Romea.
També Paula Bonet s’ha inspirat en els versos de Les
flors del mal per elaborar una sèrie de pintures a l’oli i gravats que es
podran veure exposats des d’avui i fins al 8 de novembre a la Galeria dels
Àngels. Per acabar, Àlex Gorina cuina tot un cicle sobre la bellesa al CaixaForum:
El gatopardo (22 d’octubre), Ran (30 d’octubre), El Evangelio según San
Mateo (6 de novembre), Satiricón (11 de novembre) i Romeo y Julieta (20 de
novembre). Són films que, sense voler filmar la bellesa ni proposar-se ser
bells, en contenen. Paral·lelament, el festival, que disposa d’un pressupost
en aquesta primera edició de 200.000 euros, també ofereix tallers de lectura
i, fins i tot, passejades peripatètiques sobre la bellesa per Barcelona.
LA XIFRA
200.000
euros
és el pressupost de la primera edició d’aquest festival que
impulsa La Casa dels Clàssics Bernat Metge.
+ info
Jordi Bordes – Barcelona
elpuntavui.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada