El certamen oferirà 97 propostes firmades per,
entre altres, Romeo Castellucci, Oskaras Korsunovas, Alain Platel, Àlex Rigola
i Pau Miró
Temporada Alta presenta, un cop més, una
programació d’altura. Nacional i internacional. Noranta-set espectacles, més de
300 actors i 22 escenaris concentrats en nou setmanes de festival, de l’11
d’octubre al 10 de desembre. Un festí teatral que converteix Girona i Salt en
«el lloc on veure teatre internacional de primer nivell durant la tardor»,
segons el seu director, Salvador Sunyer. No en va la cita és la més important
del sud d’Europa després del Festival d’Avinyó. I no en va reuneix grans noms
dels escenaris, entre vells i grans coneguts que repeteixen i figures de l’escena
que hi participen per primera vegada.
Entre els primers, un dels actuals referents
del teatre europeu (i internacional): Declan Donnellan (Cheek by Jowl). El
director britànic, un assidu de Girona, obrirà la cita amb 'Nit de reis'
('Dvenadtsataia Noch'), una oda a l’amor i a la confusió sexual firmada per
Shakespeare, peça que fa més d’una dècada que recorre diversos escenaris amb
gran èxit de públic. I amb un repartiment totalment masculí, com manava la
tradició en el teatre isabelí. Entre els segons, un debut dels grans: la
companyia 1927 i el seu Golem, una premiada producció que fascina mig món des
de la seva estrena el 2014. Es tracta d’una peça amb forma d’hipnòtica novel·la
gràfica ambientada en un futur distòpic i amb la fantàstica criatura de la tradició
jueva com a protagonista. Aquí, l’espectacularitat visual, marca de la casa,
està garantida.
POLÍTICA I ACTUALITAT
En l’apartat dels espectacles i companyies a
descobrir figura una altra versió de Shakespeare, la que portaran de 'Macbeth'
els mexicans Los Colochos Teatro. Rebatejada amb el nom de 'Mendoza', la
tragèdia s’ambienta en la revolució mexicana i és una de les peces incloses en
l’apartat dedicat a l’escena iberoamericana ja que el festival ha sigut
històricament una important entrada a Europa del teatre que allà es cou.
I entre els uns i els altres, Alain Platel i
la seva exitosa 'Out of Context for Pina'. El coreògraf belga va crear
l’espectacle el 2010, després de la mort de Pina Bausch. Des d’aleshores el
presenta una vegada a l’any, esdeveniment que Sunyer feia temps que volia
incloure en el Temporada però sempre amb una negativa com a resposta. Fins a
aquesta edició, la número 26. Hi ha més produccions internacionals: Romeo
Castellucci i Oskaras Korsunovas, entre d’altres. El radical i avantguardista
dramaturg italià presentarà una peça inspirada en el món filosòfic de Spinoza.
I el lituà oferirà la seva particular visió del teatre convertint 'Diari d’un
boig', de Nikolai Gogol, en un inquietant tractat sobre les claus del feixisme.
Però al director de la cita li agrada destacar 'Grensgeval', de Guy Cassiers.
Teatre radicalment polític amb els refugiats, les fronteres i la immigració com
a tema i els textos de la nobel Elfriede Jelinek com a base. Una obra «dura»,
segons Sunyer, com «duríssima» és 'Blasted' d’Alícia Gorina i amb dramatúrgia
de Sarah Kane. Aquestes dues últimes, exemples del festival com a espai que
pren el pols a la societat i del teatre com a eina de reflexió.
La de Gorina és, a més a més, una mostra de la
important presència de peces d’autoria catalana (66) i de les coproduccions que
suma el festival (26). Al festival es podran veure, també, 'Cyrano' que,
després de l’èxit de 'Terra Baixa, tornarà a unir Lluís Homar i Pau Miró en
l’adaptació del clàssic d’Edmond Rostand, i 'Vania', una versió lliure d’'Oncle
Vània' que serà la segona adaptació d’Àlex Rigola d’una obra de Txékhov després
del seu 'Ivanov' d’aquest any al Lliure. La dansa la posaran, entre altres, Mal
Pelo, Lali Ayguadé i Sol Picó. I com que la programació és multidisciplinària
hi haurà també circ, música, cine i espectacles infantils.
Amb tot, o potser per tot, Sunyer va afirmar
ahir durant la presentació del Temporada Alta que ha sigut l’edició més «dura»
d’aixecar. La queixa ve a tomb de «les difícils relacions amb les
administracions». Crítica que porta implícita la demanda d’un compromís
econòmic més a llarg termini de les institucions públiques amb el festival per
aconseguir estabilitat. Ja que a Europa les grans produccions treballen amb dos
o tres anys d’antelació i cada vegada és més complicat arribar a acords
d’última hora. La diferència de preus que hi ha aquí i fora tampoc ajuda.
ENTRADES REBAIXADES
De fet, el pressupost d’aquesta edició, 2,9
milions d’euros, és sensiblement inferior al de la passada, en part degut a la
falta de dotació provinent del Ministeri de Cultura, que ha fallat per un «tema
tècnic, no polític», aclareix Su-nyer. Encara que la partida més gran del
pressupost, 777.300 euros, surt del mecenatge privat.
Tot i la rebaixa econòmica, el preu de les
entrades (47.000 a la venda, 7.000 més que el 2016) aquest any és inferior.
Igual que el festival va apujar-ne l’import quan l’IVA cultural va arribar al
21%, l’ha reduït ara que l’impost ha baixat al 10%. Però no ho ha fet linealment:
les entrades més econòmiques són les més beneficiades. Festí per a tots.
Publicat per
Natàlia Farré
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada