25 de febrer 2014

Clàssics del teatre del segle XX



La cartellera de Barcelona s'omple d'obres de Pinter, Lorca, Sagarra i Bernhard

publicat per
21 de febrer de 2014
Per Andreu Gomila
foto : ©May/Zircus-TNC

La cartellera teatral es renova amb obres que són el moll de l'òs del teatre del segle XX, amb autors tan populars i importants per al teatre d'ara com Pinter, Lorca, Beckett o Bernhard. Però també hi ha Caryl Churchill i Josep Maria de Sagarra. Ha arribat l'hora d'aprendre i veure què ens ha deixat el teatre de l'últim segle.

Pinter: L'encarregat
Recomanat
Xicu Masó dirigeix la peça que va obrir les portes de l'èxit al dramaturg anglès Harold Pinter, Premi Nobel de Literatura 2005. Una obra ja clàssica que ens fa entrar de ple al 'teatre del desconcert'. L'Aston invita en Davies a casa seva després d'haver discutit en un cafè i li ofereix quedar-s'hi temporalment, ja que no té ni diners, ni casa ni papers. Ben aviat, però, es revelarà com un vell oportunista, parasitari i poc agradable, que es queixa de tot i és volgudament racista.
Teatre Lliure: Montjuïc Pg. Santa Madrona, 40-46, Sants-Montjuïc, 08038
Ds Febr 22 - Dg Març 16

Sagarra: Ocells i llops
Una obra que examina en plena postguerra espanyola les conseqüències d’una lluita fraterna en què els conflictes particulars dels fills acaben ofegant la seva mare. Lucrècia, una mare de família vídua sense gaire vida social, s’enfronta silenciosament als conflictes secrets dels seus tres fills, que els hi procuren amagar, tractant-la com si fos una nina innocent que no podria suportar cap mena de trasbals moral. El protagonisme que adquireixen temes com l’avortament, l’homosexualitat, la corrupció o la prostitució, sorprèn en una obra escrita l’any 1948 que recorda en molts sentits l’univers de la gran novel·la de Sagarra, 'Vida privada'.
Teatre Nacional de Catalunya Pl. de les Arts, 1, 08013
Ds Febr 22 - Dg Abr 6 

Lorca: Doña Rosita la Soltera o el lenguaje de las flores
Rosita, una noia òrfena que viu a casa dels seus oncles, a Granada, es veu obligada a separar-se del seu promès, que marxa a l’Argentina amb la seva família. Abans de marxar, però, aquest promet a Rosita que tan aviat com pugui tornarà per casar-s’hi, si ella està disposada a esperar-lo. La noia espera, però la situació es prolonga durant anys, mentre l’ambient opressiu i indiscret de la ciutat de províncies va caient sobre la família com una llosa cada cop més pesada. Situant les fronteres del temps en el centre de la tragèdia contemporània, García Lorca evidencia les tensions irresolubles d’una cultura cronològica en què l’esperança ocupa un espai preeminent.
Teatre Nacional de Catalunya Pl. de les Arts, 1, 08013
Dj Febr 27 - Dg Abr 6 

Bernhard: Ritter, Dene, Voss
Dene i la seva germana Ritter, ambdues actrius, treuen, per enèsima vegada al seu germà, filòsof, del centre psiquiàtric de Steinhof, per dur-lo a la casa familiar que han heretat. Ell torna a cada, però amb la idea de romandre-hi un temps breu. Tres personatges al límit. La casa familiar de la família Worringer és un infern del que no es pot fugir. Un infern que té el centre neuràlgic el menjador i l'hora de dinar.
Teatre Akadèmia Buenos Aires, 47-49, Eixample Esquerre, 08036
Dj Febr 27 - Dg Març 23  

Beckett: Els dies feliços
Emma Vilarasau es posa sota les ordres de Sergi Belbel per ser Winnie, el personatge de Beckett que potser expressa millor la tenacitat vital davant la fragilitat i el pas del temps. Es tracta d'una de les obres fonamentals del segle XX, amb un Beckett que ens permetrà copsar tota la seva grandesa i com ha influït en el teatre posterior. A més, és un dels reptes més grans que pot assumir un actor. Tot depèn de l'expressivitat facial.
Teatre Lliure: Gràcia Montseny, 47, Gràcia, 08012
Dj Maig 15 - Dg Juny 15 

Churchill: El setè cel
Comèdia que gira al voltant de la idea de la sexualitat com a aspecte essencial que defineix la identitat de l'ésser humà. La sexualitat, o el desig, entesa com la base per a la construcció de sentit de l'individu. El primer acte té lloc a finals del XIX a Àfrica, on Clive, administrador de les colònies i representant de l'Imperi Britànic i els valors de la societat patriarcal occidental, imposa els seus ideals a la família i als nadius. Però l'ambient de tranquil·litat, desig i aparent felicitat que envolta la família es veurà amenaçat per la revolta dels negres contra la repressió colonial dels blancs.
Sala Beckett Alegre de Dalt, 55 bis, Gràcia, 08024
Dj Març 20 - Dg Abr 13 

Taylor: Adreça desconeguda
Les paraules (escrites) són poderoses. Poden arribar a matar, d’una manera concreta o figurada, fortuïta o intencionada. Estem assetjats per elles i les seves conseqüències. La tecnologia ha multiplicat la seva presència i augmentat la competència. La brevetat d'una “piulada” ens ha fet oblidar el pes que té una carta. Quan Katherine Kressmann Taylor (redactora publicitària, escola de síntesi) publica el 1938 'Address unkown' (Adreça desconeguda), el trànsit epistolar seguia en auge. Milions de cartes deixant la seva empremta en altres tantes vides.
Teatre Zorrilla Canonge Baranera, 17
Ds Març 29 - Dg Març 30 

Saint-Exupéry: El Principito
'El petit príncep' és un dels contes més coneguts d'Antoine de Saint-Exupéry pel bo i pel dolent. El bo és que ha venut milions d’exemplars i el dolent que ha amagat la resta de la seva obra. Un relat curt construït amb metàfores en principi adreçat al públic infantil però darrere del qual hi ha reflexions filosòfiques sobre la vida de l'home i les seves relacions amb els altres. 'El petit príncep' té molt de màgic. Una màgia que està en el llibre i sense ella la narració esdevé fins i tot confusa i perd l’alè poètic.
Teatre Lliure: Gràcia Montseny, 47, Gràcia, 08012
Ds Febr 22 - Dg Març 2 

Lorca: Yerma
La versió de Miguel Narros de 'Yerma' aconsegueix un impossible: dubtar de la intocable vàlua dramàtica de Federico García Lorca. Nu, sense els vestits protectors d'una bona direcció d'escena i de millors interpretacions, el text emana un preocupant olor de naftalina. Potser sempre va estar aquí i no vam voler percebre l'olor de poesia marcida. I ha hagut de ser Narros qui ens excités la pituïtària per mal. Només la veu absent d'Enrique Morente la calma i evoca el Lorca del 'quejío' pur.
Teatre Tívoli Casp, 8, Eixample, 08010

Ds Febr 22 - Dg Març 2

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...