Per primera vegada el Teatre Lliure ha cedit a una companyia
la responsabilitat de preogramar la sala petita de Montjuïc. L’encarregada ha
estat La Ruta 40
Per primera vegada el Teatre Lliure ha cedit a una companyia
la responsabilitat de programar l’Espai Lliure. L’encarregada ha estat La Ruta
40, que fins a finals d’any portarà a la sala tres peces sobre la memòria, el
compromís i la identitat. “Hem buscat obres que interroguen la realitat. Volem
que l’Espai Lliure sigui un lloc de reflexió i de diàleg”, explica un dels
membres de La Ruta 40, Alberto Díaz.
Tierras del Sud, el primer muntatge, és la segona entrega de
la trilogia Pacífico d’Azkona i Toloza, a través de la qual exploren les noves
formes de colonialisme i barbàrie. L’obra, que es veurà el 25 i 26 d’octubre,
posa el focus en l’expulsió del poble maputxe de la Patagònia argentina. “Són
un milió d’hectàrees que va comprar la família Benetton”, diu Txalo
Toloza-Fernández. Laida Azkona afegeix que el territori és “un dels últims
paradisos naturals on ells es poden sentir propietaris d’una gran extensió de
terreny”. S’aproximen a la problemàtica a través del teatre documental i amb la
idea que els conflictes estan entrellaçats. “Ens interessa parlar del passat
amb llenguatges contemporanis. La majoria dels conflictes actuals tenen més de
100 anys”, diu Toloza-Fernández.
El segon muntatge programat per La Ruta 40 és In Wonderland,
d’Alícia Gorina, que es va estrenar en l’últim festival Grec i que serà al
Lliure del 7 al 10 de novembre. L’espectacle és un joc de teatre-document sobre
la psicoanàlisi. “Vaig demanar a quatre psicoanalistes que analitzessin el meu
teatre. El muntatge arrenca amb les seves conclusions”, explica Gorina. Les
reflexions dels psicoanalistes fan evolucionar l’obra fins a convertir-la en un
judici. “És una exploració del fracàs que mira al passat per buscar la veritat.
Un judici és precisament això, treure de l’oblit una cosa i portar-la fins a la
veritat”, diu Albert Arribas, que ha fet la dramatúrgia de l’obra. Per l’Espai
Lliure també hi passarà un tercer muntatge, Cúbit de Josep Maria Miró, que La
Ruta 40 va representar a aquesta mateixa sala fa dos anys i que ara es veurà
del 13 de novembre a l’1 de desembre. Cúbit, diu Díaz, parla de “la construcció
de la memòria i de com controlar un relat” a través d’una història familiar.
+ info
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada