publicat per
25 octubre de 2014
Imma Fernádez
L'obra és el retorn a escena de Rosa Novell després d'una
greu malaltia
Rosa Novell i Abel Folk, en una de les escenes de 'L'última
trobada'.
«Si un amic et traeix i tu intentes venjar-te és que la
vostra amistat no és verdadera». La màxima, explica Abel Folk, sintetitza
L'última trobada, la novel·la de Sándor Márai (1900-1989) que, a partir de
l'adaptació teatral de Christopher Hampton, ha portat a escena Folk, també
protagonista. «Si féssim cas dels postulats de Márai tots seríem més feliços»,
postil·la. El muntatge suposa l'emotiu retorn als escenaris de l'actriu Rosa
Novell, després d'una «malaltia molt greu», segons les seves pròpies paraules,
que l'ha deixat cega. L'actor de doblatge Jordi Brau completa l'elenc d'una
obra que relata el retrobament de dos vells amics de joventut, Henrik (Folk) i
Konrad (Brau), 41 després de l'esdeveniment que va canviar la seva vida. Konrad
va fugir sense donar més explicacions. S'estrena avui al Teatre Romea.
L'escriptor i periodista hongarès dibuixa, segons Abel Folk,
un triangle amorós entre tres amics, marcat pel desconcert i el dolor per la
traïció, que dóna pas a una reflexió sobre les debilitats de l'ésser humà.
L'amistat, la passió, la reconciliació, el perdó, l'honor... apareixen en un
text que inclou també un secret, una pregunta vital que Henrik vol resoldre
abans de morir i que introdueix un ingredient de thriller molt seductor per al
públic.
Márai em recorda Txékhov. Escriu sobre passions sense
components melodramàtics però amb una gran precisió i esquivant la part fàcil
de les relacions humanes», sosté l'actor i director. Segons la seva opinió,
l'obra aborda un conflicte que si s'hagués resolt en el moment hauria acabat en
tragèdia. Però el temps, les quatre dècades transcorregudes, permet al
protagonista afrontar la cita amb el dolor diluït i les ferides cicatritzades.
Des de la calma, encara que amb un pòsit de dolor -«les brases continuen allà
després del foc»-, i des de la ironia i el sarcasme. «La distància temporal
capacita el protagonista a riure's del seu patiment», afegeix el director, que
ha volgut transmetre en la seva adaptació l'«emoció molt serena» que va sentir
quan va llegir la novel·la per primera vegada. En el seu muntatge, Abel Folk
trenca la quarta paret i potencia la idea que som «davant
d'una representació, no d'una imitació de la realitat».
AMISTAT ENTRE HOMES /«Molt il·lusionada» amb el seu retorn
als escenaris, Rosa Novell assumeix el paper de Nini, la majordoma i antiga
mainadera de Henrik. A l'actriu, que va protagonitzar La dona justa del mateix
autor, la sedueix el retrat que fa Sándor Márai de l'amistat entre homes: «Em
sembla fascinant l'amor entre ells i envers la mateixa dona. Dues maneres
d'estimar que funcionen i alhora fan mal». També subratlla Novell el context de
canvi de «final d'una època i d'una ètica» viscut per l'autor (nascut en una
família burgesa, va viure molts anys d'exili i va acabar suïcidant-se a la
ciutat de San Diego, als Estats Units) i traslladat a l'obra.
L'acció, que transcorre a Hongria, entre els segles XIX i
XX, i amb les dues guerres mundials com a fons, se situa en un decadent castell
de caça, que abans va ser escenari d'elegants vetllades. Allà es presenta
Konrad i té lloc el duel final a la recerca d'una veritat alliberadora. Un duel
carregat, segons Abel Folk, de grans reflexions amb les quals s'identifica
totalment. Com la que diu que «val la pena viure intensament una gran passió
encara que ens faci patir».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada