publicat
per
http://www.elpuntavui.cat
1 agost 2014
El festival de Girona i Salt proposa més de noranta
espectacles per a la 23a edició
El cartell estarà compost per una programació equilibrada
entre les propostes internacionals més actuals i les noves produccions del país
foto : L'actor i director teatral Lluis Homar Foto: GABRIEL
MASSSANA.
El festival Temporada Alta de Girona i Salt ha desvetllat
més propostes de la programació 2014. Una adaptació del clàssic d'Àngel
Guimerà, Terra baixa, amb Lluís Homar com a únic actor, una visió particular de
l'òpera Macbeth de Verdi interpretada per dotze cantants negres i on el drama
es trasllada al centre de l'Àfrica post-colonial o el muntatge Ruz-Bárcenas,
dirigit per Alberto San Juan i basat en la reproducció fidel de fragments de
l'interrogatori del jutge a l'extresorer del PP són algunes de les apostes per
a la 23a edició del festival. Temporada Alta posa el focus en propostes
internacionals inèdites a l'Estat i, alhora, estrena noves producció del país i
aposta per la dramatúrgia catalana.
Un any més, el Festival Temporada Alta de Girona i Salt es
prepara per convertir-se, durant la tardor, en el focus teatral del país amb
noves produccions catalanes i una programació internacional de referència que,
entre d'altres, articula la porta d'entrada d'espectacles iberoamericans.
El cartell estarà compost per una programació equilibrada
entre les propostes internacionals més actuals i les noves produccions del
país. En aquest sentit, Temporada Alta aposta pel talent català i la jove
creació i autoria, incloent una important llista d'estrenes dels creadors i
directors catalans.
Alhora, consoliden les línies que han caracteritzat el
festival en les seves darreres edicions, com són les col·laboracions amb altres
festivals i teatres europeus (Festival Foreign Affairs de Berlin, Théâtre
Garonne de Tolouse, Festival Automne de París), o la revalidació per segon any
d'un cicle amb propostes de l'escena iberomericana. Una iniciativa que compta
amb el suport del programa internacional del Ministerio de Cultura Iberescena i
que té com objectiu consolidar el Festival com una de les portes d'entrada de
les produccions llatinoamericanes a Europa.
Està format per obres d'autors, directors i actors que han
captivat als espectadors i han fidelitzat bona part del públic del festival, o
bé noves apostes que encara no han actuat mai al país. Enguany han escollit
cinc produccions de quatre països, una de les quals vindrà d'Argentina: Solo,
viejo y puto és un espectacle dirigit per Sergio Boris en què dos farmacèutics
conversen amb dos transvestits que els compren hormones a la rebotiga, en un text
en què predomina la soledat existencial.
Una de les perles del programa d'aquest any serà Terra
Baixa, el clàssic d'Àngel Guimerà en una relectura per un sol actor, un repte
escènic que assumeix Lluís Homar –qui ja va protagonitzar el muntatge del teatre
Lliure dels anys 80– en una producció de Temporada Alta i EL CANAL, adaptat per
Pau Miró i Lluís Homar i dirigit per Pau Miró. Homar feia temps que volia
revisitar el clàssic del teatre català que ha marcat profundament la seva
carrera professional. L'actor va fer de Manelic quan només tenia 16 anys i
aquest paper li va fer decidir que volia ser actor i va tornar-se a posar a la
pell del pastor quan Fabià Puigserver va dirigir l'obra del Teatre Lliure. Ara
interpreta els papers principals de l'obra ell sol en un espectacle que
respecta l'argument i no tergiversa els personatges, en el que el mateix Homar
anomena “una fantàstica bogeria”.
Dues grans produccions internacionals que giren al voltant
de la música posaran el focus al continent africà. La primera és Macbeth, a post-colonial opera
with music more or less by Verdi. L'òpera del compositor italià basada
en l'obra de Shakespeare es ressitua ara al Centre de l'Àfrica, entre guerres i
l'explotació despietada, però sense deixar de parlar de la traïció i l'ambició
desmesurades. Aquesta versió de l'òpera esdevé una peça performativa íntima,
escultural i molt visual, duta a terme per dotze cantants d'òpera negres i amb
els músics a l'escenari, dirigits per l'artista visual Brett Bailey. Una clara
aposta de Temporada Alta per a impulsar la programació d'òpera contemporània
amb un muntatge ambiciós.
