publicat per
20 de desembre de 2013
Marta Gómez / Fotos: Anna Aluart
Descobrim les entranyes de l’espectacle per excel·lència de
la Sala Cabanyes
"Els Pastorets de Mataró" fa 97 anys que es
representen
3 hores d’espectacle, prop de 300 artistes, 10
representacions, orquestra i cants en directe,... Dades i xifres que poc es
podrien comparar amb una obra convencional de les que la Sala Cabanyes fa al
llarg de l’any. Aquestes però, són d’Els Pastorets de Mataró, l’obra en
majúscules de la sala, que fa 97 anys que es representa i és Patrimoni Cultural
de la ciutat des de 1981.
‘Qui no ha sentit a parlar mai d’Els Pastorets de Mataró? Fa
97 anys que es representen i l’espectacle és Patrimoni Cultural de la ciutat
des del 1981. Els Pastorets, l’obra per excel·lència de la Sala Cabanyes i
l’obra més representada al territori en època de Nadal, s’ha convertit a molts
llocs, especialment a Mataró, en una tradició popular el fet d’assistir-hi.
Tothom coneix la història, tothom coneix els personatges i què els passarà,
fins i tot hi ha qui ja espera les escenes que més els agraden i cada any
repeteixen. “Els Pastorets de Mataró” és una adaptació de l’obra teatral
“L’Estel de Natzaret” de Ramon Pàmies escrita l’any 1901.
300 artistes
I és que es tracta d’una obra de teatre amateur, on els
actors no cobren per actuar, i on participen prop de 300 artistes. I ja diuen
que “gent també crida gent”. Cadascuna de les persones que hi intervé assumeix
la seva tasca amb dedicació completa i així forma part del muntatge col·lectiu
que requereix, segons la Sala Cabanyes, de “rigor teatral”. Tant és així que s’aconsegueix veure fins a
80 persones alhora a la mateixa escena.
Però, que comporta tanta gent? Doncs principalment vestuari
i maquillatge, a banda de tots els complements que porten per caracteritzar
millor els personatges i l’escena. El vestuari és propi d’Els Pastorets de
Mataró, dissenyat especialment per a l’espectacle, tot i que cada any s’intenta
renovar part d’aquest. Els qui s’encarreguen de maquillar als actors han
d’estar molt atents als 75 bigotis, 50 barbes i 15 perruques que s’utilitzen a
l’espectacle, a banda de les 250 persones que passen a ser maquillades a cada
representació. Pel que fa als complements, hi ha més d’un miler d’objectes
preparats per a ser col·locats: terrisses, flors, cordes, cistells, saques,
vares de pastors, espigues, etc.
Cultura 2013, Pastorets 2
L'espectacle comptab amb un total de 49 decorats i amb més
de 80.000 watts de potència
49 telons de paper pintat
Al llarg de les tres hores de l’espectacle, que s’estructura
en un pròleg, tres actes i un epíleg, l’espectador veu molts decorats
diferents, fins a un total de 49. Aquests telons són de paper pintat, un dels
trets més característics de l’espectacle, que juguen amb els quinze metres
d’ample de l’escenari i els més de 5 de profunditat. La il·luminació en aquests
decorats clàssics requereix que sigui tradicional, a base d’una llum difusa,
segons explica Sala Cabanyes. S’hi introdueix una llum més dirigida amb
l’aparició de cadascun dels personatges que s’aconsegueix amb tot el muntatge
de prop d’un centenar de focus i canons de seguiment. La sala, de fet, compta
amb més de 80.000 watts de potència.
Cultura 2013, Pastorets 3
Els efectes especials s'han anat superant.
