28 de gener 2006

Pepe Rubianes rep l'onzè premi Gat Perich per tota una vida dedicada a l'humor


el punt
28 gener 2006

M'omple d'orgull rebre un premi que porta el nom d'aquest gran filòsof i que va rebre Gila», diu
XAVIER CASTILLÓN. Premià de Dalt

L'actor Pepe Rubianes ha estat guardonat amb l'onzè Premi Internacional d'Humor Gat Perich, que el 18 de febrer es lliurarà a Premià de Dalt. El premi s'havia atorgat fins ara només a humoristes gràfics, però ara s'ha obert a l'humor en general. Entre els candidats d'aquesta edició també hi havia Godoy i Buenafuente. Pepe Rubianes, que va ser elegit abans de la recent polèmica per unes efusives declaracions seves a TV3 contra el nacionalisme espanyol, es va mostrar ahir molt honorat de rebre el premi que porta el nom del «gran filòsof i humorista» Jaume Perich i que també va rebre Gila, «el meu mestre i amic admirat», va dir.
+ Pepe Rubianes ha estrenat recentment a Barcelona Lorca eran todos, una obra que s'aparta dels seus clàssics monòlegs. Foto: X.C. El jurat del premi Gat Perich està format per representants dels diaris El Punt, Avui, El Periódico, La Vanguardia, El País, El Mundo, ABC i Diari de Girona, i també en forma part el dibuixant Fer, amb veu però sense vot, que l'any passat va rebre el premi en la seva desena edició i que aquest any serà el protagonista de l'exposició Fer, qui és Fer?, que s'inaugurarà també el 18 de febrer a la casa de cultura Can Figueres, de Premià de Dalt, complementada amb una altra mostra sobre els cartells del premi Gat Perich. A més, el mateix dia del premi es farà l'acte de donació de més de 1.000 llibres d'humor polític de la col·lecció personal de Jaume Perich a la biblioteca municipal de Premià de Dalt, que porta el seu nom.Fer remarca que el premi a Pepe Rubianes està plenament justificat per tota la seva llarga trajectòria escènica, durant la qual «ha fet riure i ha fet pensar alhora». Fer recorda, a més, que altres grans humoristes com ara Gila, Mingote i el mateix Perich han combinat l'humor gràfic amb el teatre i la televisió. «Gila, per exemple, era millor actor que ninotaire», afirma. Diu Fer que ja fa un parell d'anys que el jurat pensava en Rubianes com a possible candidat, i ara vol desmarcar completament la seva elecció de la polèmica que ha suscitat en alguns sectors conservadors una recent intervenció de Rubianes en el programa El Club de TV3, per la qual la Fundación para la Defensa de la Nación Española ha anunciat una querella contra l'actor. «Com a galaicocatalà -diu Rubianes- em fan molt de mal totes les agressions que s'han produït contra Catalunya, fent un mal ús de la democràcia. Tenen molta sort que el català sigui un poble pacífic i tranquil. I contra mi ja poden dir el que vulguin, perquè no serà més fort que tot el que jo ja m'he dit a mi mateix.» En tot cas, Pepe Rubianes no vol alimentar més el foc de la crispació: «Prefereixo mantenir-me al marge de tota aquesta història.» En nom del jurat del premi, Fer també ha volgut deixar clar que «no s'ha concedit el premi a Rubianes per provocar encara més; de fet, ja fa dies que el veredicte estava decidit». Fer també ha puntualitzat que el jurat va triar Rubianes gairebé per unanimitat: «Dels 9 membres del jurat, 8 van votar per ell i l'altre va dir que estava d'acord amb l'elecció, però que volia fer una mica la punyeta.»Vells amicsCuriosament, el lleonès Fer i el gallec Rubianes ja es coneixien des dels seus temps a la Universitat de Barcelona, quan el primer estudiava història i el segon, filosofia. «Ara m'acabo de recordar que encara li dec diners a Fer d'aquella època. Ell dibuixava unes postals per guanyar-se algun duro i jo li vaig dir que me'n passés unes quantes per vendre-les. La veritat és que les vaig vendre totes, però després em vaig gastar els diners per sortir amb alguna noia que m'agradava. Des d'aquí prometo que li pagaré tot el que li dec, encara que sigui al cap de trenta anys, com si fos una hipoteca postalera.» Diu Rubianes que no és amic dels premis que fomenten la competitivitat entre els actors, però sí dels guardons, com ara el Gat Perich, que, diu: «Em demostren que el que estic fent serveix per a alguna cosa.» I acaba: «Estic emocionat.»

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...