La fira de teatre familiar d’Igualada perd públic pel mal
temps però creix en l’àmbit professional
Places, carrers i sales es van omplir de teatre infantil
i juvenil durant els quatre dies en què la Mostra d’Igualada ha convertit
l’antiga ciutat industrial en un gran escenari que ha seduït el públic amb la
rialla i la faula, però que també s’ha atrevit amb obres que han mirat de cara al
dolor i la guerra, l’origen de la vida i la recerca de la identitat sexual i de
gènere. Unes 33.000 persones han passat pel mercat de teatre familiar
d’Igualada, que ha sumat 13.900 espectadors amb entrada. La xifra és inferior a
la de l’any passat, però el seu director, Pep Farrés, en feia ahir una
valoració positiva. El públic ha desafiat el mal temps i l’activitat de la
llotja de professionals “és cada vegada més intensa”, va valorar.
Un dels espais que s’hi han incorporat com a escenari ha
sigut la singular nau del Celler del Sindicat, amb sostres alts i enormes tines
d’oli en desús. El cant d’arrels africanes de Babou Cham hi ressonava en donar
la benvinguda al públic que hi volia descobrir La llavor del foc. I entre les
seves parets els més petits obrien bé els ulls quan l’actor els explicava mites
sobre l’origen de la vida, com el de la deessa xinesa Guan Yin, que va omplir
totes les espigues d’arròs del món amb la llet blanca i fresca dels seus pits,
o la llegenda de la tribu africana dels Fulanis i el déu Doondari.
“El déu Doondari va crear la pedra. Després la pedra va
crear el ferro. I el ferro va crear el foc”, hi relatava Babou Cham amb una
maleta plena d’històries. “L’energia del públic escolar és diferent, més
juganera, però aquí l’obra connecta amb un vessant més filosòfic que fa meditar
sobre l’origen de tot plegat”, reflexionava a l’ARA Carlota Subirós, la seva
directora. En acabar la primera funció de dissabte, Subirós i Babou Cham van
rebre l’efusiva abraçada d’una de les persones del públic i company d’ofici a
qui La llavor del foc havia emocionat. Era Jordi Palet, autor de la SuperBleda,
l’obra clown sobre la Bleda, la pallassa que diu que tots tenim superpoders.
“La Mostra suposa un intercanvi artístic molt potent”, va exposar Subirós.
Igualada ha mantingut el teló aixecat des de dijous i
fins a la concorreguda i assolellada jornada d’ahir sense que la pluja ho
evités. Tampoc la lesió d’una ballarina que va impedir posar en escena
l’espectacle inaugural El buit, de la companyia de dansa aèria Estampades i
Impàs. “El teatre és un art viu i, per això, de vegades passen aquestes coses”,
va dir Pep Farrés.
Espectacles creuats
La Mostra d’Igualada és un espai on les propostes
s’entrellacen. Com quan dissabte el públic que seguia l’espectacle itinerant
dels germans Rabinovich, rambla avall, va topar amb la llarga cua que hi havia
per veure el premiat Renard o el llibre de les bèsties de Teatre Obligatori. El
públic que esperava per veure la versió lliure de l’obra de Llull que firma
Marc Rosich va gaudir de la música dels Rabinovich. I amb el somriure encara al
cos va descobrir què era un iximpli i la cort animal de la guineu Renard.
A la tarda i amb la vista posada als núvols, que
amenaçaven pluja, la jove Ariadna Prat valorava la importància del nou espai
autogestionat pels joves a l’Escorxador. “Cal més temps per incorporar-hi
tallers i obres que donin nous espais d’expressió, que parlin de les pors i
inquietuds dels adolescents”, deia. No en va, espectacles com #1000likes de Nus
Teatre, sobre les violències de les xarxes socials, van ser molt ben acollits.
Publicat per
PILAR MÀRQUEZ AMBRÒS Igualada
L’espectacle musical dels germans Rabinovich pels carrers
d’Igualada. / MOSTRA D’IGUALADA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada