La recaptació també va créixer però va baixar
l'ocupació
Bones notícies de cara a la nova temporada
teatral que anit es va inaugurar oficialment a Barcelona amb la tradicional
gal·la 'Catalunya aixeca el teló',celebrada al Gran Teatre del Liceu: el públic
dels teatres de Barcelona va augmentar la temporada passada un 5,28 % pel que
fa a l'anterior.
En total van anar al teatre a la ciutat
2.537.836 espectadors, segons les xifres ofertes ahir per l'Associació
d'empreses de Teatre a Catalunya (Adetca). La recaptació va créixer un 6,90%.
Els teatres de Barcelona (50), als quals fan
referència les estadístiques d'Adetca, representen el 80% del públic a
Catalunya i un 85% de la recaptació.
“El sector teatral afronta la nova temporada
amb optimisme i esperança per primera vegada en molts anys, perquè tanquem
l'anterior amb un creixement remarcable”, va valorar la directora d'Adetca, Bet
Orfila.
L'única dada negativa és el descens de
l'ocupació dels teatres, un 3,84 %. Encara que Orfila va apuntar sobre aquest
tema que es tracta d'una dada relativa perquè l'aforament de les sales
barcelonines va augmentar un 9,48 %, cosa que ha provocat aquesta petita reducció.
“Les xifres tant del les sales grans com de les petites, reflecteixen la bona
salut dels diferents formats teatrals”, va continuar.
Malgrat tot, les xifres no han acabat de
remuntar al nivell de les d'abans de la crisi, quan el 2011-2012 es van aconseguir
gairebé tres milions d'espectadors (2.890.000). Orfila va considerar que s'està
“en el bon camí” per tornar a aquells índexs. A la salut del sector ajudarà
sens dubte, va recalcar, la reducció de l'IVA al teatre aprovada recentment pel
Govern, del 21% al 10%.
“Aquesta disminució ens permet augurar un
millor escenari de treball”, va dir la directora d'Adetca. La setmana passada,
en presentar la temporada dels teatres de Focus, el seu president, Daniel
Martínez, també va destacar la importància de la rebaixa de l'IVA, encara que
tant Orfila com Martínez consideren que en el seu moment l'augment el va
assumir generosament el propi sector de manera que no va recaure sobre el
públic, així que ara el primer que toca és pensar en el sanejament dels comptes
i el progressiu augment del nivell material de les produccions abans de reduir
els preus de les entrades, que han quedat relativament estables durant tota la
crisi. La temporada passada el preu de les entrades va baixar un 5,77% en
teatres grans (al voltant de 20 euros) i en els petits va augmentar un 7,78%
(12 euros de mitjana).
En la temporada hi va haver un 60 % d'obres
d'autors catalans (660 espectacles), un 15% de la resta d'Espanya, i un 25%
d'estrangers. Les obres en català van ser majoria, un 54%.
La Cubana, el més vist
Pel que fa a gèneres, els musicals lideren com
és habitual en els teatres de major aforament. Gente bien, de la Cubana, al
Coliseum, va aconseguir 148.636 espectadors de pagament, seguit de Scaramouche,
de Dagoll Dagom, al Victoria, amb 119.791 i Priscilla, reina del desierto, al
Tívoli, amb 93.961.
La producció del teatre Goya de la comèdia de
Yasmina Resa Art és l'única obra no musical entre els espectacles més vistos,
amb 79.363 espectadors. Un altre musical, Dirty Dancing, el segueix amb 62.418
espectadors.
A les sales de petit format, amb menys de 200
localitats, apareixen Orgasmos, la comedia, al Teatre del Raval , amb 10.145
espectadors, El despertar de la primavera, al Teatre Gaudí Barcelona, amb
6.411, Hypnos vol 2 a la Sala Muntaner (la que va congregar més públic, gairebé
25.000 persones), amb 5.704, o un Tret al cap a la nova sala Beckett al Poble
Nou, amb 4.641 espectadors.
PUBLICAT PER
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada