23 de febrer 2006

Els Pastorets de la Sala Cabañes

cap gros
20 febrer 2006

Qüestió de lletres
per Joaquim Arenas, pedagog

Les representacions d’enguany de Els Pastorets de Mataró han mostrat una línia artística de retorn a allò que en caracteritzava el contingut, més enllà del text mateix de l’obra, que és una magnífica creació de Ramon Pàmies. I parlem de retorn, perquè els intents d’una pretesa actualització d’aquest espectacle, els darrers anys, havien aconseguit desnaturalitzar de manera matussera la representació teatral més important i més aplaudida que es produeix en un escenari mataroní al llarg de l’any.
Hem de celebrar, doncs, que la nova direcció dels Pastorets de Mataró hagi optat per representar els Pastorets de la Sala Cabañes amb tot el que vol dir això. Si bé és cert que el pretès toc innovador dels anys anteriors no ha estat superat plenament, tot i que va marcar de manera negativa, al meu entendre, el gran espectacle mataroní en molts aspectes que ja vàrem comentar, en el seu moment, des d’aquesta secció mateix.La primera part que constitueix el pròleg dels Pastorets, ha millorat ostensiblement enguany .
A part de la presència de dimonis, que cal agrair per ser, aquests personatges, un element de l’essència de l’espectacle, el moviment escènic s’hi perfila com un punt cohesionador del moment.
Tot i aplaudir la resituació dels intervinents del pròleg dels Pastorets, endegat aquest any, voldríem remarcar la conveniència de reposar el brollador en l’escena de les nimfes, i l’olla gran, “caldera de Pere Botero” a l’infern. I que “la transformació a la vista” del bosc en infern, prengui tota la solidesa que tenia i que no resti difuminada pels efectes focals de les noves tecnologies.Vàrem poder comprovar, presencialment ,altres millores notables totes tendents a mantenir la personalitat dels nostres Pastorets.
I, al cap i a la fi, el seu prestigi en qualitat d’espectacle popular i tradicional.D’aquests passos positius voldríem remarcar-ne alguns : La dicció acurada dels actors, el domini de l’espai escènic que demostren, la presència dels àngels al Naixement, la supressió dels soldats a casa del Fill Pròdig. El tractament més acurat de l’escena del Temple... etcètera.
Si bé la part musical va ser acceptable, potser seria bo de pensar a reforçar els cors que, a vegades el so dels instruments apaga, i a tornar la música al Non serviam dels dimonis, al pròleg
Des d’aquestes línies, ens congratulem de l’esforç fet per la direcció i el quadre escènic de la Sala Cabañes, en la posada en escena dels Pastorets d’aquest any. Els felicitem i ens en felicitem.
els comentaris

Anònim - 21/02/2006 1:12:41
Benvolgut: Bo és saber que els Pastorets de Mataró tenen seguidors fidels, atents al més lleuger canvi que es pugi produir. Tot en aquest mont és opinable i sobre tot interpretable, i la major part de vegades en aquesta opinió i interpretació hi pesa molt la predisposició que un mateix té. Els Pastorets d'enguany han canviat respecte a la edició anterior, és cert, ja que cada director hi intenta donar el seu segell. Però valdria la pena si més no que s'aclarissin alguns termes, com per exemple... La coreògrafa és la mateixa aquest any que el passat, i el resultat, a part de l'aparició a l'Infern de més personatges caracteritzats de "dimonis" més "clàssics", és purament fruit de la evolució del treball, sense cap canvi substancial. M'alegro que en valori un gran canvi, tot i no ser-hi. El brollador de les Nimfes pot ser molt "espectacular" en el record, però hem de reconèixer que la proposta actual el millora estèticament. Guardem els bons records per la memòria! La olla gran "caldera d'en Pere Botero" no ha existit en els darrers trenta vuit anys, que son els aproximadament porto vinculat a l’espectacle... entre altres coses perquè a Mataró no hi ha Pere Botero. Tenim en Satanàs. Als pastorets de la Escola Rocafonda, per contra, si que l’hi pot trobar la olla. Aquest any els actors dominen l’espai escènic? Els anys passats no? Els actors -en general- que ja fa temps ho feien han millorat de cop... millor que ho valori així, gràcies! Continua.


Anònim - 21/02/2006 1:16:54
És bona la supressió dels soldats a la casa de Naïm? Era un bon intent d’il·lustrar el que el text d’en Pàmies diu. En una terra envaïda pels romans, en Pàmies posa en boca de la Espigadora i el germà del Fill pròdig frases de “resistència”. El convido a revisar el text original d’en Pàmies. Deu haver estudiat molt a fons la escena del Temple, per trobar-ne un tractament més “acurat”. Als que hi intervenim ens costa trobar-hi canvi remarcable respecte a l’any anterior. S’ha de tornar a la música del “Non serviam”??? El seu text s’interpreta en llatí en lloc de català, però la música no ha canviat. La transformació de l’infern, que els anys cinquanta era “espectacular”, en aquests moments havia perdut tot el seu impacte... i s’ha optat per buscar-hi nous recursos. Cal que investiguem en els nous recursos tècnics, igual com ho varen fer els nostres antecessors en els recursos tècnics del moment. També hi va haver qui era contrari a la “llum negra” quan es va incorporar. S’ha millorat en la “dicció”? Potser en algun cas si. Però també hi ha actors amb una molt bona “dicció” que no han canviat. Els cors s’afoguen en algun cas? És cert, i cal millorar-ho, com s’han de millorar també altres aspectes de l’espectacle...


Josep M de Ramon - 21/02/2006 1:17:39
I queden molts més reptes per resoldre, i especialment mantenir el que és un museu vivent amb el seu esperit i les seves tècniques de base, però sabent incorporar els nous mitjans i les noves tècniques en la seva posada en escena. Li he de dir una cosa. Qui es posa al davant dels Pastorets te una doble feina: treballar per l’espectacle i posar un filtre a les opinions que tot i respectables, a voltes sorgeixen a partir d’idees preconcebudes. Els meus gairebé quaranta anys vinculat a l’espectacle, juntament amb el meu treball d’actor, director, escenògraf, tècnic... possiblement m’acreditin com un bon coneixedor del mateix i de la seva evolució. Amb tots els respectes.


Anònim - 23/02/2006 17:56:38
Heu pensat en alguna ocasió en abandonar la versió(L'Estel ...) d'en Pàmies per la d'en Folch i Torres ?


Un de la Sala Cabañes - 23/02/2006 23:17:
16Hi ha alguna raó objectiva per plantejar-s'ho? ...i per que no els d'en Pitarra, els d'en Picas...?

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...