publicat per
16 de juny de 2016
Laura Serra
La sala tanca la temporada amb més públic que mai i obrirà
la que ve amb la sardana hip-hop de Kulbik
Roberto Olivan, artista resident al Mercat de les Flors, amb
Gregory Maqoma. / MERCAT DE LES FLORS
Al Mercat de les Flors no els agrada donar les xifres fredes
de tancament de temporada. I no perquè no els afavoreixin els números:
abaixaran la persiana de la temporada 2014-2515 amb gairebé 60.000 espectadors
-la xifra més alta que s’ha assolit mai-, 50.200 persones si es descompta el
públic previst pels espectacles del Grec -en tot cas, també fregant el rècord-
i un 76% d’ocupació. I això amb un pressupost que s’ha congelat als 4,6
milions, la meitat dels quals es destinen purament a programació.
Però, xifres al marge, el projecte del Mercat no s’explica
sense fer visible l’impuls en solitari que suposa per a les companyies
catalanes -han acollit al Graner 56 residències artístiques i han doblat el
nombre de coproduccions, incloses les internacionals- ni tampoc sense desgranar
el projecte de formació de públics que duen a terme. Aquesta és una de les
singularitats del centre: són crucials els projectes educatius i socials, amb
persones del barri del Poble-sec o amb col·lectius com escolars, malalts,
persones en risc d’exclusió i experts teatrers. “Per a mi és el futur”, diu el
director, Francesc Casadesús. Els espectadors del Mercat tenen entre 30 i 40
anys i la majoria -un 71%- són nous: la rotació és marca de la casa. “Ho llegim
en positiu. Vol dir que vénen públics molt diferents”, diu Casadesús. Ara toca
fidelitzar-los, si bé no serà amb una tarifa plana com ha anunciat el Teatre
Nacional, perquè ja l’havien provat i només set persones la van adquirir. Ells
optaran per premiar els joves i els assidus: “Tot el que sigui trencar les
barreres per aconseguir que la gent no trobi el teatre car, ho trobo bé. Ara,
qui pugui pagar l’entrada sense dificultat, que la pagui”, defensa el director.
El circuit, el gran repte
Si bé el Mercat de les Flors ha aconseguit ser present en
xarxes internacionals (actualment lidera un projecte europeu) i mantenir
intercanvis amb altres sales europees -“això et fa estar en el mercat i forma
el teu públic”, defensa Casadesús-, no ha tingut el mateix efecte en el circuit
català. “L’oferta dels creadors catalans és baixa. Hi ha una generació cansada
de fer produccions i una altra que no s’atreveix a fer-les grans. El repte és
seduir el públic i els programadors catalans”, apunta.
Aquestes són les claus de la temporada 2015-2016 del Mercat
de les Flors:
Confiança en els ‘associats’
Els cinc artistes associats tancaran un període de quatre
anys de suport del Mercat exhibint noves produccions: Roberto Olivan, Blai
Mateu (Baró d’Evel), Mal Pelo, La Veronal i Israel Galván.
Els ‘hits’ internacionals
Els noms més atractius que han avançat: Hofesh Shechter,
Sidi Larbi Cherkaoui i el Ballet de Göteborg amb la coreògrafa valenciana
Marina Mascarell.
Impuls dels projectes socials
El projecte social inclourà espectacles sobre invidents
(d’Alessandro Sciarroni) o més grans de 45 anys.
Nou cicle de teatre d’objectes
El circ tornarà a tenir espai propi, també els cicles com el
Sâlmon i es farà especial atenció al públic familiar (amb una obra d’Akram
Khan). S’obrirà un nou ventall d’espectacles sobre l’art dels objectes, lligat
al nou festival IF que se celebrarà a l’Arts Santa Mònica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada