26 d’abril 2012

Agost en ple abril




Torna al TNC 'Agost', un dels grans èxits teatrals dels últims temps

La majoria de les obres de teatre que arriben als nostres escenaris passen per la cartellera sense deixar petjada. Arriben, i se'n van. Algunes són bones, d'altres no tant, però totes elles són estrenades i oblidades sense motiu aparent. De tant en tant, però, una obra captiva la imaginació del públic, entusiasma la crítica, fa que se'n parli, es recomanada pels que la van a veure… es converteix en un autèntic hit. Això és el que li va passar a 'Agost', l'obra de Tracy Letts. Aquest dimecres torna a l'escenari del Nacional.

'Agost' va ser la gran revelació de l'última temporada a Barcelona. L'èxit de l'obra ha traspassat fronteres, i Barcelona no ha estat una excepció en la fama d'un text que ha seduït milers i milers d'espectadors d'arreu. L'impacte ha estat tan gran que aquest dimecres torna a ocupar la sala gran del TNC, on es podrà veure fins al 17 de juny. Una reestrena que té, però, aires d'estrena. De la mà de Sergi Belbel en la direcció, i amb el mateix repartiment de luxe, encapçalat per Anna Lizaran, Emma Vilarasau, Abel Folk i Rosa Renom -la substitució de Cales Velat per Rafael Lucchetti és l'únic canvi- l'obra arriba amb el mateix entusiasme de fa un any. Un entusiasme encomanadís: el ritme de venda d'entrades fa augurar que l'èxit es repetirà

Precedida per la rotunditat del seu èxit a Broadway -un dels més sonors dels últims anys- i guardonada amb els prestigiosos premis Pulitzer i Tony el 2008, 'Agost' se centra en la misteriosa desaparició d'un pare de família. La matriarca del clan, Violet, convoca una reunió al domicili familiar. Una trobada tensa que, com si es tractés d'una obra de Txèkhov, permet l'autora -Tracy Letts- fer un retrat punyent i alhora enginyós de tres generacions del profund Oest americà a l'Oklahoma del segle XXI. Una reunió que posa de manifest com, al darrere dels conflictes i les tensions entre els diferents membres, s'amaguen les disfuncions i els fantasmes d’una família actual de l’Amèrica més conservadora.

Una radiografia de la societat actual
El perfil d'aquesta família de l'Oest profund i la personal mirada de Letts, que combina l’amargor densa d’O'Neill amb l’humor més efervescent de la comèdia popular anglosaxona, fa d''Agost' una obra molt atractiva, que no deixa ningú indiferent. Les petites històries dels diferents membres de la família Weston revelen un món molt complex, on les persones, perdudes, busquen la seva identitat, intenten trencar amb l'alienació que pateixen, busquen desesperadament l'amor. Però si 'Agost' ha triomfat arreu és justament perquè va molt més enllà de ser el retrat anecdòtic d'una família concreta. Ben al contrari, 'Agost' fa una radiografia, tan cruel com divertida, de qualsevol família, dels Estats Units, del món occidental, de la societat actual.

L'èxit d'una obra ambientada a Oklahoma als escenaris de Nova York, Londres, Viena i Barcelona demostra el sentit universal del treball de Letts. Diu Bernat Puigtobella, membre del consell d'assessorament artístic del TNC, que l'obra "ens parla de la força que té la veritat per sortir a la llum, i el dolor que inflingeix en les persones quan aquesta veritat ha estat llargament segrestada i finalment emergeix amb tota la violència de les revelacions". Una realitat que va molt més enllà de l'Amèrica profunda.

publicat per
foto : TNC / David Ruano
25 abril de 2012

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...