Coup Fatal és l'aliança del teatre KVS i la companyia belga
de dansa Les ballets C de la B, companyia fundada per Alain Platel. El
contratenor Serge Kakudji interpretarà melodies de diversos compositors barrocs
acompanyat d'una orquestra de tretze músics de Kinshasa (República Democràtica
del Congo). Al voltant de la veu de Serge Kakudji es crea un nou univers
contemporani de música i imatge. La música integra de manera natural les frases
barroques amb la música tradicional i popular congolesa, rock i jazz.
Més enllà del teatre, Cirkus Cirkör, un dels màxims
exponents de l'escola nòrdica de circ contemporani, presenta Knitting Peace, un
espectacle que es titula Teixint la Pau. Els artistes de circ sempre s'esforcen
per aconseguir l'impossible. L'espectacle és la segona fase d'un llarg procés
en què la companyia sueca investiga les característiques intrínseques del circ
a través de diverses formes d'expressió que esdevenen universals, i tothom les
pot entendre, sorprendre's i quedar-se amb la boca oberta.
Temporada Alta reforça el seu vincle amb el món i amb
l'actualitat portant a Girona el muntatge Ruz-Bárcenas, un text de Jordi
Casanovas i dirigit per Alberto San Juan que es va poder veure el mes de maig a
Madrid. El text es basa en l'interrogatori del jutge Ruz a l'ex-tresorer del
Partit Popular, Luis Bárcenas, personatges que encarnen Manolo Solo i Pedro
Casablanc respectivament. Casanovas representa la realitat com una ficció en un
espai que obliga a la reflexió, per tal d'ajudar a construir un pensament
crític.
Familiars i altres espectacles
Com a novetat, la 23a edició de Temporada Alta també vindrà
marcada per la potenciació del teatre familiar i el cinema. Concerts per a
nadons, una de les fórmules d'èxit del Festival, torna enguany amb un nou
muntatge. Sota l'assessorament artístic del creador del projecte, Paulo
Lameiro, es presenta Suite n.1, Els batecs del Cargol, adreçat especialment a
infants de fins a 3 anys per gaudir de la música compartida entre infants i
intèrprets, pares, mares i germans, avis i amics.
Torna als escenaris la companyia Dei Furbi, Premi Max 2014 a
la millor obra musical, que estrenarà el seu nou espectacle al festival,
Trilogia MozArt - Così fan Dei Furbi 2. La companyia firma amb personalitat
pròpia, una manera de fer teatre que segueix les tècniques de creació col·lectiva
amb l'esperit del carnaval o el carrusel de la comèdia humana com a teló de
fons. A partir de la trilogia més famosa en la història del gènere operístic
(Les noces de Fígaro, Don Giovanni i Cosi fan tutte), reunides sota la mirada
de la companyia Dei Furbi i la direcció de Gemma Beltran, en aquest nou
espectacle la companyia continua la recerca en el seu llenguatge poètic, líric
i visual sempre salpebrat amb bones dosis d'humor.
La Fundació La ciutat Invisible, més present al Festival
Temporada Alta continua explorant noves fórmules de
finançament i de relació amb els sectors econòmics i socials del territori. En
aquest sentit la Fundació La Ciutat Invisible s'implicarà, enguany amb el
Festival organitzant activitats professionals, entre altres. En aquest sentit,
el Cercle CT, depenent d'aquesta fundació, ha treballat durant els últims mesos
amb un equip d'empresaris per fomentar la trobada entre cultura i empresa. A
més, l'aportació econòmica dels empresaris que formen part d'El Cercle CT ha
permès pagar un dels espectacles internacionals de la programació d'aquest any,
en concret, l'òpera contemporània Macbeth.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada