29 de juny 2006

El Grec obre les portes amb un cant al diàleg entre les cultures


26 de juny de 2006
El recital va estrenar una programació amb més de 50 propostes de música i arts escèniques• 'Plurals' va unir Pi de la Serra, Jabier Muguruza i Javier Ruibal amb músics llatinoamericans

El públic Foto: SERGIO LAINZ


JORDI BIANCIOTTO
BARCELONA
El diàleg entre cultures potser és, en el terreny polític, una bella ficció, però en el món de l'art hi ha abundants veus que el defensen i el practiquen amb convenciment. Com Francesc Pi de la Serra, Javier Ruibal i Jabier Muguruza; un català, un andalús i un basc que van establir ahir a la nit lligams transatlàntics a Plurals, recital que va obrir la 30a edició del Grec. El Festival d'Estiu de Barcelona oferirà, fins al 5 d'agost, més de 50 propostes de teatre, música i dansa, amb el patrocini d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio.L'escenari central de la mostra, el Teatre Grec, va emmarcar l'estrena d'aquesta proposta mestissa que els tres cantautors van desenvolupar amb un grup format expressament per a l'ocasió i que va integrar músics del Brasil, l'Argentina i Cuba. En ells va recaure en bona part el pes del concert, que va incloure diversos fragments instrumentals.
NIT D'OBERTURA
Com sol passar les nits d'obertura del Grec, l'espectacle va comptar amb l'assistència de nombroses personalitats de la política, com Joan Clos, alcalde de Barcelona; Ferran Mascarell, conseller de Cultura; Joan Saura, conseller de Relacions Institucionals i Participació; Jordi Portabella i Imma Mayol, segon i tercer tinent d'alcalde respectivament, i Jordi Hereu, portaveu de l'ajuntament.També hi van anar representants dels mitjans de comunicació, com Rafael Nadal, director d'aquest diari, i noms populars de la cultura i les arts escèniques, com Joan Font (de Comediants), Josep Maria Benet i Jornet, Albert Pla, Daniel Giralt-Miracle, Jorge Wagensberg, Carles Flavià, Asha Miró, les actrius Carme Sansa i Àgata Roca, i The Wooster Group al complet.Pi de la Serra, Ruibal i Muguruza van dedicar el seu nou espectacle trilingüe a l'entesa entre les cultures planetàries, matèria en què van predicar amb l'exemple. Els seus respectius repertoris van renéixer des d'un nou enfocament aportat pel jove brasiler Munir Hossn.Va ser ell qui va obrir el recital amb un solo de percussió seguit de l'actuació de Jabier Muguruza. Les seves cançons interioristes, d'un commovedor detallisme emocional, van dialogar amb uns arranjaments que miraven al Brasil sense passos en fals. Muguruza va comptar amb la veu de la seva col.laboradora habitual Mireia Otzerinjauregi. "Procuraré, avui sí, parlar poc", va anunciar. Però va acabar aturant-se en el contingut dels textos en euskera, cosa que es va agrair. Maite zaitut, ez al.ludia a l'"anorèxia afectiva" i Eskaintza, amb text d'Iñaki Irazu, "parla de l'amistat i no diu tonteries", va assegurar.
COMBATRE "LA POR DE L'ALTRE"
El va seguir Pi de Serra, a duo amb Munir Hossn a Si la merda fos or, els pobres naixerien sense cul, manifest sarcàstic que va al.ludir a la immigració i el mestissatge, temes estrella de la nit. A La cultura va recordar que la paraula rima amb "dictadura", "caricatura" i "caradura". Va tancar l'actuació amb l'estrena que va donar títol a l'espectacle, Plurals, lloa al diàleg intercultural precedida per un parlament de Javier Ruibal en un català correcte. El gadità va assenyalar que el missatge del concert era combatre "la por de l'altre i del que és desconegut", així com les noves formes de pensament únic que actuen "com la Santa Inquisició i la caça de bruixes". Ruibal va defensar l'acostament "a les altres olors i sabors".El seu repertori es va obrir amb La reina de África i un fluid diàleg amb els tres percussionistes del grup. "Jo normalment faig cançons d'amor, perquè és el que ens interessa, però avui em surt el rotllo reivindicatiu", va fer broma. Va rescatar La flor de Estambul, amb música d'Erik Satie, i a La bella impaciente va repetir tema. "Aquesta va menys a l'aspecte social i més a l'assumpte", va deixar anar. Va dedicar El náufrago del Sáhara al poble sahrauí i es va acomiadar fent cantar el públic a Isla Mujeres, una peça que David Broza va incloure fa algun temps en el seu repertori.El final de festa d'aquest recital ideat per Daniel Negro, del Harlem Jazz Club, va ser una sessió rítmica de candomblé, gènere ritual brasiler, que va unir els tres protagonistes. Va ser el punt final d'un espectacle que els seus responsables esperen reproduir en altres escenaris, inclosa una possible cita a la Mercè.
Noticia publicada a la pàgina 2 de l'edició de 26/6/2006 de El Periódico - edició impresa Per veure la pàgina completa, descarregui l'arxiu en format PDF

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...