31 de gener 2006

El TNC recupera una obra major d'Arthur Miller

el periodico
30 gener 2006
El TNC recupera una obra major d'Arthur Miller • Rafel Duran indaga en el desig prohibit en la seva versió de 'Panorama des del pont'

Foto: TERESA MIRÓ"
Toni Sevilla i Albert Ausellé, en els assajos de Panorama des del pont. Foto: TERESA MIRÓ

ELENA HEVIA
BARCELONA
Quan està a punt de fer un any de la desaparició d'Arthur Miller, pes pesant de la gran tradició teatral nord-americana, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) rescata una de les seves obres majors, Panorama des del pont, dirigida per Rafel Duran i interpretada per Toni Sevilla, Albert Ausellé, Pepa López --en el seu debut al TNC-- i Andreu Benito.El muntatge, que s'estrenarà dijous que ve a la Sala Petita del TNC --"un lloc perfecte per mostrar l'espai limitat en què es mouen els personatges", assegura el director--, servirà, sobretot, per omplir un important buit en la programació teatral catalana dels últims anys. Aquestes són algunes de les coordenades del muntatge:DRAMA SICILIÀ Miller va viatjar a la Itàlia devastada per la guerra el 1947. D'aquella experiència en sorgeix l'argument d'aquesta obra, en què un emigrant sicilià que viu a Brooklyn amb la seva soferta esposa sent una passió possessiva i destructora per la nena, ara adolescent, que ha criat com si fos la seva filla. "Que no l'hi prengui ningú és el seu lema", resumeix Rafel Duran.El detonant del conflicte és l'arribada d'un jove cosí que s'enamora de la noia. En el desig prohibit del protagonista, Duran hi vol veure la passió oculta que Miller sentia per Marilyn Monroe mentre el seu matrimoni amb la seva primera dona amb prou feines es mantenia dret.SOMNI AMERICÀ Quan es va estrenar l'obra, originalment en un acte el 1955 i un any més tard en la versió londinenca de dos actes que va dirigir un jovenet Peter Brook --la mateixa que s'estrenarà al TNC--, els Estats Units acabaven de sortir de la caça de bruixes. Miller va ser un dels seus principals antagonistes, un activista contra la persecució política i la censura imposada pel senador McCarthy. D'altra banda, Panorama des del pont també és una càrrega de profunditat contra les condicions socials de la immigració. "Els sicilians van ser l'última gran onada a arribar als EUA", explica el director, que estableix vincles amb la nostra realitat recent: "Llavors els va tocar a ells, més tard vam ser nosaltres com a treballadors a Alemanya i ara tenim la reixa de la vergonya a Ceuta i Melilla".
TRAGÈDIA GREGA
Miller va entreteixir l'obra, naturalista i contemporània, en un canemàs clàssic. Duran ha optat per no accentuar aquest aspecte, en la seva opinió més artificial, i ha retallat la presència dels estibadors del port --"que a manera de cor grec recordaven una vegada i una altra al públic les faltes del protagonista"--, i ha deixat només en aquestes funcions Alfieri, l'advocat que actua com a narrador.
VERSIÓ CATALANA
Porta la firma de Joan Sallent, que s'ha vist obligat a unificar en català el particular anglès que parlen els emigrants: "En el seu lloc he deixat frases originals en italià".Així mateix, és conscient que en l'obra s'hi aborden temes extremadament complexos: "L'adulteri, l'incest, el sexe i l'homosexualitat apareixen a la peça, però no se'ls anomena mai. Potser és per una qüestió de censura, però en definitiva aquesta omissió és un tret estilístic", assegura.Noticia publicada a la pàgina 42 de l'edició de 30/1/2006 de El Periódico - edició impresa Per veure la pàgina completa, descarregui l'arxiu en format PDF

El pipican del Pati del Café Nou

La tarda vespre del divendres 1 de novembre vaig estar a punt de ser agredit (no sé si és la paraula correcte) per un gos mentre el propieta...