Efectes especials
Si Els Pastorets de Mataró criden l’atenció, és perquè cada
any també s’han anat superant pel que fa a efectes especials: un llibre gegant
gira les pàgines soles, una bruixa passa volant, un drac recorre l’escenari
traient foc per la boca, els dimonis apareixen i desapareixen entre foc i fum,
la lluna riu i fa ganyotes,... El director artístic, Ferran Camps, que es
retira aquest any, assegura que aquests dos anys li han permès també “aprendre
moltes coses tècniques que no en tenia ni idea”. I tots aquests efectes
especials se sumen als efectes de so, que conjuntament amb l’orquestra en
directe, ambienten l’escena.
Música en directe
Fins a un total de 51 peces musicals componen tot
l’espectacle. La música en directe interpretada per 17 músics i el cor d’homes,
dones i infants a l’escenari, comencen a preparar-se tres mesos abans de la
primera representació. La música original és de Mn. Miquel Ferrer i cal
remuntar-nos a principi del segle XX per descobrir temes per a nosaltres ara
tan coneguts a Els Pastorets de Mataró com “Se’ns ha mort l’ase”, “Un cop un
pastor hi havia” o “Pastorets amb alegria”. Entre l’orquestra hi ha una secció
de corda, de vent fusta, vent metall i percussió. Tota una orquestra de
professionals musicals. “No cobren el que cobraria un altre músic professional
que fos aliè a Els Pastorets de Mataró”, assegura l’actual director musical,
Genís Mayola que valora la seva implicació i responsabilitat, ja que creu que
és “un valor afegit” i “més vital” que hi hagi música en directe en un
espectacle com aquest.
Cultura 2013, Pastorets 5
A més, un total de 51 peces musicals en directe, són
interpretades per 17 músics
Novetats 2013
En l’edició de Els Pastorets de Mataró d’aquest any, que es
presentarà per primera vegada –i després de la preestrena el cap de setmana
passat- aquest diumenge, també hi ha novetats. Any rere any s’intenta canviar i
millorar diferents aspectes que sobretot varien en funció de la direcció
artística, musical i coreogràfica. Aquest any s’estrena la restauració del
decorat de l’escena “L’anunciació als pastors”, coneguda popularment com “la foguera”.
El teló s’ha restaurat al taller dels Germans Castells de Cardedeu i ha costat
14.700 euros.
A més també es consoliden tècniques que es van provar l’any
passat com l’efecte de la pluja a l’escena de la “Lluita entre el Bé i el Mal”
i el vol de l’arcàngel Gabriel o el conjunt d’espelmes a “Casa de Maria”.
A la part musical els més detallistes també hi trobaran
novetats: s’han suprimit 8 compassos del preludi del primer acte i 4 compassos
del preludi del segon acte. Segons el director musical, el motiu ha estat per
“retallar una mica el temps”.
Els Pastorets de Mataró, sigui com sigui, són un referent a
la capital del Maresme. La Sala Cabanyes, construïda al 1933, ha fet diferents
reformes com la de la platea o el recent pati de butaques nou, amb capacitat
per a 442 localitats. Tot plegat també ha ajudat a la millora de l’espectacle
que porta més gent a la Sala Cabanyes: Els Pastorets de Mataró.
ELS PASTORETS DE MATARÓ
Direcció artística:
Ferran Camps
Direcció musical:
Genís Mayola
Direcció coreogràfica:
Heidi Consegal
Direcció tècnica:
Carles Ferrer
Més informació: www.salacabanyes.cat/pastorets
Ferran Camps no dirigirà Els Pastorets l’any vinent
El director artístic de l’espectacle en els últims dos anys,
Ferran Camps, s’acomiada aquesta temporada. Ha tingut un equip on la direcció
musical ha anat a càrrec de Genís Mayola i la direcció coreogràfica per part de
Heidi Consegal. Camps creu que ha “tingut la sort de tenir un molt bon equip de
treball, sol no me n’hagués sortit: ha estat una feina 100% d’equip”. Durant
els dos anys que ha estat al càrrec, Camps s’ha centrat a treballar la part
interpretativa per a fer-ho “el més natural possible” i així “arribar a més
gent”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada