26 de setembre 2008

Els musicals impulsen l'alça de públic al teatre

www.elperiodico.cat
9 de setembre de 2008

• 'Mamma mia' va ser l'espectacle més vist a la cartellera de Barcelona
• Les sales alternatives van augmentar un 42% les butaques ocupades l'exercici passat

IMMA FERNÁNDEZ
BARCELONA
Amb un creixement del 18% respecte de l'any anterior, els teatres de Barcelona van experimentar l'augment d'espectadors més elevat de la "història moderna" (un total de 2.654.862), segons va informar ahir Daniel Martínez, president d'Adetca (Associació d'Empreses de Teatre a Catalunya), durant la presentació del resum estadístic de l'exercici 2007-2008. L'èxit dels musicals ha estat el factor clau de l'auge de públic, però també les sales alternatives han tingut un elevat increment d'espectadors (42%). La mitjana global es va situar en el 59,19%.
"A diferència d'altres sectors, no podem parlar de crisi al teatre", va afirmar Daniel Martínez, que va reconèixer que els musicals han enganxat un públic que no és habitual consumidor de l'oferta escènica. "Han omplert un buit que hi havia a Barcelona, sense restar assistents a les altres sales. Confiem que aquestes persones que per primera vegada han trepitjat un teatre s'interessin per altres muntatges".

CINC NOVES SALES
Mamma mia, amb 281.874 espectadors, va ser la producció més vista, seguida a distància per Cabaret, Cómeme el coco, negro i Grease. En la nova temporada, la presència de sis musicals simultà-
niament a la cartellera (Spamalot, Mortadelo y Filemón, Qué, Aloma, Fama i Mamma mia) assegura l'empenta de l'aforament global. Això si no hi ha punxades imprevistes i continua la febre pel gènere en una ciutat que aquest any, després de dos lustres a rebuf de Madrid, avançarà la capital en nombre de propostes i estrenes.
"Abans, els catalans anaven a Madrid a veure musicals, ara serà al revés", va vaticinar Daniel Martínez, que també va recordar els nous cinc espais escènics oberts el 2007 --Coliseum, les dues sales del Teatre Gaudí, el Teatre Raval i la Nave Ivanov--. Aquestes obertures van contribuir a l'augment d'un 37% de la recaptació respecte de l'any anterior, i es van aconseguir al voltant de 70 milions d'euros.
Com a muntatge de text, El llibertí, dirigit per Joan Lluís Bozzo, ha estat el gran èxit d'una temporada amb "molta presència" de produccions i autors catalans, segons el president d'Adetca. "El 46% de les obres són d'autoria catalana i les produccions arriben al 78%", va precisar. Al seu optimisme s'hi va sumar Julio Álvarez, director de la sala Tantarantana, que va qualificar d'"històric" l'increment de públic registrat a les sales alternatives (van aconseguir una mitjana del 69% d'ocupació). "El sistema teatral català funciona. Des del 2000 fins al 2008 s'ha duplicat el nombre d'assistents", va valorar Martínez.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...